Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Régi idők pályaudvarai

2012.01.25. 18:11 Qeki

Kuala Lumpur Railway Station,Kuala Lumpur, Malajzia

 

A pályaudvar 1886-ban mór stílusban épült. 1910-ben átépítették és 1995-ben villamosították. Tervezője AB Hubbock, aki a nyugati és keleti építészetet ötvözve csodálatos építészeti gyöngyszemet alkotott.

 

 

Chhatrapati Shivaji Terminus (korábban Victoria Terminus) Mumbai, India

 

Az impozáns pályaudvar 1878-1888-ig 10 éven át épült Frederick William Stevens híres brit építész tervei alapján, ötvözve a viktoriánus gótikus stílust a hindu és iszlám paloták tradicionális építészetével. A pályaudvar 2004 óta  az UNESCO Világörökség része.

 


St Pancras International, London, Egyesült Királyság

 

A St. Pancras pályaudvart  William Barlow tervezte 1863-ban.  Befejezésekor 1868-ban a legnagyobb  fesztávú tető volt a világon. A vörös téglás St Pancras International az egyik legnagyobb viktoriánus épület Londonban.

 

 

 

Grand Central Terminal, New York, Manhattan, USA

 

A peronok száma alapján ez a világ legnagyobb pályaudvara. Ezen az állomáson található a világon a legtöbb peron: összesen 44 tartozik a 67 vágányhoz, melyek két földalatti szinten helyezkednek el. Az első Grand Central Terminal 1871-ben épült, melyet később átépítettek. Az eredeti épületből csak az impozáns előcsarnok maradt meg. Az új Grand Central Terminal  1913.február 2-án nyílt meg. A gyönyörű Beaux Arts épület a hatalmas márvány lépcsőház, 75 méteres ablakok és a csillagokkal díszített mennyezet azonnal sikert aratott.

 

 

 

Union Station,Washington DC, USA

 

A Union pályaudvar 1907. október 27-én nyílt meg, Daniel Burnham építész és Pierce Anderson tervei alapján. Masszív, ugyanakkor mégis elegáns neoklasszikus stílusban épült, finom és drága anyagok felhasználásával, mint fehér gránit és márvány.

 

 

 

Antwerp Central Station, Antwerpen, Belgium

 

A vasútállomást  1895 és 1905 között építették, mely  felváltotta az 1854-ben épült, Auguste Lambeau által tervezett fa vasútállomást.  A monumentális főépületet a bruges-i építész Louis Delacenserie  tervezte. Gyakran nevezik Rail Road katedrálisnak.

 

 

 

Gare du Nord, Párizs, Franciaország


 

Európa legforgalmasabb pályaudvara az utasok számát tekintve. A párizsi állomást 1846. június 14-én avatták fel, majd  1860-ban lebontották, mert túl kicsinek bizonyult.  Az új pályaudvart Jacques Ignace Hittorff egy német származású francia építész tervezte . Az U-alakú pályaudvar öntöttvas oszlopait egy glasgowi öntödében készítették, mert akkoriban csak itt volt megfelelő nagyságú öntöde egy ilyen építkezéshez.

 

 

 

Madrid Atocha ( spanyol : Estación de Madrid Atocha ) Madrid, Spanyolország

 

Madrid első vasútállomását  1851.február 9-én adták át Estación de Mediodia néven. Az épület nagy része  1892-ben leégett. Alberto de Palacio írányításával Gustave Eiffel tervei alapján átépítették, ekkor kapott kovácsoltvas boltozatot. A"régi" Atocha pályaudvart teljesen felújították és a 4000 négyzetméteres központ ad otthont egy gyönyörű trópusi kertnek.

 

2004 március 11-én, terroristák bombamerényletet hajtottak végre az állomáson, melyben 192 ember halt meg és további 1800 megsérült.


Aveiro old train station, Portugália

 

Az aveirói pályaudvart borító azulejo-k, vagyis kézzel festett  csempék Portugália legjellegzetesebb díszítő elemei. A hófehér fal és a kék színű festett kerámia csodálatos hangulatot áraszt. A geometriai minták  mellett tájképek,  életképek stb. díszítik a csempéket. Az enyhébb éghajlat miatt jól bírják a telet , olcsó és tartós, öntisztuló bevonat, ezért rendkívül népszerű.

 

 

 

Nyugati Pályaudvar, Budapest, Magyarország

 

A pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette. Az állomás 1877. október 28-án nyílt meg, melynek vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított.
A pályaudvar 1891-ben kapta a Nyugati nevet - összefüggésben az Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság államosításával. Hasonlóképpen ettől kezdve nevezzük a Keleti pályaudvart Keletinek.
 

 

 

Keleti Pályaudvar, Budapest, Magyarország

 

A pályaudvart 1884. augusztus 15-én adták át az utazóközönségnek. Az eredetileg Központi Indóház néven ismert pályaudvart 1892-ben nevezték át Keleti pályaudvarrá. A fogadóépület tervezője Rochlitz Gyula, a csarnoké Feketeházy János és Than Mór volt, mely 1881–1884 között épült. A 42 méter széles, eredetileg ötvágányú fogadócsarnok vasszerkezete Feketeházy János tervei alapján készült. A pénztárterem fényűző kiképzésű-freskóit Lotz Károly és Than Mór festette.

 


 

 

Királyi váróterem, Gödöllő, Magyarország


 

1867. április 2-án adták át hivatalosan, később többször átépítették. A neoreneszánsz stílusú Királyi Várót 1882-ben építették. Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvaron található még Királyi Váró, mindkettő a vasútállomás épületének része, Gödöllőn azonban külön épületet emeltek erre a célra.
 

 



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr73778000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2012.01.26. 21:15:31

Kicsit hiányolom a sorból a kelet-Európai példákat. Az isztambuli Haydarpasa, vagy a kijevi főpályaudvar simán beférne a listába.

EZ1 2012.02.06. 09:56:07

Én a német példákat hiányolom kissé, de ettől még remeknek találom a posztot és gratulálok!