Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Cutty Sark, a világ leghíresebb teaszállító hajója

2012.05.20. 15:14 Qeki

Néhány hete újra látogatható Londonban a világ leghíresebb teaszállító hajója (klippere) a Cutty Sark, mely néhány éve majdnem a lángok martaléka lett.

 

A hajót 2004-ben kezdték el felújítani, de egy túlmelegedő porszívó 2007-ben kis híján a vesztét jelentette. Szerencsére addigra a restaurálás miatt az eredeti felszerelés nagy részét eltávolították, mint az árbocokat, az orrdíszt, kormánykereket, így a tűzvészben mindösszesen a hajó néhány százaléka sérült csak meg. Ennek köszönhetően a klippert 50 millió fontos költségvetésből sikerült 90 %-ban azonosan helyreállítaniuk korabeli önmagához képest.

 

1869-es vízre bocsátásakor a Cutty Sark a világ legfejlettebb technológiájú kereskedelmi hajója volt, mely különleges keskeny, ívelt hajótestének és hatalmas vitorlafelületének köszönhetően folyamatosan megdöntötte a a sebességi rekordokat.
1870-re mire a Cutty Sark elindult első útjára az addigi teakereskedelmet bonyolító kínai vitorlások végnapjaikat élték. Akkoriban nyitották meg a Szuezi-csatornát, mely a gőzösöknek óriási előnyt jelentett, a vitorlásokkal ellentétben nem kellett megkerülniük a Jóreménység fokát hanem a csatornán keresztöl rövidíthették az utat.

A Cutty Sark volt a vitorlások egyik nagy túlélője, a brit kereskedelmi tengerhajózás első számú jelképe, mely még jó ideig szállított árút világszerte.

 

A Cutty Sark 85,4 méter hosszú, 11 méter széles és 978,5 tonnát nyom. Merülési mélysége 6,4 méter, főárboca 64,8 méter magas. A kötélszerkezet 11 mérföld hosszú, a vitorlavászon kiterítve 11 teniszpályát fedne le 2973 m2 felületével.

A vitorlás nevét Robert Burns által is versbe foglalt Tam O'Shanter régi skót legendájában szereplő, fürgejárású boszorkány által viselt, rövid női ingről (cutty sarkról) kapta, de pontosan nem tudni, hogy miért.



 

Az 1922-ig használatban álló vitorlás kezdetben teát szállított Kínából Angliába később pedig gyapotot, Ausztráliából Angliába, majd portugál tulajdonba került. Az 1920-as években visszakerült angolokhoz, ahol kiképzőhajóként használták.

  

Az izgalmas üveg-acél szerkezetű látogatóközponttal körbevett hajó mellett egy 60 darabból álló orrszobor gyűjtemény is megtalálható. Ezek közül a Cutty Sark orrdísze, a „Nannie” – melyet a hajót is tervező Hercules Linton tervezett, és F. Hellyer of Blackwall faragott ki.

 

A mérnökileg elismerésre méltó tartószerkezet 3,3 méter magasba emeli a hajótestet, a látogatók tehát testközelből is megnézhetik az annak idején  rendkívül innovatívnak számító formát.

 



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr214527506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kinney 2012.05.20. 20:40:28

klassz hajó.
még a tűz előtt láttam, de ahogy látom, érdemes lenne újra megnézni.

nyikk 2012.05.20. 21:07:05

Vajon miért tudtam úgy, hogy elsüllyedt?:))

roli101 2012.05.20. 21:11:03

Vajon hol található?
Ezt jó lett volna beleírni, hátha érdekel valakit.

répaverő 2012.05.20. 21:20:52

talán Londonban?????????? :)

Ad Dio 2012.05.20. 23:46:04

Hajók Királynője!

Jofiu 2012.05.20. 23:46:19

2005 július 7-én láttam. A londoni olimpiai döntés és a hozzá tartozó trafalgar téri ünneplés másnapján, a londoni robbantások napján. Emlékezetes.
Akkor még mintha vízben állt volna és a fedélzetre fel lehetett volna menni.

- Szerzet - 2012.05.21. 01:22:29

Yeah and on a night when the
lazy wind is a-wailing
Around the Cutty Sark
The single handed sailor goes
sailing
Sailing away in the dark

www.youtube.com/watch?v=36QvJV4_vh8

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2012.05.21. 07:06:45

@Jofiu: nagyjából ugyanakkor láttuk, de csak részben emlékszel jól: valóban fel lehetett menni a fedélzetre, de nem vízben állt, hanem szárazdokkban, a Greenwich-i kikötőtől 2-300 méterre.

Érdekes látványt nyújtott akkoriban, aki látott hajós filmeket, mint a Lázadás a Bountyn, a Krakatau vagy a James Cook, netán az Onedin család, annak nagy meglepetés, hogy a kamerák által közvetített látvány milyen csalóka és egy ilyen hatalmas hajó is milyen szűk belülről.

A matrózok kalyibájában kis sem lehetett egyenesedni, a kapitány rezidenciája pedig három emberrel megtelt.

Valami viszont nem stimmel.
Az öt évvel ezelőtti híradások szerint a Cutty Sark gyújtogatást követően KIÉGETT. index.hu/bulvar/lon0521h/. Ez az írás kisebb tűzesetről szól, amit egy ipari porszívó okozott.

Persze a lényeg az hogy a greenwich-i kikötő éke megint újból látogatható. És 7 év után örülök, hogy nem vettem a hajón 12 fontért szuvenír teát, ami mára vagy elfogy, vagy megmolyosodik és a négyszeres áráért ugyanott csomagolták, ahol a többi tömegcuccot. :-)

Eddie 2012.05.21. 08:58:03

@bruhahahahihihi: Ez mégis hogy jön ide?
Októberben megyek Londonba és tervbe van véve a látogatás!

kamasoft50 2012.05.21. 10:15:13

Dékány András - A Fekete Herceg című regénye egy klipperverseny története, Ázsiából Londonba. A Cutty Sark a versenyen tíz hajóból, kilencedikként futott be.... Egy magyar kapitány is résztvevője volt ennek a versenynek, a helyezését nem árulom el, de ajánlom a regényt mindenkinek, mert a vitorlás hajózás búcsúja a könyv... Kilencvennégy nap hajózás története, mely a London Dock-ban ér véget..

Kopi3.14 2012.05.21. 10:38:24

Nem szomorú egy hajót így látni?

Első mohikán 2012.07.01. 10:43:37

@Kopi3.14: Nem. Egy igazi HAJÓT, ami hajózás- vagy technikatörténeti illetve a történelemben játszott szerepe miatti szempontból emlékezetes, azt így kellene látni miután kiszolgált és nem elsüllyedve, hajótemetőben vagy bontásra ítélve. Ez az igazi emlékmű egy hajónak, egy kornak. Még sokkal több ilyen kellene.

Eddie 2013.05.28. 11:06:41

@kamasoft50: Jó könyv! Gyerekként imádtam Dékány András könyveit!
A Cutty Sark-ot érdemes felkeresni ,ha az ember Londonban jár! Én tavaly októberben láttam. Greenwich-ben van, pár percre a Tengerészeti múzeumtól, a Temze partján.