Related Posts with Thumbnails

Csatlakozz Te is!

Világutazó.net

Houston we have a problem

Világutazó

Add az RSS olvasódhoz

 

Olyan helyen jártál, amiről mások egész életükben csak álmodoznak? Van egy kedvenc helyed, ahova évről-évre visszatérsz, mert elbűvöl? Kedvenc hobbid miatt képes vagy egy fél világot átutazni? Utaztál a világ legnagyobb utasszállítójával vagy leggyorsabb vonatával? Különleges helyen szálltál meg? vagy csak van egy érdekes, izgalmas történeted vagy témajavaslatod? - érdeklődéssel várjuk leveleiteket: vilagutazoblog@gmail.com

 Médiaajánlatunkat kérd e-mailben.




Friss topikok

A Vasa svéd királyi hadihajó története

2011.08.14. 14:00 Qeki

A világ egyik leggyakrabban látogatott turistalátványossága a stockholmi Vasa Múzeum, melynek főszereplője egy 17. századi csatahajó. A svéd haditengerészet zászlóshajójának szánt Vasa (a svéd uralkodói dinasztiáról kapta nevét) a lengyelekkel szembeni erődemonstráció gyanánt épült, a Balti-tengeri kereskedelem feletti ellenőrzés miatt.  Eközben Európában épp a harmincéves háború zajlott.

 

A hajó építőmestere Henrik Hybertsson a kor leghíresebbje volt, aki II. Gusztáv svéd király parancsára kezdte meg az építést 400 emberrel az oldalán. A csatahajó hadtörténeti emlékei mellett képzőművészeti kuriózumként is említésre méltó. Kialakítása, berendezése a legpazarabb palotákéval vetekedett. Szobrok százai díszítették, melyek 95%-a épen maradt. A fedélzeten 64 ágyú kapott helyet, mellyel a korabeli hajók közül a legnagyobb tűzerővel rendelkezett.
A "svéd Titanic"-ként is emlegetett hajó 1628. augusztus 10-én indult el a stockholmi kikötőből első útjára, de nem jutott messzire. Egy hirtelen széllökés annyira megdöntötte a hajót, hogy a nyitott ágyúnyílásokon beömlött a víz, így mindössze 1300 méterre a partoktól elsüllyedt.


Hogy mi okozhatta a tragédiát? A mértéktelenség. A király ugyanis a legjobban felfegyverzett hadihajót akarta megépíttetni, ezért több ágyút szereltetett a hadihajóra, főleg hogy kiderült a lengyelek is egy hasonló nagyságú hajót építenek. Az addig elkészített hajógerincet megnövelték és egy második ágyú-fedélzetet is beépítettek, az alsó ágyú-fedélzetre pedig nagyobb lőrések kerültek. Így már szélességéhez képest túl hosszú és magas volt a hajó, a változtatások miatt a gyomrában lévő ballaszt-kövek nem tudták egyensúlyban tartani. Ráadásul a fő hajóépítő mester, a dán Henrik Hybertsson megbetegedett és meghalt az építés közben, így tanítványa fejezte be, aki tapasztalatlan volt még.  Már a stabilitási próbán is felmerült a probléma, hogy amikor egyszerre harminc matróz futott egyik oldalról a másikra a hajó erősen megdőlt.

 

Anders Franzén tenger-történész kezdte el kutatni a Balti-tengeri hajóroncsokat, mikor is rájött, hogy itt nem él meg a hajóféreg, mely a fa hajóroncsokat tönkretenné, ezért elkezdte keresni a Vasát.  1956-ban 32 méter mélyen találtak rá. A hajó felfedezése a 17.századi hajóépítésen túl a további történelmi leletek (26000 tárgy) miatt is jelentős, melyek az  elmúlt korok és emberek jellegzetességeit, életvitelét bemutatják.
1959-ben megemelték és fokozatosan sekélyebb vízbe vontatták, betömték a réseit,az ágyú-nyílásokat lezárták, az elrozsdásodott fém szegecsek helyét bedugaszolták és megerősítették a kiemeléshez, melyre 1960. április 24-én került sor, amit a Tv is közvetített. Egy szárazdokkhoz vontatták, ahol megkezdődött a konzerválási folyamat, melynek során polietilén-glikollal itatták át a hajót , mely kiszorítja a vizet. Ez 17 évig tartott. Jelenleg az a probléma, hogy a vízben töltött évszázadok alatt kén halmozódott fel a hajótestben, mely az oxigénnel reakcióba lépve kénsavvá alakul, mely mállasztja a faszerkezetet.

 

A hajó Stocholmban, a Vasa Múzeumban 1990 óta látogatható. A múzeum magába foglalja a hajót, és azt körülvevő hét szinten kiállítások várják a látogatókat ,melyek a 17. századi Svédországról, a hajóépítésről, az elsüllyedésről, a kiemelésről, továbbá a harmincéves háborúról, a hajón talált különböző tárgyakról, valamint a konzerválás nehézségeiről szólnak.

Forrás


Utaznál? Válogass a legjobb akciós csomagajánlatokból vagy csapj le a kedvezményes repülőjegyekre.

Ha tetszett a poszt csatlakozz Facebook-oldalunkhoz vagy látogass el weboldalunkra.

Airbnb - Bérelj egyedi szálláshelyeket helyi házigazdáktól több mint 190 országban. Ha ezen a linken regisztrálsz első foglalásod árából 25 $ kedvezményt kapsz!


A bejegyzés trackback címe:

http://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr803152526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Greg36 2011.08.14. 18:58:34

A képek nem adják vissza, hogy valójában mekkora a hajó élőben. Igazi szépség.

Bartush 2011.08.14. 19:05:20

Tavaly volt szerencsém ellátogatni a Vasa múzeumba. A belépő 120 korona volt, egy fél napig csodáltam a hajót, végig ültem egy a hajóról és a kiemeléséről szóló filmet (angolul és svédül is vetítik). A hajó melletti kiállítás is nagyon érdekes. Ha valaki Stockholmban jár, nem szabad kihagyni.

ROZ 2011.08.14. 19:14:00

A hajó, mint műtárgy és történeti emlék, valóban kimagasló érték. Mivel Stockholmban élek, többször is ellátogattam már ide.
Ugyanakkor nagyon vicces, hogy egy nép múzeumot épít az egyik legnagyobb baklövésének.:-)

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.08.14. 19:15:54

Én is tavaly láttam. Tényleg döbbenetesen nagynak tűnik, amikor mellette állunk.

Attilajukkaja 2011.08.14. 19:28:57

@ROZ:
"egy nép múzeumot épít az egyik legnagyobb baklövésének"
:o))))
Mi meg a sikereinkre sem tudunk igazan buszkek lenni!
Amugy en is lattam a Vasat es egyetertek: csodalatosan szep. Tenyleg szokatlan, hogy a "mutargy" kore epitettek a muzeumot es nem forditva.

szekőcei 2011.08.14. 19:47:22

ha több múzeum ilyen lenne... :)

eszméletlen egy élmény volt, felejthetetlen!

Labancz 2011.08.14. 20:14:55

Amikor én jártam ott, akkor az idegenvezető valamit hablatyolt arról, hogy a vasa tulajdonképpen búzát jelent (vete). A fene tudja, hogy igaz-e, vagy sem. Annyi szent, hogy élmény volt látni ezt a hajót.

Mészáros Gyula 2011.08.14. 20:35:18

Én a hajót ugyan nem láttam, de mindig szerettem ezt a történetet. Többször olvastam róla lengyelül. Volt egy kis para amikor elindult, de röviddel utána jött a koccintás.

Persze, ami késik nem múlik 1655-től, a svédek végül letarolták az országot. Az öt éves 'Potop'-ot (Özönvíz) a lengyel történelem legvéresebb időszakaként emlegetik a történészek.

Talán érdemes megemlíteni, hogy a Vasa-ház nemcsak svéd, hanem lengyel uralkodóház is volt. Protestáns Vasa-k északon, katolikusok délen. Épp ez volt az egyik komoly konfliktus a két ország között.

stikasz_1 2011.08.14. 21:04:18

Nyugodtan vedd be a források közé a Wikipediát is, amiből szinte szó szerint vettél át mondatokat, nem ciki az.
hu.wikipedia.org/wiki/Vasa_(haj%C3%B3)

M. Bertalan 2011.08.14. 21:47:43

@stikasz_1: Ja, utána meg már csak műveltség kellene, hogy a "Vasa" az nem egy címer, hanem az akkori királyi család neve - mint nálunk a "Habsburg", vagy az "Anjou", meg hogy a harmincéves háború se nem nagybetű, se nem külön.

M. Bertalan 2011.08.14. 22:23:59

@Labancz: Igaz, a Vasa azt jelenti, hogy búza.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.08.14. 23:11:13

Én még 1980-ban jártam Stockholmban (marha jó volt), és a Vasa már akkor is látogatható volt, csak akkor még egy ideiglenes múzeumben. Gyakorlatilag egy óriási üvegházat húztak fel köré, ahol a fa szétszáradásának megelőzésére trópusi hangulatú páratartalmat tartottak. A gyenge szívűeknek nem is ajánlották, hogy hosszasan mászkáljon odabent, körben három szinten lehetett a hajót végignézni, csak kívülről. Akkor még sok most látható rész hiányzott belőle, ezek egy részét valószínűleg éppen megmenteni próbálták, egy másik részüket pedig nagyon szépen pótolták azóta.

Ritka komikus történet, de a hajóépítőknek tanulságos lehetett. Én úgy emlékeztem rá, hogy kifutva a hajó nagyon szépen ment, aztán amikor visszafordulni akart, akkor kapta oldalba az addig hátulról jövő szél, és úgyszólván az első kanyarját a fenéken fejezte be. Azt gondolhatnánk, hogy a vikingeket tanítani a hajóépítésre teljesen fölösleges lenne, de lám, a vikingek is el tudtak puhulni. :-)

krferi 2011.08.14. 23:14:10

A fikát azért itt is dobálni kell egyeseknek. Kötelező.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.08.14. 23:58:01

@stikasz_1: Mielőtt megtámadsz valakit, érdemes megnézned, nem magadat fogod-e leégetni. A Wikipédia szócikke első forrásaként nevezik meg azt a svéd honlapot, amelyet ez a poszt is forrásként ad meg az utolsó kép alatt. Tehát nem bizonyított, de nagyon is lehetséges, hogy a wikis cikk és a poszt közötti egyezések – ezeket most nem állok neki felderíteni, ha nem baj – a közös forrás következménye.

Az pedig, hogy valaki nekiáll elmesélni valamit, és ehhez máshonnan is összeszed információkat, azzal csak elmesél neked valamit, amit egyébként nem olvastál volna, hacsak nem kezded el valami okból te is kutatni a forrásokat. Mondjuk úgy, hogy tálal neked valamit. A híradókat ugye nem cseszegeted azért, mert mindenki csak egy-két hírügynökség híreit gyűjti ki, és továbbítja hol jól, hol rosszul? Pedig ők sokkal kevesebbet adnak hozzá a dologhoz; igaz, hogy ha hozzáadnak, akkor sokszor jobb lett volna, ha inkább nem teszik.

asimlis 2011.08.15. 01:22:18

Apróság: "kén halmozódott fel a hajótestben, mely az oxigénnel reakcióba lépve kénsavvá alakul". Nem kénsavvá, hanem kénESsavvá (sokkal enyhébb roncsoló hatás), de a végeredmény ugyanaz.

KárászAti 2011.08.15. 03:59:44

Én úgy emlékszem, nekünk azt mesélte ott valaki, hogy nagyon tele volt pakolva arannyal és azért süllyedt el, akkor ezek szerint ez nem így volt?

LiterCica 2011.08.15. 07:20:43

Pontosítás: Nem a partoktól hanem az indulási helyétôl 1300 méterre süllyedt el. A múzeum közel van ahhoz ahol elsüllyedt, ott csak pár száz méter széles a Saltsjö.

Egyéves Önkéntes 2011.08.15. 08:31:11

De a legnagyobb királyság a Vasa-val kapcsolatban, hogy a finnek leengedtek egy Paavo Nurmi szobrot a többi közé a kiemelés előtti napon.
Jó lett volna látni a svéd régészek arcát, amikor kiemelték. :)

cassio 2011.08.15. 08:54:55

@Greg36: en ketszer is lattam (utoljara direkt ezert mentem Stockholmba) Bejarvan Europat, véleményem szerint az egyik leg lenyügözöbb múzeum a világon. Egy kiegészités az egyik kommnethez: én ugy tudom 1956-ban egy halászháló akadt bele és ugy talalták meg a hajót véletlenül. (erre a kiegészitö ismeretterjesztö filmek is utalnak -már úgy is hogy taglalják mennyire elfelejtették a Vasat a svédek annak ellenére hogy a baleset után hosszan tartó vizsgálat következett (velencei buvárharanggal is probáltak ágyukat kimenteni stb). Az épitésröl: állitolag a modern számitások szerint a terv eleve rossz volt (nem a heterogén épités volt a fö probléma) a hajó mélyére helyezett balasztkövek súlya nem volt elegendö, ha meg több sulyt raktak volna az meg tulterhe;te volna a hajót)

preston 2011.08.15. 09:02:33

a napokban voltam ott, nagy élmény, szinte a legnagyobb Stockholmban. Valóban érezni az arányok láttán, hogy a fenéken nem lehetett elég hely a tőkesúlyt biztositó köveknek és az alsó lőrések viszonlag közel voltak a vizvonalhoz. Nagy élmény a rengeteg szobor, amit felhoztak. A helyszinen hallható történet szerint a királyt figyelmeztették, hogy a hajó nem stabil. Az első fordulón fordult oldalára és a sok lőrés miatt rögtön elsüllyedt.
Ami figyelemre méltó. hogy a vizsgálatok során nem mutattak ki felelőst, nem szabtak ki büntetést, feltehetően a király központi szerepe miatt.

Szellszi 2011.08.15. 09:30:49

Van egy vicces sztorim a Vasa-val kapcsolatban. A Finnek és a Svédek rivalizálnak egymással folyamatosan. A hajó kiemelésének idejét előre lehetett tudni és az egyik Helsinki egyetem búvártagozata úgy gondolta, hogy megvicceli a svédeket kicsit. Így még a kiemelés előtt lemerültek és egy Paavo Nurmi (világhírű finn futó) szobrocskát helyeztek el a kapitány szobájában. Kíváncsi lettem volna a svédek arcára amikor megtalálták :)

Egyébként a képek sajnos tényleg nem adják vissza a hajó méretét. Fotózni is rossz volt ott a fényviszonyok miatt. El kell menni és meg kell nézni :)

szcsongor 2011.08.15. 10:24:12

@asimlis: Hát ezen tényleg felesleges rugózni ennél a cikknél, mert abszolút nem erről szól. Amúgy meg nem írt hülyeséget, mert a kénessav is csak egy "állomása" a kén oxidációjának, abból lassan kénsav is keletkezik.

@Szellszi: Kommentelés előtt nem árt végigolvasni a hozzászólásokat, a sztoridat már @EÖ: is leírta korábban. Bár a tiéd részletesebb, szóval 1:1 :)

Szellszi 2011.08.15. 10:46:22

@szcsongor: Jogos a két pont. Korán nyitottam meg az oldalt, akkor még nem volt a kommentek között. Mea culpa :)

pipacsosrét 2011.08.15. 14:53:21

Ha Magyarországon is lenne egy ilyen, egész nap ott csorgatnám a nyálamat. :)

shushu2 2011.08.16. 15:08:18

Én is voltam ebben a múzeumba, nagyon érdekes volt, hogy sokáig nem is találták, egy véletlen műve volt az hogy nem is olyan rág megtalálták Stockholmtól nem messze ( ha jól emlékszem ).

molnibalage 2011.08.16. 19:12:54

Nem posztolta senki még a viccet, amit a norvégok előszeretettel mesélnek?

- Hogyan süllyesztesz el egy svéd hadihajót?
- Csak vízre kell bocsájtani...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.17. 10:43:13

Az Élet és Tudományban volt egy érdekes cikk erről. A hajó évente kb. 1 cm-t zsugorodik. Valszeg örökké preparálni kell, mint Lenin elvtársat. :)

tb79 · http://www.ukulele.hu 2011.08.22. 21:49:17

Itt jártam én is, fantasztikus a hajó, körbevezettek minket, és vacsorával is kedveskedtek (nemzetközi konferencia esti programja volt :)).

Mylady 2013.07.25. 23:44:07

Én is voltam itt. Lenyűgöző látvány.

Magda Szepesiné Kulhavy 2014.08.18. 19:24:01

Felemelő èrzès volt karnyùjtásnyira állni a csatahajòtòl !

LALUPAPA 2015.04.01. 07:45:52

Na ezt is èrdemes lenne megnèzni addig ,mig megtekinthetõ!