Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Algahajtású léghajó

2010.05.09. 18:08 Qeki

Íme, egy újabb zöld megközelítése a légiközlekedésnek. Vincent Callebaut belga építész és designer egy bio-hidrogénnel működő léghajót tervezett, melynek hidrogén előállítását algák végeznék.

A projekt neve Hidrogenáz, mely, nevét arról a hidrogenáz enzimről kapta, amit egyes vízben élő algák (Chlamydomonas) és a kékmoszatok tartalmaznak, melyek ezen enzim által hidrogént tudnak előállítani. Normál esetben az így kinyerhető hidrogén elenyésző, de az organizmusok életfolyamataiba beavatkozva (kén és oxigén megvonás) a hidrogén mennyiségét nagyságrendekkel lehet növelni. A Hidrogenáz projekt a léghajó és az annak ellátására kialakított bio-hidrogént előállító „kikötő”.

A biomimikri az az újfajta tudományterület, mely a biológiát és a mérnöki találmányokat egyesíti. A modern technikát ötvözi az evolúció által évmilliók alatt tökélyre vitt szervezetek felépítését és mechanizmusát utánozva. A Hidrogenáz projekt az egyik úttörő a biomimikri projektek közül, mely nemcsak a természeti formákat, hanem anyagokat és a folyamatokat is felhasználja. A léghajó tökéletesen környezetbarát 100%-os zöld energiaforrások felhasználása mellett 0% káros anyag kibocsátással. A bio-hidrogén mellett szerepet kap a napenergia is, melyet a léghajó tetején elhelyezett napkollektorok alakítanak át.
 

Természetesen ez a fajta közlekedési mód jóval lassabb lesz, mint a repülőgépes, de kevesebb infrastruktúrára van szükség, mely szintén mellette szól. Elképzelések szerint a léghajó átlagos repülési magassága 2000 méter lesz, 200 tonna teher szállítására képes és 175km /h sebességgel közlekedhet. A léghajó fél merev szerkezete kompozitból (karbonból és üvegszálból) készül a súlycsökkentés érdekében. Tervek szerint az utas szállítás, árufuvarozás mellett, használható lesz humanitárius missziók vagy katasztrófamentések esetén is.


Mivel a bioüzemanyag termelő farmok még gyerekcipőben járnak, így legkorábban 2030-ban emelkedhet a magasba a légi jármű, amikor is rendelkezésre fognak állni bio- hidrogén farmok, ahol az algák által nagy mennyiségben előállított hidrogént tölthetjük a léghajóba.

forrás:vincent.callebaut.org



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr631986432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

romesz 2010.05.09. 19:00:29

mint otlet erdekes, de nem tartom eletkepesnek a dolgot.
A leghajo mint szallitasi eszkoz egyaltalan nem praktikus.

romesz 2010.05.09. 19:02:51

arrol nem beszelve, hogy hajtoszerkezet nelkul teljesen a szeljarastol fugg merre megy a leghajo es nem biztos, hogy az irany meg egyezik a celponttal.
De egy blogpost-ot megert.

lorantka_a_gall 2010.05.09. 19:41:53

@romesz: egyrészt minden képen látszik, hogy igenis van meghajtása, másrészt pedig a szövegben szereplő 175 km/h sem valószínű, hogy sodródás által elérhető... Figyelsz is, vagy csak kommentelsz?

romesz 2010.05.09. 19:54:21

@lorantka_a_gall: ezt beneztem :) de szerintem azert meg mindig gond lenne a szel irany. A masik ami azota jutott eszembe, hogy a hidrogen miatt az is elofordulhat, hogy ugy jar mint a Hindenburg.

lorantka_a_gall 2010.05.10. 01:34:44

@romesz: az bizony így van, ezért használtak utána héliumot, ugyanis nem gyúlékony. A szél közrejátszhat, nyilván olyan magasságban repülnének, ahol viszonylag kiszámítható és egyenletes a szél. (nem vagyok légkörész, de így tűnik logikusnak) Illetve nekem furcsa még a függőlegesen elnyújtott alakjuk, azt hittem, már egyezményes a vízszintes, körülbelüli szivar alak optimálisként. Pl. mint ez itt: www.sg.hu/kep/2005_02/Sg8_4.jpg

romesz 2010.05.10. 17:05:56

@lorantka_a_gall: A hindenburg azert repult hidrogennel, mert US nem adott nekik heliumot a vilag ahaboru miatt

VilMarci 2010.05.10. 19:20:14

Szerintem, ha majd ilyen mennyiségben, gazdaságosan előállítható lesz a hidrogén, inkább üzemanyagként fogjuk majd használni, nem pedig léghajókat pumpálni vele.