Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Kuba, az oldtimerek hazája

2013.01.23. 09:58 Qeki

Kuba, a napfényes karib-tengeri szigetország, gyönyörű tengerpartjaival, mediterrán palotáival, barátságos, vendégszerető lakosaival várja a télből nyárba vágyókat. A szivar, a rum, a salsa és Che Guevara mellett veterán autóiról híres szigetet, nyugodtan nevezhetjük az oldtimerek Mekkájának.

Kuba-oldtimer.JPG

Egészen 2011-ig a szigetország állampolgárai nem vásárolhattak importból származó új autót, így többnyire csak annak van/volt autója, akinek az 1959-es forradalom után nem kobozták el a járgányát. Ezek után tehát nem csoda, ha Kuba városaiban sétálni leginkább egy időutazáshoz hasonló, amiben visszarepülünk az 50-60-as évek Amerikájába, ahol veterán autócsodák róják az utakat. 

Kuba oldtimer.jpg
Sok közülük taxiként is működik úgyhogy akár ki is próbálhatjuk, milyen egy ilyen benzinfalóval kocsikázni.

Cuba oldtimer taxi.jpg

Kubában, ahol az autók apáról fiúról szállnak szinte mindenkinek saját műhelye van, az autószerelés nem szolgáltatás vagy szükséges rossz, hanem inkább egy nagy buli, zenével tánccal.
Az elmúlt 50 évben az embargó miatt nem csak autókat, de még alkatrészeket sem hozhattak az országba, így abból gazdálkodnak és úgy, amiből tudnak, hogy működőképes állapotba tartsák az autókat.
Nézd meg ezeket az autócsodákat magad, repülőjegy Havannába.

Kuba-oldtimer2.JPG

Kuba oldtimer3.jpg



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr225037097

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.01.24. 15:13:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KergeK@csa 2013.01.23. 21:46:22

Azért azt tegyük hozzá, hogy az ottani autók 0,001%-a néz ki így, a maradék márkára még stimmel is, csak éppen az elmúlt 50 év tömény szegénység csúnyán meglátszik rajtuk, kvázi rohad kívül-belül. :(

hungarisztan 2013.01.24. 06:20:12

@KergeK@csa:
A rohadás hagyján, mert a karosszériát lakatolják, fényezik, rendben tartják. (Már aki. De az autó nagy kincs, nincs az a törés, sérülés stb. amit ne javítanának!) Viszont alkatrész hiányában a motorokkal nem tudnak mit kezdeni, a legtöbb régi amcsi vasban ma már Moszkvics és Zsiguli motorok köhögnek. Meg amihez hozzájutnak...
A ruszki ócskavasak is zabálnak nyilván, de korántsem annyit, amennyit egy ilyen amcsi benzintemető eredetileg benyomott. Amúgy a benya nem túl drága, mert kapnak olcsón a „baráti” Venezuelától, ill. van minimális saját olajtermelés is. Olyan kénes, mint a pokol, de saját. A kéntelenítés drága, így nem is vesződnek vele sokat, a ruszki motorok nem érzékenyek rá. Amerre viszont finomító (?) van, ott a környéken meg lehet pusztulni. (Havanában sem ritka, hogy centi vastag olajréteg borítja a kikötőt – a helyiek persze békésen pecáznak, mondván ők a vízfelszín (olajréteg) *ALÓL* fogják a halat...) :o)) A kénes üzemanyagszag mondjuk mindenütt ott van.

pappito · http://pappito.com 2013.01.24. 06:20:15

@KergeK@csa: plusz sokban kendácsolt Lada motor ketyeg és a szentlélek tartja őket össze. Marha nosztalgikusnak néz ki ez messziről, de ha benne kell élned és egy pótolhatatlan, törött csapágyon múlik a jövedelmed, amit nincs jogod megvenni... na az már más

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2013.01.24. 08:48:12

és kuba az egyetlen olyan ország ahol az oldsmobilba lada karbi van, neadjisten lada blokk. a benzinfalók kifejezés annyira nem életszerű, mert nincs pénz benzinre. akinek 20-25L-t fogyasztó gépe van az jó ha havi 100 km-t tud menni a kocsijával.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.24. 09:45:39

már a kocsikért érdemes lenne egyszer elmenni Kubába.

természetesen nem csak azért, de azért is.

2013.01.24. 09:45:41

Ez a formavilág egyszerűen lenyűgöző. Persze, ha a gyújtáskor nem egy V8 ropogása, dübörgése hallható az igen csak kiábrándító élmény lehet. Hozzáteszem: én az Usa keleti partján, connecticut-ban éltem 90es évek közepén (biztosan nem itt adták el a legtöbb cadillac-et), de minden harmadik garázsban állt egy oldtimer. Többsége működésképtelen volt (általában gyerekek játszottak benne), de mivel ma is (!!!) gyártanak az 50es évek szériáihoz alkatrészeket, tulajdonképpen csak pénz-kérdés, hogy tökéletesen restaurálják ezeket a csodákat.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2013.01.24. 10:15:49

A motorcserét elmondták itt többen, de a durva az, hogy a napsütéstől tönkrement műszerfalat lazán kifaragják fából, mert az van, új műszerfal pedig nincs.

Motorkerékpároknál ugyanez volt a helyzet és a durva az, hogy ELKÉPESZTŐEN drága. A mindenki által ismert keletnémet, később török gyártású MZ ETZ 250/251 és utódmodelljei gyakori darabok arrafelé oldalkocsival, überbrutális áron. Nem akarok hülyeséget mondani, de egy nálunk 1-2 éves használt kisautó árát verik ezek a harmincéves technikával készült gépek és kénytelenek megvenni, mert nem nagyon van más. Ha van is, ahhoz nincs alkatrész, ezekhez meg hegyekben áll.

Ha egyszer Kubában megbukik a mostani rendszer lesznek emberek, valószínűleg a már Floridában élő egykori kubaiak, akik a hiedelmekkel ellentétben nem az öreg kubai autók eladásából fognak állat módon meggazdagodni -mert azoknak veterán értékük nem nagyon van a kényszergányolás miatt-, hanem abból, hogy filléres, de még használható kocsikat visznek az országba.

kewcheg 2013.01.24. 10:35:53

@scheerti: ha egyszer Kubában megbukik a rendszer- ami valószínűleg már csak pár év- a szigetország ismét az amerikaiak játékbarlangjává és kupijává válik, ahol a legnagyobb tőkések a mostani kommancs vezetők lesznk.akkor Isten irgalmazzon a szegény kubai poliknak, bár ennél lehet hogy már nem lesz rosszabb, mint ami van.....

Juliusxtreme 2013.01.24. 10:35:55

Nemrég jöttem haza Kubából. 3 hetet voltam, ezalatt körbejártam teljesen, helyi autókkal. Elképesztő állapotban van az ottani autópark. Szerintem ott a műszaki vizsga intézménye nem létezik. Kb. 40 autóban ültem kint, ezekből egyetlen egyben volt biztonsági öv. Hátul az ablakot sehol nem lehetett letekerni, a kipufogófüst kivétel nélkül mindegyikben dőlt be az utastérbe. Vittek egy olyan Ladával Havannából Vinalesbe (200 km) amiben a kormány 180 fokkal volt elfordítva egyenesfutáskor. Az autópályán bármilyen jármű mehet(pl. ökrösszekér), ha esett az eső mindenhol tele volt az útszéli árok autókkal....

Juliusxtreme 2013.01.24. 11:33:48

Csak érdekességképpen írom, hogy helyi emberek elmondásai alapján, egy közepes állapotú amerikai autó átszámítva 20.000 € környékén mozog. Az átlagfizetés 50 € környékén van. Szóval nincs túl nagy(autó)forgalom.

morbiczer 2013.01.24. 11:33:49

Nem vagyok Kuba-szakerto, de nem lehet, hogy az autohelyzet nem annyira az amerikai embargobol, hanem az altalanos csorosagbol fakad?

Mert az egy dolog, hogy az USA-bol nem tudnak importalni semmit, de de pl. Kinabol, Indiabol vagy Oroszorszagbol annyi autot tudnanak behozni, amennyit meg tudnak fizetni.

Persze a csorosag meg az embargo kozott van osszefugges.

hungarisztan 2013.01.24. 19:55:36

@scheerti: @kewcheg:

„ha egyszer Kubában megbukik a rendszer- ami valószínűleg már csak pár év”

A történet nem ennyire egyértelmű, ugyanis teljes részletességgel ki van dolgozva a posztok öröklődésének menete, a Castróktól lefele egészen az utolsó pártfunkciig, polgári és katonai vonalon egyaránt. A „forradalom” ügye egy másodpercig nem lehet veszélyben még egy olyan „valószínűtlen” esetben sem, amikor Fidel meghal. Ahhoz túl sok funkci léte függ a rendszer fenntartásától.

@Juliusxtreme: @morbiczer: A roncstelep ott valóban ismeretlen fogalom. A szegénység is legjobban a közlekedési eszközök hiányán mutatkozik meg: minden egyes nap emberek tízezrei állnak órákat (40 fokban, napon vagy hurrikánban) az autópályakereszteződéseknél, és stoppolnak bankjegyeket lobogtatva, hogy el tudjanak jutni az úticéljukhoz.
Külön hatóság van, aminek az a dolga, hogy a fuvarra várakozó embereket beültessék a félig üres járművekbe. Apelláta nincs, ha járműved van, köteles vagy elvinni, akit beültetnek melléd (ennek közvetlen folyománya, hogy a legtöbb autó nemcsakhogy oldalt és hátul van sötétítő fóliázva, hanem a szélvédőn is, alig lőrésnyi csíkban lát csak ki a sofőr – így próbálják megakadályozni, hogy a hatóságok belássanak a kocsiba, és beültessenek idegeneket). Még a reptéri busz is ilyen volt, az összes buszból lőtt fotóm mélylila lett... :o)
De szállítanak mindennel, ami mozog. Leggyakrabban csőrös Zillel; a billencs puttonyában szinte busznyi ember elfér. Nem egy kifejezett Euro 6-os, alacsonypadlós járat :o), de gyerekes anyák, aggastyánok, mindenki hozzá van szokva, hogy időnként mászni kell. No meg órákat eltölteni a menetszélben, szakadó esőben, tűző napon.

Ehhez képest énekelnek, táncolnak, szivaroznak, és kábé tizedannyira sem depisek, mint mi.
Pedig gyakran kimarad az áram, nincs otthoni internet, és folyóvíz is 2 naponta van (tartalékolni kell hordókban).

Cserébe parkolási gond az nincs. :o)
(Bocs a cinizmusért, nem vagyok ám ilyen érzéketlen tuskó!)