Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

A világ legizgalmasabb landolásai

2010.04.01. 10:53 Qeki

A repülés két legrizikósabb pontja a le- és felszállás, ezért nem mindegy, hogy az e célra használt kifutópálya milyen paraméterekkel rendelkezik. Egy kifutópálya biztonságát számos dolog befolyásolja: kifutópálya hossza, topográfiai adottságok, speciális időjárási feltételek vagy épp a nagy légi forgalom. Mindegyik tényező önmagában is veszélyessé és bonyolulttá teszi a fel-és leszállást, nem beszélve, ha ezek együttesen vannak jelen.  A pilóták között létezik egy mondás, mely szerint: „Minden leszállás, mely után elsétálsz a gép mellől egy jó leszállás volt.” Nézzünk néhány extrém estet, mely a pilótának kihívást, az utasoknak pedig idegörlő pillanatokat okoz.

Paro Repülőtér, Bhutan

Himalája 5000 méteres csúcsai között egy szűk völgyben 2200 méteren helyezkedik el a bhutani Paro repülőtér, melyet csak a nemzeti légitársaság a Druk Air használhat. A leszállás során végig vizuális megközelítést kell alkalmazni, miközben egy bonyolult manőversort kell végrehajtani, így ne csodálkozzunk, hogy a világon mindössze nyolc pilótának van képesítése erre, természetesen ők speciális kiképzésen vettek részt.

Toncontin Repülőtér,Tegucigalpa, Honduras

A nemzetközi forgalmat bonyolító repülőterek között a legrövidebb kifutópályával (1800m) rendelkezik a magas hegyek által körülvett völgyben fekvő Toncontin reptér. Az 1005 méter tengerszint feletti magasságon lévő kifutópálya maximum Boeing 757-esek fogadására képes.

Juliana hercegnő Nemzetközi Repülőtér, St. Maarten

A Karib-tenger egyik legnépszerűbb nyaralóhelyének repülőtere 2200 méter hosszú kifutója kis és közepes méretű gépek fogadására lenne alkalmasa, de mivel ez a kelet-Karib szigetvilág második legforgalmasabb légikikötője többnyire nagyobb gépeket is fogad, mint Boeing 747 vagy Airbus A340. Ezt úgy oldják meg, hogy a gépek már a Maho Beach-en a strandolók feje felett mindössze néhány méterrel suhannak el, hogy maximálisan kihasználhassák a kifutópálya hosszát.

Gibraltári Repülőtér, Gibraltár
Az Algeciras-i öböl partján fekszik Gibraltár repülőtere. A csupán 1800 méter hosszú kifutója, tökéletes pontosságot követel meg, ahogy a gép eléri a betont azonnal fékezni kell, nehogy túlfussanak. Gibraltár különleges topográfiája miatt gyakran nem is lehet végrehajtani a procedúrát, ekkor a gépeket a közeli repterekre irányítják. További érdekesség, hogy a világ egyetlen repülőtere, melyen keresztül egy autóút vezet át. Természetesen a Gibraltárba behajtani szándékozó gépkocsiknak a repülőgép számára elsőbbséget kell adni.

Madeira Repülőtere, Funchal, Portugália

A kifutópályát 2000-ben egy cölöpökön álló toldalékkal (ami alatt egy parkoló áll) 2800 méteresre bővítették, de még így is kihívást jelent a pilótáknak a leszállás, egyik oldalon az Atlanti -óceán másikon pedig a hegyek közelsége miatt. Az utasoknak rémisztő látvány, amikor a pilóta hegynek vezeti a gépet, majd az utolsó pillanatban egy éles jobb fordulóval rááll a kifutópályára.

Barra Repülőtere, Barra, Skócia
A Külső-Hebridákon található Barra repülőtere egyetlen a világon, mely a kifutópályaként üzemelő tengerpart homokján menetrendszerinti gépeket fogad. A menetrend természetesen az ár-apály tevékenységhez igazodik, mert csak apály idején tudnak a gépek fel- és leszállni.

John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtér, New York, USA
New York és a világ egyik legnagyobb forgalmú repterén a nehézséget pont a hatalmas légi forgalom okozza. A pilótáknak folyamatosan figyelniük kell a másik két közeli reptérről a La Guardia-ról és Newarkról felszálló gépek mozgását és nem szabad 500 méternél magasabban repülniük miközben a leszállási engedélyre várakoznak.

Tenzing-Hillary Repülőtér, Lukla, Nepal
Minden Himaláját meghódítani akaró hegymászó számára ismerős lehet 2008-ban Sir Edmund Hillary-ról és nepáli társáról Tenzing Norgay-ról, a Mount Everest első meghódítóiról elnevezett reptér Nepálban. A magashegyi reptér csak a hangzatos nevű Yeti Airlines gépeit fogadja főleg Kathmanduból az időjárás függvényében.


Courchevel Repülőtere, Franciaország

A francia síparadicsomban található Courchevel reptér leszállópályájának egyik vége 1941m, míg a másik 2006m magasságon található. A mindössze 535 m hosszú pálya lejtése a legmeredekebb részen eléri a 18.5%-ot. A különleges domborzati körülmény, a magas hegyek közelsége a jég és a kiszámíthatatlan széljárás miatt repülőtér megközelítése rendkívül veszélyes, csak külön engedéllyel rendelkező pilóták számára használható.

R. Reagan Nemzetközi Repülőtér, Washington, USA
Az amerikai főváros repterének különlegessége, hogy biztonsági szempontból problémás helyen van. Ugyanis két tiltott légi zóna is elterül körülötte, melyet 9/11 óta még szigorúbban védenek, így ha egy gép betéved, vadászgépekkel találkozhat. A védett légtereken kívül számos kormányzati épülettől így CIA központtól is megfelelő távolságra kell repülniük, ezért vizuális megközelítést alkalmazva a Potomac folyót követve kell leszállniuk.

Matekane  leszállópálya, Lesotho
Lesothot többnyire segélyszállítmányokat szállító gépek használják. A kifutó mindössze 400 méter hosszú a végén 2300 méter magas sziklafal van, így csak a másik irányban lehet felszállni, aminek vége viszont egy szakadékba fut, így a repülő zuhan egy kicsit mielőtt a magasba emelkedne.


Juancho E. Yrausquin Repülőtér, Saba, Holland-Antillák
A mindössze 396 méteres kifutópályán nem lehet hibázni a pilótáknak és figyelembe kell venni az erős szeleket is.  Annak ellenére, hogy a legveszélyesebb repülőterek egyike még nem történt komoly baleset. A veszélyt a repülőtér elhelyezkedése adja egyik oldalon magas hegyek, másikon a tenger fogja közre a sziklákra épült kifutópályát, ahol nincs lehetőség túlfutni a pályán.



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr721886383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amorph 2010.04.01. 22:02:19

a gibraltári autóutat nem lehetett volna alagúttal megoldani?
a szakadékban végződők elég meredekek :o)

Treo79 2010.04.01. 22:27:00

En Goaban is lattam autoutat atmenni a leszallopalyan. Amugy nem volt forgalmas a repter maga. De erdekes latvany volt ahogy az autok meg a motorosok atkevertek.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.04.01. 22:38:53

Hongkong Kai Tak?
Ahol a dél felől érkező gépek egy a hegyen kijelölt pontra repülnek rá, majd egy 210 fokban fordulnak rá a kifutópályára, miközben a Jumbo szárnyvége és a házak teteje között 40-60 méter van?

www.youtube.com/watch?v=bKqO6gdJIz8

vagy belülről:

www.youtube.com/watch?v=lx3Ccs5tKfw

Bocimaster 2010.04.01. 22:40:13

Boeing 746 helyett gondolom 747et akartál írni. Amúgy jó összefoglaló:).

Zsírfeka 2010.04.01. 22:42:52

jah KAI TAK is simán befért volna ide
egyes honlapok még Kerkyra-t is megemlítik rövidsége miatt, szintén tapasztalt pilótákat küldenek ide állítólag
amúgy princess juliana nekem nem tűnt olyan veszélyesnek, hiszen igen sok nagy gép megy oda, inkább kuriózum
gibraltár királyság, nagyon tetszik
és még volt egy, amely szintén valami karibi téma, kisgépes reptér, siklópálya igen érdekes nem jut eszembe hol, de majd ha tudom megmondom

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.04.01. 22:50:48

@Zsírfeka: Korfu a tenger felől nem túl nehéz, de a város felől kicsit gáz, hiszen a kifutó végétől 100-150 méterre egy domb magasodik és ezt onnan érkezve át kell ugrani.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.04.01. 22:51:30

Persze ne csak a okoskodás: nagyon tetszett a poszt és külön gratula a szép képekhez!

S1lver 2010.04.01. 22:57:41

Ezt a kepet en magam csinaltam a gibraltari repteren, eleg vicces:

kepfeltoltes.hu/view/100401/gib_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2010.04.01. 22:59:22

@amorph:
Én láttam landolni gépeket ezen a reptéren, és messze nem volt akkora autósor, mint egy átlagos csütörtöki reggelen a budaörsi úton. Nem zárják le fél órákra az utat. Mókás egy forgalmi helyzet.

Más: ST lucia is bekerülhetett volna, ha már az antillákig eljutottunk , egy madeirai landolásnál meg már csak az a z izgalmasabb, amikor (sok rábeszélés után) kevés fékezéssel lesznkázik az ember a hegy tetejéről a megakosaraikban. Basket riding rulez!

neurotikk! (törölt) 2010.04.01. 23:15:47

@az igazi medwe: Bezartak sajnos. Pedig de megneztem volna. Foleg azt ahogy kozeli varosreszben a tetok folott ellebeg egy Jumbo.

neurotikk! (törölt) 2010.04.01. 23:17:26

@S1lver:
Kerjuk gyorsan keljen at. Hehe! : ))
Asszem nem kellene mondani se, szednem a labam ha gyalog mennek at es jobbrol kozeledne egy utasszallito. A defektet is biztos gyorsabban cserelne ott az ember.

vakegér 2010.04.01. 23:28:37

Szerintem a quitoi repülőtér is ide kivánkozik. Számos baleset történt ott túlfutás miatt, legutóbb az Iberia egyik vadiúj Airbusa nullázódott le ott.

neurotikk! (törölt) 2010.04.01. 23:31:26

@az igazi medwe:
En ezt a videot is szeretem:
www.youtube.com/watch?v=UyU9OLqQ8XA

A francia hegyi landolashoz is van egy nagyon jo video:
www.youtube.com/watch?v=TFzP9CRFdWw
A Queen nagyon passzol es jo ritmusban vagta ossze vele a videot a srac. Izgi lehet eloben.

brucellosis · http://londonzoo.blog.hu 2010.04.01. 23:37:23

nekem személyes kedvencem Lukla, a Microsoft Flight Simulator kötelező darabja:) nyilván csak vizuális megközelítés, és akkkor izgi, amikor áll a köd a völgyben

FL 2010.04.01. 23:40:50

A gibraltári kifutón én is autóztam már keresztül 12 éve...

Punxsutawney Mormota 2010.04.01. 23:42:34

Szerintem a legtöbb Karib-tengeri, Indiai-óceáni, mikronéziai, melanéziai repteret ide lehet venni. Egyik oldalról hegyek, a másik oldalról tenger / óceán. Egyszer-kétszer majd besz@rtam egy-egy ilyen landolásnál, amikor a gép farka már csaknem a tengerben van, a kifutópálya meg sehol.

Káposztakukac 2010.04.01. 23:44:17

@amorph: a reptérnek nincs akkora forgalma, hogy érdemes legyen. napi 2-4 alkalommal lezárják az utat egy sorompóval.

Káposztakukac 2010.04.01. 23:50:14

@Káposztakukac: mondjuk már építenek egy alagutat.

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.04.02. 00:28:01

@Bocimaster: Igen-igen 747 :) köszönöm az észrevételt, javítva.

Köszi a hozzászólásokat és a linkelt videókat. Valóban lehetne folytatni a sort, de valahol véget kellett érni a postnak :)

M. Laci · http://palferi.blog.hu 2010.04.02. 06:48:30

@johnnythekid:

de gondolom nem a leszállás miatt :-)

vagye1 2010.04.02. 07:04:46

Nagyon jó a post, nemis kötözködni akarok, inkább hozzáteszek egyet.
Cuzco- Peru, amely közforgalmi replőtér, de csak egy irányból közelíthatő meg. Ez az irány általában a reggel Limából érkező gépek számára a gomolygó ködös felhős időn kívül két közeli hegy miatt is kihívás.

fogash 2010.04.02. 08:06:16

Hong-Kong belvárosi repterét már nem használják, mióta megnyílt az új, amire simán (egyenesen) lehet rárepülni.

Érdekes (volt) viszont Male Intl., (www.dii.com.au/male_airport.htm) ahol az 500 (?) méteres kerek korall-atollt húzott át a 3200 méteres kifutópálya, 1m tszf magasságban. :)
ráadásul Mi A340-essel érkeztünk, nem volt semmi.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2010.04.02. 09:01:19

Arad sem kutya, amikor felbontják a futópályát és a súlykorlátozásról elfelejtik értesíteni a WizzAirt :)

hasznavehetetlen régensherceg · http://avegkezdete.tumblr.com/ 2010.04.02. 09:35:52

@amorph: hát, a pilótának annyira kell rutinosnak lennie, hogy tudja, meg tud-e állni a szakadék előtt, vagy inkább átstartoljon és próbálja újra :)

gyz 2010.04.02. 09:45:48

Leh repülőterét (Ladak, India) semmiképpen nem hagynám ki. Nagyon látványos, de a legjobb indus pilóták repülik (van youtube-os videó róla)

Paróból még csak felszálltam, az nem tűnt olyan vészesnek, igaz, kristálytiszta idő volt.

A leshotói viszont iszonyú durvának tűnik :)

mükkemakk 2010.04.02. 09:46:19

Én a zivatar kifutószelében történő leszállásnál nem tartok semmit neccesebbnek....talán a ködben való leszállást. De már az is megvolt.

Az eddigi három zivataros esetből kétszer keresztben szálltam le a füves pályán, ahhoz képest a Kai Tak reptere oktatás.

Egyébként a PAPI lámpasor sokat segít ezeknél a repteken is, de ILS-sel (jó időben) le lehet szállni biztonságosan.

kacce 2010.04.02. 09:55:32

Madeiraaaa! Ejjj, de jo volt.

Juci SFG · http://redpill.blog.hu/ 2010.04.02. 10:06:21

Jaj de remek poszt! Köszönöm!

Elég kár, hogy Kai Tak már bezárt.

Nagy álmom, hogy egyszer Maho Beach homokján fekve nézzem a final-re érkező 747-eseket; de szép lenne :)

Courchevel betonjával kapcsolatban egyik kedvenc fotóm:
www.airliners.net/photo/Tyrolean-Airways/De-Havilland-Canada/0143885/M/

vectraboy 2010.04.02. 10:11:15

Nekem a leghorrorabb le- és felszállásélményeim Wellingtonban voltak. A kifutópálya garázsfeljáró hosszúságú, mindkét végén a tenger, és garantált a min. 50km/h-s szél.

Itt van néhány vicces landolás Wellingtonból:

www.youtube.com/watch?v=P_LaAkAyoz0

Juci SFG · http://redpill.blog.hu/ 2010.04.02. 10:46:59

Azt nem tudjátok véletlenül, hogy ezt hol forgatták?
www.youtube.com/watch?v=ZZCSLMI47_w

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.04.02. 15:56:11

@ohjeee: Ehh, pont ezt nézem én is. Banyek, láttad a géptörzs szögét, amikor letette a hátsó futókat? Úristen, mit kell ott korrigálni.

harcsabajuszos 2010.04.04. 19:21:27

@az igazi medwe: Korfuban mikor voltam, akkor ott is pirosat kaptak landolásnál az autók, s pont a leszálló alatt volt egy autentikus fehérszékes útszéli kocsma.
Mókás volt ott inni a sört a gépek alatt.

Trog_Air 2010.04.07. 21:55:03

Kifuton a ribanc razza magat. Meg az orangutan az allatkertben. Amire a repulogeppel leszallunk, az FUTOPALYA.

Trog_Air 2010.04.07. 22:11:04

Egyebkent meg van egy repter itt a szomszedban is, ahova necces a leszallas, es kulon hatosagi engedely kell hozza... Innsbruck. Volgyben az egesz, 3,8 fokos siklopalya az egyik iranyban, a masik oldalrol nincs, egy adott magassag ala nem sullyedhetsz latas nelkul, kulonben 1 uzemkeptelen hajtomuvel nem tudsz kikeveredni a hegyek kozul, hogy kiterore menj... Buli?:)

fata morgana 2010.04.12. 00:31:22

Erről már pár blogban beszámoltak,origon is irtak erről,de azért köszi mégegyszer az összefoglalót.

Maróy Ákos 2011.05.13. 13:35:44

hitelesebb lenne az oldal, ha helyesen 'futopalyanak' hivna a futopalyat (angolu: runway, es nem outrunway :)

DaVe 2012.02.28. 12:29:33

„Minden leszállás, mely után elsétálsz a gép mellől egy jó leszállás volt.”
...
és pilótáknál a mondás úgy folytatódik, hogy "Nagyszerű leszállás volt, ha a gép használható marad" :)

sziszi050 2013.10.22. 07:33:40

@az igazi medwe: A Kai Tak már ottjártamkor, 1998 őszén sem üzemelt, az akkoriban nyílt új reptéren landoltunk. Viszont a Kai Tak közelében volt a hotel, ahol megszálltunk.