Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Irány Dánia!

2015.01.14. 07:40 Qeki

„Vannak helyek, amelyeknek már puszta említése vándorkedvvel tölti el a szívünket.” – írja Hans Christian Andersen, dán meseíró. És mennyire igaza van! Gondoljunk csak bele, minden ember szívében – még azokéban is, akik nem kalandvágyóak vagy nem az utazás megszállottjai - van egy hely, melyről, ha olvas, vagy csak ha eszébe jut, melegséggel tölti el és lelke szerint már repülne is célja felé. Így vagyunk mi Dániával. A húgommal két évvel ezelőtt barangoltuk be a Dán Királyság fővárosának világát, melyre nagyjából két hetünk jutott. Egy kinn élő rokonunknál szálltunk meg és ő mutatta be nekünk a várost.

Először Koppenhága utcáit és tereit jártuk be. Figyeljétek meg, hogy ha idegen országban járkáltok egész nap, nem fáradtok el. Na jó, este megérzitek már a lábatokat, de napközben csak mennétek és mennétek, és nem akartok megállni, vagy akár buszra szállni. Erre a bizonyítékom az újonnan vásárolt szandálom, mely a két hét elteltével teljesen szétszakadt a sok gyalogtúrától. De határozottan megérte!

Koppenhágának varázslatos atmoszférája van. Gyönyörű utcái és festői terei pihenésre késztetik az embert, hogy leülj egy pillanatra és rácsodálkozz az eléd táruló látványra. Mivel a tenger közelében fekszik, ezért folyók és csatornák találhatók a városban, melyek kellemes hajókázásra invitálják a városnézőt. Ha elfáradtunk, bátran szálljunk fel egy városnéző hajóra! Mi is így tettünk. A hajókázás megnyugtatja a lelket az egész napos gyaloglás után. Leülsz, hallgatod az idegenvezetőt, nézed a melletted elhaladó tájakat, mialatt lágyan ringat a víz. Dániában nyáron nagyon jó idő van, meleg, de nem fullasztó, a víz közelsége pedig kellemessé teszi a levegőt. A hajókázás során számos nevezetes épületet bemutattak. Láthattuk a haditengerészet erődjét is, mely egy elzárt szigeten található; olyan hajókat, melyek egyben lakások is voltak; illetve természetesen a világhíressé vált Kis Hableány szobrot, melyet később még gyalogosan is felkerestünk.

Barátságos és segítőkész emberekként jellemezném a dánokat, legalábbis mi csak ilyenekbe futottunk bele. Amire viszont figyelni kell, az a járdáról lelépés, illetve a buszról leszállás, ugyanis a járda és az úttest között szinte mindenhol bicikli utak vannak, és mivel a dánok előszeretettel kerékpároznak, ezért jobb, ha kétszer is körülnézünk, nehogy elüssön egy lelkes biciklis. Viszont, ha mi magunk is ki szeretnénk próbálni a „biciklivel a város körül”-t, van rá lehetőségünk, ugyanis már régóta vannak a városban kölcsön biciklik, melyeket használhatsz. kerekparok_koppenhaga_dania.jpg

Az egyik nap kipróbáltuk a vízibuszt is, mely a folyón viszi az utazókat. Így jutottunk el a Kis Hableány szobrához, mely a part közelében található, a kikötőben. Nem könnyű a közelébe jutni, rengeteg turista szeretné megérinteni, fotózkodni vele, de megéri a várakozást. És amíg várakozunk, sem unatkozunk, hiszen a víz és a szerelem története elgondolkodtatja és magával ragadja az embert. Ezután gyalog indultunk el visszafelé. Útközben megálltunk a királynő kastélya előtt, ahol az őrökkel lehet fényképezkedni, illetve délben az őrségváltást is megnézheted. nyhavn_koppenhaga_dania.jpg

Ezután tértünk vissza Nyhavn-ba („új kikötő”), mely egy csatorna és a körülölelő épületek összesét foglalja magába. A vízen hajók tucatjai várakoznak csendesen, az épületek különböző színben pompáznak, melyek a lemenő nap fényében még inkább szemet gyönyörködtetőek. A parttól nem messze volt egy fagyis, ahol vettünk is két nagy fagyit. A dán fagyi kicsikét nagyobb és bőségesebb, mint nálunk. Beszéljen a kép helyettem!

A nap végén pedig a nem messze lévő modern művészeti múzeumba, a Louisiana múzeumba látogattunk el, mely szoborparkkal is rendelkezik. Ugyanitt fogyasztottuk el a vacsoránkat is. Másnap este Tivoliba mentünk, a vidámparkba, mely méltán népszerű. Ha van rá lehetőségetek ti is estefelé menjetek, mert meseszépen ki van világítva az egész park. Rengeteg tevékenység közül választhatsz a vidámparkban; koncertet adtak egész este, ajándékboltokban nézegelődhetsz, és persze a különböző hullámvasutak, óriáskerék és a többi szórakoztatja a betévedőt. H. C. Andersen mesebarlang is fellelhető a kisebbek és nagyobbak örömére egyaránt.

Souvenireket szinte bárhol tudsz venni, rengeteg ajándékbolt van a sétálóutcában. De ha mást szeretnél vásárolni, akkor a Field’s bevásárlóközpontban a helyed. Ez nem a városban van, de metróval könnyen eljutottunk mi is oda. Mivel a visszaúton rengeteg építészeti remekmű volt, ezért a kedvemért nem metróztunk, hanem gyalogoltunk vissza a belvárosba. Ekkor adta meg magát a szandálom, azt hiszem. De elképesztően szép épületek tárultak a szemünk elé, úgyhogy azt gondolom, megérte. És mi más lenne a legjobb egy idegen országban való bolyongáskor, mint az apró eltévedések. Metró nélkül a visszaúton ezt is megtapasztaltuk – nem most először persze. De elveszni nem lehet, van térképed, és meg is kérdezheted az embereket, mindenki beszél angolul, úgyhogy csak az élményhez járulnak hozzá a tévedések. A napot egy teaházban zártuk, ahol számos különböző teafajta közül válogathattunk és cukorkával is megkínálják a vásárlókat. Később pedig igazi jazzt hallgattunk, mivel éppen jazz koncerteket adtak szerte a városban. Felemelően hangulatos volt egy kisebb barátságos teraszon ülni, cappuccinoval a kezedben, és közben kellemes lágy jazzt hallgatni. Tökéletes befejezése egy tökéletes napnak.

Mivel azért az esőből is kijutott ez alatt a két hét alatt, ezért mikor sütött a nap, megcéloztuk a strandot. Busszal és metróval jutottunk el a tengerpartra. Itt volt lehetőségünk kagylógyűjtésre, fürdésre – nem a legmelegebb a víz, de nem érdemes kihagyni -, napozásra és homokban sétálásra végig a part mentén. És ha szerencséd van, még medúzát is láthatsz.

Ha már Koppenhágában jártok, a temetőt is ajánlatos megnézni. Itt található H. C. Andersen sírja, Kierkegaardé, Bohré. Egy kellemes esti séta számára tökéletesen megfelel. Amit pedig mindenképpen érdemes meglátogatni még, ha Dániában vagytok, az Roskilde. A roskildei székesegyházat néztük meg, mely sok dán király temetkezőhelye is. Itt található még a Viking Hajók Múzeuma, melybe ugyan mi nem mentünk be, de a viking kultúra, történetek és hajók iránt érdeklődők számára felejthetetlen élményt nyújthat.

Írta: Büki Annamária
Fényképezte: Büki Nikolett

Ezután pedig egy két órás hajózáson vettünk részt a fjordon. Ezt a hajóutat nem éri meg kihagyni, ugyanis lélegzetelállítóan gyönyörű tájak mellett vitt utunk, miközben a hajóról kitekintve lágy, hűvös szellő fújt, kellemes légkört teremtve ezzel.A hajón ebédeltünk meg. Dániában járva a halakat mindenképpen meg kell kóstolni. Ettünk heringet, fűszeres lazacot, rántott halat remulád mártással, garnélarákot és különböző sajtokat is kóstoltunk. Az utolsó nap reggelén elég hideg volt és esett is, így kabátot is kellett húznunk.

Viszont mikor leszállt a gépünk Budapesten és kiléptünk, kellemes 42°C fogadott minket hosszúnadrágban és kabátban. Ezt leszámítva nagyjából végig jó időnk volt, de aki az északi tájakat részesíti előnyben és szeretné meglátogatni, annak a viszontagságosabb időjárást is vállalnia kell, ami nem vont le semmit az élményből, én úgy érzem. Ha északon töröd a fejed, ejtsd útba Dániát is! Csodás tájaival, tereivel, hajóival, vitorlásaival, légkörével és vizeivel felszabadító élményt és örök emléket nyújt számodra.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DonnaQ · http://vojazs.blog.hu/ 2015.02.15. 10:42:11

Nekem még Helsingor kastélya jött be - Koppenhágából vonattal mentünk (emlékeim szerint a vonat a Copenhagen Carddal ingyenes volt).