Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Oslo, a világ egyik legdrágább városa

2014.03.12. 09:39 Qeki

Mint már említettem 2013 februárjában volt szerencsém ellátogatni Göteborgba, de azt nem, hogy a végállomás Oslo, Norvégia volt. Svédországból kiindulva jóra számítottam, pontosabban hasonlóra, csak kicsit hűvösebbre. De, hogy vajon így történt-e megtudjátok, ha végigolvassátok a beszámolóm. Először is az utazás. Ha már eljut az ember fia/lánya Svédországba, akkor viszonylag könnyű dolga van. Vonattal, busszal, illetve gépkocsival is eljuthat Norvégia fővárosába, de mi a legkényelmesebb és egyszerűbb utat választottuk.. a buszt.. Több távolsági busz társaság is létezik Svédországban, mely szervez utakat Norvégiába, viszont az árak elég eltérőek. Mi a legolcsóbbat - http://www.swebus.se – választottuk, ahol már 17.000 Ft-ért eljuthatunk a valóban kényelmes, tágas, WC-vel és ingyenes Wi-fi spottal rendelkező busszal Oslóba, majd vissza Göteborgba.

Oslo15  (5).jpg

Természetesen fapadossal is mehetünk már, de nekünk így volt kedvezőbb..Oslo kiterjedt busz-, és villamoshálózattal rendelkezik. Minden megállóban kifüggesztik a részletes menetrendet, viszont elég nehézkes a rajtavaló kiigazodás, legalábbis számunkra az volt. Hiába tudtuk, hogy hova akarunk menni és melyik helyi járatos busszal kell eljutnunk oda, a megállót kb. 5 ember megkérdezését követően sikerült csak megtalálni. Ajánlom mindenkinek, hogy a helyi járatos buszpályaudvaron vegyen mindenképp jegyet, illetve kártyát, amivel utazhat, mivel rengeteg ellenőr található a buszokon. Az utazás drága, nagyon, még annál is drágább, viszont vannak olyan TOP 5-s, kötelezően ajánlott megtekintendő látványosságok, amikhez máshogy nem tud eljutni az ember. A belépőjegyek árainál a felnőtt árakat tüntettem fel, mivel nekünk ennyibe került. Első utunk a Frammuseet Bygdøy-ba vezetett, ami lényegében Oslo kertvárosában, egy félsziget kis csücskében található múzeum. Itt található annak a hajónak a rekonstruált változata, mely a sarkkutatás témakörét járja végig. A múzeum legizgalmasabb látnivalója a Fram sarkkutató szkúner, amelyet teljesen be lehet járni, láthatjuk, hogy éltek és dolgoztak a múlt századi sarkkutatók. Közelről láthatjuk a fedélzetet, a kormányállást, a vezérlőt, Amundsen kapitány kajütjét és a hajó többi részét. A Fram hossza 39 m, szélessége, 10 m, merülése 4,6m, súlya 408 tonna. A belépő 2.600.- Ft körül van, árfolyam függvényében, de véleményem szerint megéri megnézni.

A Fram Múzeumból kifelé jövet ez a látvány tárult elénk, mely egyszerűen gyönyörű és lélegzetelállító is. Az említett múzeum mellett található a Kon-Tiki Múzeum, mely Thor Heyerdahl expedícióinak állít emléket. Heyerdahl a Kon-Tiki expedíciójával lett világhírű, mely során egy tutajjal 8000 kilométert vitorlázott Dél-Amerikából a Tuamotu-szigetekre. A belépő kb. 3.000.- Ft. Az expedícióról azóta Kon-Tiki címmel film is készült, mely magyar nyelven is megtekinthető már.

Utunkat a Viking múzeum (Vikingskipshuset) felé folytattuk, mely az eddig említett múzeumoktól kb. 30 percre található, gyalogosan. Tekintettel arra, hogy mi zárás előtt 1 órával érkeztünk, így kedvezményes belépőt vehettünk, ami 1.600.- Ft helyett, így 800.- Ft volt. Lehet, hogy csak én vagyok így vele, de ennyit is ért ez a múzeum. Több híres és díszes viking hajót állítottak ki, melyek megtekintése kb. 20 percet vesz igénybe. Viszont a park, ami a múzeum körül van, tavasszal, illetve nyáron nagyon jó kis piknikező hely lehet, ugyanis tele van padokkal és zöld területtel.

Ezt követően utunkat a belváros felé folytattuk, ahol megtekintettük többek között a norvég Királyi Palotát is, ahol pont láthattuk az őrségváltást is. A palota körül 55 hektárnyi területen szép park terül el, amelynek egy része szabadon látogatható. Ott tartózkodásunkkor ingyenes jégkorcsolya pálya is volt a park egy részében. Majd a palota lábánál lévő Nemzeti Színház épületét is megtekintettük. Tekintettel arra, hogy elég sok szabadidőnk maradt még a busz visszaindulásáig, így gyalogosan elmentünk a tengerparton lévő Oslói Operaház épületéhez, melyet 2008 nyarán adtak át és az Oslo-fjorddal szemközt található. Fontos, hogy 2009-ben a Mies van der Rohe-díjat nyerte el az épület, mellyel Európa legfontosabb épületévé választották.

Oslo15  (4).jpgÍrta és fotózta: Bangó Viktória

És, hogy miért is a világ egyik legdrágább városa Oslo? 2009-ben készült egy tanulmány, mely szerint Oslo a VILÁG HETEDIK, EURÓPA MÁSODIK LEGDRÁGÁBB VÁROSA. Ezt a tényt saját bőrömön is tapasztaltam. Eddigi életem legdrágább 0,5 L-s Coca Coláját Oslóban vettem egy ABC-ben – ami még csak éjjel-nappali sem volt – vettem, 750.- forintnak megfelelő összegért. Értem én, hogy a fizetések is jóval magasabban ott, mint itt, nálunk Közép-Kelet Európában. Értem én, hogy az egészség-, környezet-, és természetvédelem a skandinávoknál elvárás. Állítólag a válság a skandinávokat nem érte el és ez lehet az egyik oka a nagy drágaságnak, ezt én nem tudom. De tekintettel arra, hogy volt szerencsém már Svédországban, Finnországban és Norvégiában is eltölteni egy kis időt, van összehasonlítási alapom. A felsorolt 3 ország közül valóban Norvégia a legdrágább és talán Svédország még a legkíméletesebb a pénztárcánkkal, viszont mindenképp el kell jutni ide is. Kicsit többet kell spórolni és szánni rá, de megéri. Viszont, ha már Oslóig eljut az ember, jusson el Bergenig vagy Trondheimig. Nekem erre eddig sajnos nem volt még lehetőségem, de ami késik, nem múlik. :)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

macskakoma 2014.03.25. 07:40:50

Nem kötözködni akarok, csak a Kon-Tiki múzeumos részhez annyit tennék hozzá, hogy tudomásom szerint a Kon-Tiki balsafából készült.A képen látható hajó papirusznádból készült és egy másik utazáson használta.