Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Kalandos utazás a kambodzsai bambusz vonaton

2010.06.22. 11:06 Qeki

A National Geographic csatornán futó Bármi áron sorozatban, Charley Boorman kalandos utazásra indult az írországi Wicklow-ból az ausztráliai Sydney-be, 32 ezer kilométeres útja során mindig az adott ország jellegzetes közlekedési eszközeit veszi igénybe. Charley nyomán mi is elindulunk egy virtuális utazásra, hogy megismerkedjünk ezekkel az érdekes közlekedési eszközökkel.

Ha volt már alkalmad érdekes, egy adott országra jellemző közlekedési eszközt kipróbálnod és szívesen megosztanád tapasztalataid vagy csak van egy mókás történeted küldd el nekünk!


 

Bátran mondhatjuk, hogy Kambodzsának van a világon az egyik legrosszabb vasúthálózata, ám nem volt ez mindig így. A 19. század második felétől, mikor Kambodzsa az Indokína nevű francia gyarmat része volt, a francia telepesek az esőerdő ültetvényeit (kávé, banán stb.) összekötő jól működő vasúthálózatot hoztak létre. Ez egészen 1975-ig a Vörös Khmer hatalomra jutásáig működött, mikor is az agrárparaszti társadalom létrehozását megcélzó rezsim az addig működő dzsungel vonatokat elpusztította ezzel is erősítve az elszigeteltséget.
A Vörös Khmerek bukása után a helyiek fokozatosan tisztították meg a benőtt síneket és működőképessé tettek 320 kilométernyi pályát. Manapság hivatalosan heti egy személyszállító járat van szombatonként, ami nem sokkal gyorsabb (20km/h) mintha az ember gyalogolna, így a helyiek kezükbe vették a közlekedés megreformálását. Kambodzsa fővárosa Phnom Penh és második legnagyobb városa Battambang között "közlekedik” a bambuszvonat, vagy, ahogy a helyiek hívják "Noris”.


A személyszállításra és árufuvarozásra egyaránt használt vonatok a khmer kreativitást dicsérik. A 4x5 méteres bambusz lécekből, katonai járművek tengelyeiből és kerekeiből felépülő benzinmotorral szerelt vonatot a könnyű szétszerelhetőség érdekében semmi sem tartja össze, csak a szentlélek. Erre pedig azért van szükség, mert mindössze csak egy sínpálya van, ami alkalmas a közlekedésre, így gyakran előfordul, hogy szembeforgalom idején szét kell szerelni az egyik bambusz vonatot, míg a másik elrobog, de ez csak egy pillanat műve.


A bambusz vonatok sebessége a 40km/h sebességet is elérhetik fék híján csak a motor teljesítményével szabályozható a sebesség. A kíváncsiskodó turisták kétkedő tekintettel tekintenek a járműre, amely a törött és megvetemedett síneken suhan, de a helyiek szerint nincs ok az aggodalomra tökéletesen biztonságos közlekedési eszköz. Szabályok nincsenek, mint sebességkorlát vagy súlykorlátozás, a vonat terhelhetősége szinte korlátlan, nem ismer lehetetlen, nem ritka, hogy az emberek mellett, motorkerékpárokat, állatokat és zsákszámra friss árut szállítanak, akár mindezeket egyszerre is.
A bambusz vonatok nem részei a hivatalos közlekedési hálózatnak, de a helyiek életében létfontosságú szerepet töltenek be.

 

 

 

 

 

Két érdekes videó, hogyan is müködik a gyakorlatban a bamboo train!

 

 

 

képforrás: flickr.com(travelfishery, atkinsinmotion, Blackwych, mattames )



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr202100487

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Lóvasút a XXI. században 2010.06.22. 12:51:39

1928. április 10. Hazánkban ekkor közlekedett utoljára személyszállításra használt lóvasút. Az utolsó mohikán a Margitszigeti Lóvasút volt, melyet ezen a napon zártak be, helyét átvette az autóbusz, a korábbi vonalakat pedig már rég kiváltották villamo...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fagi 2014.07.08. 18:16:03

Voltam Kambodzsaban, gyonyoru .Sajnos nem tudtam a Bambusz vonat letezeserol, ha visszamegyek felkeresem.