Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Földön, vizen, levegőben: Arizona madártávlatból

2013.06.10. 07:40 Qeki

Amerika legszebb útjai után a négy kereket szárnyakra cseréljük, és a felhők fölé emelkedünk. Kisrepülő túrára indulunk Sedonából, hogy ne csak az útról de a madarak szemszögéből is megcsodálhassuk Arizona elragadó tájait. 2 óra a levegőben, mintha csak a Google Earth zoomján ülnénk...

Sedonából indulunk, amely egy mágikus vörös hegyek közé rejtett völgyben fekszik, Flagstafftól 30 mérföldnyire Délre. Sedonát nemcsak a természeti szépsége teszi különlegessé, de erősen spirituális töltete miatt, igen közkedvelt célpont a testi-szellemi megújulást keresők körében. A kisváros legendája, és a különleges energiája egy egész fejezetet érdemel, de most csak madártávlatból tekintünk le rá. Tovaszállunk a Hopi indiánok szent történeteit őrző vörös óriások felett, és pár perc alatt elérjük a hófödte Flagstaff-et.

Alattunk a hires 66-os út kanyarog (I40) , ami 8 államon, és kb 4000 km-en keresztül szeli át az országot a két part között. A San Francisco Peak-et, azaz Arizona legmagasabb csúcsát elérve két-három "kisebb" széllökés hirtelen felébreszt Csipkerózsika-álmunkból, de az ijedtség csak egy pillanatig tart. Közben pilótánk, hogy oldja a feszültséget, elmeséli a vulkanikus hegylánc nevének történetét, aminek még véletlenül sincs semmi köze a kaliforniai San Francisco városához. Megtudjuk hogy még a 17.században Ferences rendű misszionáriusok adták a nevét megemlékezve Assisi Szent Ferencről (St. Francis of Assisi)

San Francisco peak.JPG
A 3850 m magas csúcsot elhagyva Kelet felé fordulunk és az alattunk elterülő hótakarót felváltja a Colorado Fennsík sivatagos látképe, teret engedve a vulkanikus maradványoknak. A fekete csúcsokat, amiket az útról elszenesedett hegyeknek érzékel a szem, az innen magasból nem látszik többnek egy túlméretezett vakond túrásnál. A szétszórtan elhelyezkedő több mint 100 vulkáni salak kúp közül a leghíresebb és egyben a legfiatalabb a Sunset Crater,  ami nemcsak a magasból csodálható meg, hanem a főútról is könnyen megközelíthető (Sunset Vulcano National Monument) így a vállalkozó kedvűek akár meg is mászhatják.

Sunset Crater vulcano.JPG
A terület viszont nem csak régmúlt idők föld alatti aktivitásáról árulkodik, de az égből érkező meteoritok is nyomot hagytak rajta. A 220 m mélységű arizonai meteor kráter erre egy igen látványos bizonyíték. Hihetetlen, de egy teniszlabdányi méretű vas meteorit ütötte ezt a föld felszínén tátongó hatalmas lyukat, aminek átmérője 1200 m.

Meteor Crater.JPG
A tények és számok tudatában osztunk szorzunk, és persze hitetlenkedünk, majd újra átadjuk magunkat a csodálatnak, és tovább gyönyörködünk az elénk táruló Painted Desert látványában.
Bizonyára a Festett Sivatagnak is van egy kézenfekvő története, és magyarázat a kialakulására, én viszont a geológiai fejtegetés helyett a legegyszerűbb leirással élnék: Isten egy szép napon gondolt egyet, és jókedvében vörösre festette Arizona északi részét. Innen fentről nézve mi sem egyszerűbb mint elfogadni a tényt, hogy Földünk egy tökéletes tervre készült remekmű...

Painted desert.JPG
Utunk felénél járunk, miközben megérkezünk a kanyonok földjére. Megcsodáljuk a Marble Canyon-t, a Glen Canyon-t majd egy éles irányváltással Nyugat felé fordulunk, és berepülünk a Grand Canyon fölé. Vannak azok a bizonyos pillanatok, amikor elakad az ember szava és libabőrös lesz a látványtól. Na ez pontosan egy ilyen pillanat volt. Alattunk a kanyonok királya, se vége se hossza. Leirhatatlan érzés Földünk egyik leggrandiózusabb alkotása felett repülni és ha tehetném vennék egy mély levegőt, megnyomnám a "pause" gombot és megállitanám a pillanatot hogy örökké tartson.

Grand Canyon2.JPG

Álltunk már a peremen és éreztük az ember parányi mivoltát, de innen a magasból csak még inkább mellbevág a kanyon széditő nagysága. A világ 8. csodája a több mint 400 km hosszú, helyenként 30 km széles kanyon, amely egy hatalmas tátongó sebként húzódik keresztül Arizona északi részén. A havas szirtek és a vörös kontrasztja, a mélyben kanyargó Colorado folyóval páratlan látványt nyújt. Évmilliós geológiai folyamatok formálták a kanyon jelenlegi arculatát, amely az egyik legkedveltebb túristalátványosság a világon. Évente 5 millió turista rója le tiszteletét mi pedig most a magasból hajtunk fejet  a természet eme csodája előtt.

Grand Canyon1.JPGSzöveg és képek: Kiss Juditka (topusatippek.blogspot.com)

Bármeddig tudnánk még gyönyörködni a látványban, de sajnos utunk végefelé járunk már. Visszafelé még elrepülünk a Sycamore Canyon felett, ami a Grand Canyon után, csak egy kisebb ároknak tűnik, majd ismét feltűnnek a távolban Sedona ismerős vörös sziklái.
2 óra a levegőben, de csak 20 percnek tűnik. Vörös sziklák, vulkánok és hófödte csúcsok fölött repülve megízleljük milyen is a világ a madarak szemszögéből és egy pillanatra elfog az irigység, hogy miért is nem kaptunk szárnyakat. Panaszra viszont legkevésbé sincs okom, hiszen a Colorado fennsík elképesztő tájait,  közöttük a Grand Canyont madártávlatból megcsodálni egy életre szóló ajándék, amit nemcsak a képeken de a fejünkben levő memóriakártyán is a legszebb emlékek között őrzünk.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. Péter 2013.06.15. 16:59:53

A sok repülőnek köszönhetően már nem lehet a földön csöndben élvezni a Grand Canyon szépségét.