Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Pamukkale - a hófehér mészkőpalota

2012.05.08. 12:18 Qeki

Lenyűgöző látványt nyújtó természeti jelenségben gyönyörködhetünk a törökországi Pamukkaléban, melyet dél-nyugat Törökországban, Denizli városától kb. 20 km -re találunk.
Elbűvölő szépsége, a világ egyik ritka természet alkotta geológiai csodája és a gazdag ókori történelmi emlékek a turisták tömegeit vonzzák erre a vidékre.



Pamukkale környékén hat különböző termálforrás található. Gyógyvizeiért már az ókori görögök és rómaiak is szívesen felkeresték.

Az ókori romvárost, Hierapolist II. Eumenés (i.e. 197-159) pergamoni uralkodó alapította i.e. 190 körül.


 

Egy legenda szerint a lánya váratlanul megbetegedett, de az orvosok nem tudták mi baja lehet. A király jutalmat ajánlott annak, aki meggyógyítja. Egy idős orvos azt javasolta a királynak, vitesse leányát a közeli hegyre, az ott fakadó forrásban fürödjön meg és igyon a vízből. A lány meggyógyult az uralkodó pedig hálából várost építtetett erre a helyre fürdőkkel.


 

A város neve Hierapolis lett, a  „Szent Város”, mely i.e. 133-ban került római fennhatóság alá. Virágzó várossá vált, templomokkal, színházzal és a gyógyító hatásúnak ítélt  termálforrásokra épült fürdőkkel.
I.sz. 17-ben a várost egy erős földrengés elpusztította de újjáépítették és egészen 1334-ig létezett, azonban  ekkor egy újabb pusztító erejű földrengés lerombolta, később pedig elnéptelenedett.



Olasz informatikusok, építészek egy virtuális várost akarnak létrehozni, mely az ősi Hierapolist mutatná be Tiberius császár (i.e. 42 - i.sz. 37) uralkodása idején, amikor is Hierapolist újjáépítették.

A várost feltárták és egy múzeumot létesítettek (Hierapolis Régészeti Múzeum 1984) a leletek kiállításához.
A romváros történelmi emlékei: Plateia-oszlopos utca, Domitianus kapu, Apollo temploma, a színház, a necropolis sírkamrái



 

Hierapolisban találjuk Kleopátra fürdőjét, melyben a legenda szerint maga az egyiptomi királynő is fürdött. A forrás fölé épült, márványkővel kirakott ősi uszodában a látogatók is fürödhetnek (a víz alatt oszlop és márvány szobor maradványok találhatók).



A holtak városa, a necropolis a legkiterjedtebb és legjobb állapotban fennmaradt ősi ókori temető Anatóliában. Több mint 1200 kunhalom, szarkofág és ház alakú sír található az út mindkét oldalán kb. két kilométer hosszan.




 

 

Pamukkale szó szerinti jelentése "gyapot kastély", mely a teraszok bolyhosnak tűnő felületére utal.

 

A legenda szerint régen az óriások szárították itt a fésült gyapotot.
Káprázatos a fehér, csillogó, természet alkotta mészkőmedencék látványa. Az egymás fölött magasodó, csipkézett szélű, fehér falú teraszok a vulkanikus eredetű forrásoknak köszönhetik kialakulásukat.



 

A hőforrások meleg (35°C), savas vize az alapkőzetből kioldja a kalciumot, az oldott kalcium mint hidrokarbonát a felszínre kerülve széndioxidot ad le, és karbonát keletkezik. A vízben rosszul oldódó karbonát kiválva folyamatosan növeli a domboldalak sórétegeit és tovább építi a teraszok falait.


A csaknem 200 méter magas teraszokkal és medencékkel teli domb oldalában az egymáshoz kisebb vízesésekkel kapcsolódó csodálatos fehér medencékben a források vize különböző időkben más-más színben pompázik.


A különböző fémvegyületek változatos színekkel festik be néhol a hófehér mészkövet.

Egyes tudósok véleménye szerint a források kb. 40 éven belül elapadhatnak.
A nagyszámú turista miatt sajnos gyorsabb ez a folyamat és a mészkőmedencék is kezdtek elszíneződni.
A teraszrendszert öt részre osztották fel, s ezek mindegyikére  rendszeres időközökben (más-más időben) engedik a vizet.
Most már csak mezítláb lehet közlekedni a mészkőteraszokon, kijelölt útvonalon haladva, nehogy kárt tegyen bennük a sok látogató.



Pamukkale ma a gyógyturizmus egyik célpontja lett, gyógyfürdők és szállodák várják a látogatókat. A források vize enyhíti az ízületi gyulladást, csökkenti a magas vérnyomást és szívbetegségekre is jótékony hatású.


Hierapolis-Pamukkale  1988 óta az UNESCO Világörökség része.

 

A hazánkban található egerszalóki sódomb ennek a természeti jelenségnek a “mini” változata.



Mont-Saint-Michel - az óceán piramisa

2012.04.30. 10:52 Qeki

Mont-Saint-Michel egyike Franciaország legragyogóbb gyöngyszemeinek, ahova már több mint 1000 év óta zarándokok és utazók tömegei vándorolnak.


 

A sziget, mely még most is misztikus jelentőséggel bír, a Couesnon folyó torkolatában, egyetlen kúp alakú, 78 méter magas gránitsziklatömb, mely Franciaország normandiai partjaitól 1 km-re, a La Manche csatorna árapálysíkságából emelkedik ki.

Régen csak apály idején lehetett megközelíteni, így a csendes elszigeteltség a szigetre vonzotta a szerzeteseket, akik hamarosan kis kápolnát építettek itt.

 

A legenda szerint Szent Aubert-nek, Avranches püspökének 708-ban megjelent Szent Mihály arkangyal, és azt parancsolta, hogy a sziklán építsen kolostort. (A katolikus hagyomány szerint Mihály arkangyal a 7 arkangyal (főangyal) egyike, ő a mennyei hadak nagy vezére és győztes harcosa. Jelképe hatalmas kardja, mellyel legyőz minden gonoszt, akaratereje hatalmas, Isten iránti hűsége megingathatatlan.) A kolostor legmagasabb tornyán (152 m)  Mihály arkangyal szobra áll.


 

A kolostor első templomát 709. október 16-án fel is szentelték. Az építkezést csodás események kísérték és hamarosan zarándokhellyé vált, ahol 966-ban bencés apátságot emeltek.

 

A bencés templom építését 1020-ban kezdték és a majdnem 100 évig tartó munkálatok végén egy román stílusú, félköríves ablakokkal díszített és vaskos falakkal alátámasztott kolostor született.



 

A sziget másik nevezetessége  a La Merveille (csoda) gótikus kolostor, amelyet 1211-ben II. Fülöp francia király kezdett el építtetni a sziget északi oldalán. A kolostor kárpótlás volt azért, mert a király 1203-ban felgyújtotta a templom nagy részét a szigetért vívott harc során.



 

A szigetért a középkorban véres harcok folytak, királyok, hercegek, küzdöttek érte, majd a százéves háború idején (15. század) erődített falakkal vették körül.


 
A francia forradalom idején a bencés kolostort bezárták, és börtönné alakították át. A kolostor épületében a börtön  1863-ig működött. Victor Hugó ("az óceán piramisa" nevet adta a szigetnek "...mint valami fenséges, csodálatos piramis") már 1836-ban egy mozgalmat indított, hogy a szigetet és a kolostort műemlékké nyilvánítsák, 1874-ben el is érték és Franciaország történelmi műemlékévé nyilvánították.



 

1879-ben épült fel a szárazfölddel összekötő 1800 méter hosszú gát, így megszűnt szigetnek lenni.

Mont-Saint-Michel-en az apátsági templomot és kolostort helyreállították és 1922-ben újra vallási szertartások színhelye lett.


A kolostorerődítmény 1966-ban visszanyerte eredeti funkcióját, amikor a szerzetesek az első kegyhely ezeréves jubileumát ünnepelve egy vallási közösség visszaköltözhetett az apátság falai közé.

Mount Saint Michel szigetén valódi turistalátványosság volt (ugyan csak rövid ideig működött), a világ egyik igazán egyedülálló alkotása, a napóra. A napóra számlapja a tengerben hatalmas területen helyezkedett el. A számjegyek elemei rozsdamentes acéllapokból álltak, melyeket a homokos, köves iszapban kellett rögzíteniük az építőknek. A munkálatokban önkéntesek és katonák is részt vettek.


A számlapok dagály idején is jól láthatóak voltak, a tengeri napóra gnomonja (mutatója) maga a Szent Mihály apátság hegyes tornya volt.

A legjelentősebb tengermozgást a Cancale és a Mon Saint Michel öbölben lehet megfigyelni
Jelenleg az erődapátság csak erős dagálykor (évente 50 nap) sziget és csak  pár órára. Az öböl feltöltődött és a Couesnon-folyó  vízmennyisége nem tudja megtisztítani a felhalmozott üledéktől.
2006. június 15.-én Dominique de Villepin francia miniszterelnök bejelentett egy 150 millió eurós projektet, amelynek megvalósulását követően a Mont Saint-Michel ismét árapályszigetté válik. 2012-re már 150 napon át néhány órára, 2050-re viszont minden nap. Az öböl ekkor már 70 cm-rel lesz mélyebb.

A szikla alján lakóházak és boltok sorakoznak, itt állandó a látogatók nyüzsgése, míg fent a hegytetőn, az apátság területén meglehetős nyugalomban a szerzetesek élik mindennapjaikat.   

  

A falu kapuinál ér véget a „Paradicsom útja”, vagyis az a zarándokútvonal, amelyet a hívek Párizsból indulva tesznek meg.



 

Térkép a szigetről:

Ma évente 3,5 millióan látogatják ezt a csodás szigetet turisták és zarándokok egyaránt.
1979 óta az UNESCO Világörökség része.



Régi idők szökőkútjai

2012.04.26. 10:05 Qeki

A szökőkutak eredetileg tisztán funkcionális célt szolgáltak. A középkorban, a mór és a muzulmán kerttervezők szökőkutakkal teli csodálatos kerteket varázsoltak (Alhambra-Generalife). XIV Lajos francia király a versailles-i kertben építtetett szökőkutakkal az ember természetformáló erejét hangsúlyozta. A barokk díszes szökőkútjai kápráztatnak el utazásaink során Európa legtöbb városában, kastélyában. A 19. század végére már pusztán csak dekoratív célból épültek/épülnek szökőkutak.

Néhány szépség kedvcsinálónak!


Fuente de los Leones ,(Oroszlános-kút), Alhambra, Granada, Spanyolország



 

Az Oroszlános-udvar (Patio de los Leones) Granada arab urának palotájában a középpont, és egyben talán két leghíresebb épület a Hárem az Oroszlános Udvarral. I. Júszufnak és fiának, V. Muhammadnak a megrendelésére építették. A nem túl nagy (28,5 méter x 15,7 méter) udvart galéria veszi körül, melynek két szélén egy – egy  pavilon található. Az udvar területe közel 440 m2. Négy oldalról az egykori hárem termei határolják. A galériát 124 karcsú márványoszlop alakítja ki – néhány ebből dupla, a többi egyszerű.

Közepén az Oroszlános-kút (Fuente de los Leones) helyezkedik el, 12 márványoroszlán tartja. Ez az iszlám művészetében furcsa kivételt jelent, hiszen az állatok és az ember ábrázolását amúgy tiltja a vallás.

1984 óta az UNESCO Világörökség része.



Archibald Fountain, Hyde Park, Sydney, Ausztrália

 

A 1932-ben épült szökőkút Francois Sicard francia szobrász alkotása.
JF Archibald (1856-1919), a The Bulletin magazin tulajdonosa és szerkesztője hagyományozta a városra az Archibald szökőkútat. Az emlékére létrehozott Archibald-díj pedig Ausztrália legrangosabb művészeti díja. A szökőkút emléket állít Ausztrália és Franciaország I. Világháborús szövetségének.
A szökőkút a Hyde Park északi végén található az ANZAC Emlékművel szemben.
A görök mitológia alakjait -Apolló, Diana, Iason,Theszeusz- mintázta meg a művész, koncepciója a jó harca a gonosszal. A nagy medence  hármas tagolású: a központi Apolló szobor körül,  Diana (tisztaság istennője), Iason és az aranygyapjú, Thészeusz megöli a Minotauruszt kompoziciók láthatók.


James Scott Memorial Fountain, Belle Isle  Park, Detroit, USA



 

Egy detroiti milliomos playboy, James Scott (1831-1910) végrendeletében vagyonát Detroit városára hagyta egy kikötéssel, hogy halála után egy életnagyságú szobrot állítsanak az emlékére. Évekig vitáztak a városatyák, nem akarták teljesíteni a végakaratát, végül azonban az addigra jelentősre duzzadt vagyon meggyőzte őket.
PP
Cass Gilbert New York-i építész tervezte és 1925-ben készült el a  Belle Isle Park nyugati végében álló gyönyörű, hófehér márvány szökőkút. Faragott oroszlánok, delfinek és teknősök díszítik és Neptunusz feje a kifolyó.
Az életnagyságú bronzszobor egy gránit talapzaton áll, egy szemlélődő, kifogástalan öltözetű James Scott-ot ábrázol aki elgondolkozva nézi a szökőkutat. Herbert Adams New York-i szobrász alkotása.



Fontana di Trevi (Trevi-kút), Róma, Olaszország



 

A szökőkút három út találkozásánál épült fel, innen származik megnevezése is (Trivium).
A Nicoló Salvi által tervezett csodálatos barokk szökőkút 1762-ben készült a Poli-palota déli homlokzatán. A víz megfékezését ábrázolja. Neptunuszt, a tengerek istenének szobrát Pietro Bracci alkotta. Neptunus kísérői a tritonok, akik hippokampuszokat (uszonyban végződő lovak) szelídítenek. Az egyik triton, melynek hippokampusza nyugodt, a megfékezett vizet szimbolizálja, míg a vad hippokampusz a viharos tenger szimbóluma.

A legnagyobb barokk szökőkút Rómában és az egyik leghíresebb a világon. Egy legenda fűződik a szökőkúthoz, mely szerint, aki beledob egy pénzérmét, az még biztosan visszatér Rómába, az "örök városba".
1980 óta az UNESCO Világörökség része.



Versailles fountain, Franciaország
 


 

A világhírű versailles-i barokk kert, középpontban a kastéllyal, három részből áll:
a Kis park, a Nagy park és a Vadászterület.
A versailles-i kastély homlokzata mellett épített két díszmedence a Leto és az Apollo jelenlegi formájukat 1685-ben nyerték el. Mindkét medence szélén négy-négy szoborcsoport található, Franciaország négy folyóját, négy nimfát és négy gyermeket ábrázolnak.

A Leto medence egy mitológiai történetet jelenít meg, ahol Jupiter az istennő ellenségeit békává és gyíkká változtatta.
A medence közepén álló istennő szobra 1670-ig egy sziklán állt, hat békaszoborral a medencében és huszonnéggyel a medence mellett. Gaspard és Balthazar Marsy 1668-1670 között építette, majd a kutat Hardouin-Mansart változtatta meg (1687-1689) és most ezt csodálhatjuk.



 

A kert középpontjában találjuk a második medencét, az  Apolló a Nap-szekerén emelkedik ki a habokból. A kutat  XIII. Lajos uralkodása alatt 1636-ban építették, melyet  XIV. Lajos megnagyobbíttatott és 1670-ben elhelyezték a medence közepére a híres, aranyozott bronzból készített, szekerét hajtó Apollót ábrázoló szoborcsoportot.

A versailles-i kastély és kert az UNESCO Világörökség része



Nyári kert, Peterhof, Szentpétervár, Oroszország



 

Az orosz uralkodók Szentpétervár körüli nyári rezidenciái közül Peterhof a legszebb, amelyet még I. (Nagy) Péter építtetett. Peterhof méltó vetélytársa a francia mintának , a  nyári palota el is nyerte az „orosz Versailles" címet.
A palota alatt található Nagy Vízesés vize egy hatalmas márványmedencébe ömlik, mielőtt egy csatornán át a tengerbe folyna. A remekművet 64 szökőkút vize táplálja, és mintegy 200 szobor díszíti. A szökőkutak között látható a Sámson-kút is, ahol az oroszlánok torkából a víz 20 m magasra lövell.

Szentpétervár történelmi központját a város környékének más műemlékeivel együtt 1990-ben felvették az UNESCO Világörökség listájára.


Clarence Buckingham Memorial Fountain, Chicago, USA



 

Kate Buckingham Sturges (1858-1937) művészeti mecénás egymillió dollárt adományozott Chicago városának egy szökőkút elkészítésére, melyet bátyja, Clarence emlékének szentelt.
Edward H. Bennett chicagói építész tervezte a szökőkutat a francia szobrász Marcel Loyauval és  Jacques H. Lambert mérnökkel.
1927-ben készült el a kút, mely a versailles-i Leto medence mására készült nagyobb méretekkel.
Bennett négy Art Deco stílusú tengeri lóval (csikóhal) (1927-ben díjat nyertek Párizsban a szökőkút szobrászati elemei) díszítette a szökőkutat a Michigan-tó partjával határos négy államot (Wisconsin, Illinois, Indiana és Michigan) szimbolizálva.
A chicagói Nagy Parkban központi helyen álló kút rózsaszín márványból készült és esténként gyönyörű fényjátékában gyönyörködhetünk, melyet ma már számítógép vezérel.


Jet d'Eau, Genf, Svájc

 

Az első Jet d'Eau-t 1886-ban helyezték üzembe a vízművek és a vízvezeték-hálózat tehermentesítésére.
A tóban elhelyezett szökőkút 1891-ben költözött a jelenlegi helyére a svájci Államszövetség 600. évfordulója és Szövetségi Torna Fesztivál alkalmából hozták működésbe először.
A Genfi-tó déli partjának mólójánál elhelyezett szökőkút ma már Genf szimbólumává vált. Lenyűgöző látvány a 140 m magasra törő vízsugár.


 



Ünnepeld a Föld napját szupernagy felbontásban

2012.04.22. 17:41 Qeki

Hatalmas hömpölygő felhők, napszakok váltakozása ma már ennél sokkal részletesebben láthatjuk Földünket a világűrből. A elképesztő sorozatot a kanadai Victoria Egyetem hallgatója James Drake készítette az Orosz Szövetségi Ügynökség Elektro- L1 műhold adatainak a felhasználásával. Az új generációs orosz Elektro-L meteorológiai műhold 2011. február 3-án érkezett meg geostacionárius pályája végleges helyére, ahol félóránként egy 121 megapixeles képet készít az egész Földről. Drake több mint 350 képet dolgozott fel, amiket saját honlapján mutat be.

A hihetetlenül részletes képekért és videókért kattints a képre.

EarthDay.jpg

 



Alcatraz, a legendás börtönsziget

2012.04.18. 20:58 Qeki

A San Franciscói öbölben fekvő Alcatraz-t 1775-ben spanyol hajósok fedezték fel az öböllel együtt. A felfedező Juan Manuel de Ayala “La Isla de los Alcatraces”, Pelikánok szigetének nevezte el.



 

1846-ban itt épült a nyugati part első világítótornya a Lighthouse Rock, mely az 1906-os földrengésben súlyosan megrongálódott. 1909-ben lebontották és délebbre egy magasabb, 25,6(84ft,tengerszint felett 215ft) m magas tornyot építettek fel, mely mai napig is áll és eredeti funkcióját látja el.



 

1850-ben az amerikai hadsereg megvásárolta a szigetet, ahol katonai bázist hozott létre. A kaliforniai aranyláz- mely San Francisco hirtelen és gyors növekedését eredményezte- késztette a hadsereget az erőd megépítésére.

 

Kezdetben kétszáz katona állomásozott a szigeten, melyet úgy alakítottak ki, hogy a nyugati partvidék és az akkori idők legjobban biztosított erődítménye legyen. Ennek érdekében egy citadellát is építettek, és az erőd területén 100 ágyút helyeztek el védelmi célból.


 

Az Alcatraz-Lime Point-Fort Point egy háromszög alakú védelmi rendszert alkotva az öböl bejárata mellett San Francisco védelmét is ellátta.

 

Az idők folyamán az Alcatraz védelmi szerepének szükségessége egyre csökkent (a szigeten soha nem került sor ütközetre) börtön szerepe azonban nőtt. A kaliforniai hadvezetés felismerte, hogy a szigetről elzártsága és a San Francisco-öböl jeges, kiszámíthatatlan, örvénylő vize szinte lehetetlenné teszi a szökést, így tökéletesen alkalmas egy börtön számára, hadifoglyok elkülönítésére. Így 1909-ben a hadsereg lebontotta a citadellát, de meghagyta az alagsort, ahol egy katonai börtönt alakítottak ki. 

1909-1911-ig katonai fegyencek felépítették az új börtön épületét, ami az USA Csendes óceáni katonai Büntetőtábora lett.
1912-es elkészültekor a világ legnagyobb vasbetonból készült épülete volt, mely konyhával, ebédlővel, kórházzal, adminisztrációs helyiségekkel és nem utolsó sorban négy blokkban 350 cellával rendelkezett.  Saját erőműve volt az energiaellátás és a fűtés biztosítására.


 

A katonai börtön 1934. január 1-től a legmagasabb biztonsági szintű szövetségi börtönként szolgált. Az Igazságügyi Minisztérium alá tartozó Börtönhivatal (Bureau of Prisons - BOP) átvette az intézmény kezelését és szövetségi büntetés-végrehajtási intézetté alakult. A 32 legproblémásabb katonai fogoly az újonnan alakult börtön első rabjaiként a szigeten maradt.



 

A kormány a törvénytisztelő polgároknak bizonyítani akarta, hogy az egyre nagyobb méreteket öltő bűnözési hullámot megállítja, ezért létrehozták az USA legbiztonságosabb szövetségi börtönét. Úgy tartották, hogy ebből a börtönből illetve a szigetről lehetetlen elmenekülni. Nem csak a különleges biztonsági intézkedések, hanem a börtönt körülvevő meredek sziklák, és a jeges víz is kivitelezhetetlenné tették az esetleges szökést.


 

Az Alcatraz legendáját az itt fogva tartott híres/hírhedt bűnözőknek köszönheti: Al Capone (a Capone-bűnszervezet kb. ezer tagja főleg szeszcsempészettel, szerencsejátékkal és prostitúcióal "kereste" kenyerét), akire soha egyetlen gyilkosságot sem tudtak rábizonyítani, de adócsalás miatt végül 1931-ben sikerült börtönbe záratni. Az „alcatrazi madárember” Robert „Birdman” Stoud  az alaszkai gyilkos (1942-ben kezdte 17 éves Alcatrazi tartózkodását, ebből 6 évet a „D” blokkban töltött), Arthur „Doc” Baker, George „Machine Gun” Kelly (1934. szeptember 4-től 1951-ig volt a sziget foglya), James “Whitey” Bulger, és Alvin Karpis aki a leghosszabb időt (26 év)töltötte fogolyként a szigeten.

 

Átlagosan 8 évet raboskodtak az elítéltek az Alcatrazban, a börtönsziget fennállása alatt az 1 545 rabból mindössze két embert helyeztek szabadlábra.

Minden rabnak csak az ételhez, ruházkodáshoz és orvosi ellátáshoz volt joga. Voltak kiváltságok, amiket ki lehetett érdemelni: munka, levelezés, látogatás, könyvtárhasználat, zenehallgatás, festészet stb. A szabályok megsértőit a lehető legszigorúbban büntették. A szigeten különös kegyetlenség uralkodott. A legkisebb engedetlenségért is megverték, megkínozták az elítélteket, volt hogy bele is haltak sérüléseikbe.

  

Az erődítmény falai között a legfélelmetesebb, legveszélyesebb nehézfiúk magánzárkákban töltötték napjaikat. Az Alcatraz a börtönök leg-je volt, soha senkit nem helyeztek el itt közvetlenül az ítélet után, főleg egy  másik börtönből való szökési kísérlet következményeként vagy kirívó magaviselet esetén kerültek ide.

A rabok elmondása szerint azért számos pozitív vonása is volt a Sziklának, az őrök tisztelettel bántak velük (akik azt kiérdemelték) és az étel a legjobb volt az egész büntetés-végrehajtási intézeteket tekintve.


Egyszerre átlagosan 265-270 elítéltet tartottak fogva, a börtönsziget teljes kapacitását (336 fő) soha nem használták ki. Az Alcatrazon több mint 1500 elítélt töltött több-kevesebb időt. 29 éves működése alatt 14 szökési kísérlet jegyeztek föl, melyekben összesen 36-an vettek részt: közülük 23-at elfogtak, 6-ot lelőttek, 2 pedig vízbe fulladt, 5 rab sorsa ismeretlen, valószínűleg ők is vízbe fulladtak.

 

A statisztika szerint a szökési kísérleteken kívül további 28 rab nem élve hagyta el a Sziklát: 8 embert gyilkoltak meg társai, 5 öngyilkosságot követett el, 15 természetes okból hunyt el Alcatraz falain belül. A szigeten kivégzéseket nem hajtottak végre, a halálraítélteket a San Quentin Állami Fegyházba szállították, ahol gázkamrában hajtották végre az ítéletet.

A legötletesebb szökési kísérlet Frank Morris nevéhez fűződik, akit 1960-ban azért szállítottak ide, mert több börtönből is megszökött korábban. Az ő történetét mutatta be a "Szökés az Alcatrazból" című film, Clint Eastwood főszereplésével. A hírhedt hely több forgatókönyvírót/filmrendezőt is megihletett, de mind közül talán a leghíresebb A Szikla című mozifilm Sean Connery, Nicolas Cage és Ed Harris főszereplésével.



 

Az Alcatraz fénykorában a szigeten éltek a foglyokon kívül a börtönőrök és családjaik, közel 300 civil.

Az Alcatrazt 1963-ban Robert Kennedy igazságügy-miniszter záratta be a magas fenntartási és üzemeltetési költségek miatt. A létesítmény annyira elavult, hogy a várható felújítási költségek helyett gazdaságosabb volt egy újabb, modernebb börtönt építeni helyette.



 

1969-ben egy sziú indián csoport elfoglalta egy régi rezervátumi szerződésre hivatkozva, 1971-ben űzték ki őket a szigetről.

A fő épületben ma múzeum működik, ahol az audio guide (hangos tárlatvezetés) segítségével ismerhetjük meg börtön történetét. Különlegesség, hogy a narrátori szöveget egykori börtönőröktől, illetve maguktól a raboktól hallhatjuk, így még valóságosabb, érdekesebb képet kapunk a börtönsziget napjairól.
 
Az Alcatraz a múltja ellenére jelenleg Amerika egyik legjelentősebb turisztikai célpontja, évente közel 1,5 millióan látogatnak el erre a legendás helyre, ahol az egykori hírhedt erődítmény és börtön titkait szeretnék megfejteni.

Messziről úgy tűnhet, mint egy kopár, élettelen szikla, ahol a múlt emlékei kísértenek.
Ám az Alcatraz tele van élettel, számos ritka növényfajnak ad otthont (agávé, fukszia, eukaliptusz stb.), kiváló fészkelési lehetőséget biztosít sok madárfajnak. Több ezer tengeri madár (kormorán, sirály, alka stb.) él a szigeten működő madárrezervátumban.


Alcatraz szigete ma a Golden Gate Nemzeti Park része, 1986 óta nemzeti emlékhely.
Sziklás felszíne és kinézete miatt idővel ráragadt a „The Rock”, „a Szikla” elnevezés.
 



Make it Count - 10 nap alatt a Föld körül

2012.04.18. 08:56 Qeki

A Neistat testvérek társadalmilag érzékeny témáról készítenek filmeket, mint a "gyermekmunkával" készülő iPod. A Nike felkérte az egyik testvért Casey-t és munkatársát Max Josephet, hogy fogalmazzák meg a Make it count életérzést, ami a Nike mindentudó karkötőjének a FuelBandnek a szlogenje. A készítők gondoltak egy nagyot és a szokásos high-tech+celebes reklámfilm helyett valami egészen különlegeset alkottak.

 

Klasszikus reklámfilm forgatás helyett a két srác 10 nap alatt körbeutazta a Földet az Egyenlítő mentén kisebb-nagyobb megszakításokkal, miközben minden lépésüket rögzítették. Ebből született meg ez a négy és fél perces videó, mely tökéletesen közvetíti a Make it count életérzést.



Titanic - a legenda születése

2012.04.14. 19:19 Qeki

Bár a Titanic 1912. április 15-én hajnali 2óra 20 perckor elsüllyedt, még 100 év múlva is éppen annyira foglalkoztatja az embereket, mint akkoriban. A Titanic tragédiája halhatatlanná vált, nevének említése is mély érzelmi hatást gyakorol az emberekre.




 

A katasztrófa utána az Egyesült Államok szenátusa és a Brit Kereskedelmi tárca is vizsgálatot indított a tragédia ügyében. A vizsgálatok megerősítették, hogy a Titanic  fittyet hányt az ismételt figyelmeztetésekre, és a veszedelmes jégakadályok között is teljes sebességgel haladt tovább.
A tragédia egyik legjelentősebb eredménye az volt, hogy 1914-ben aláírtak egy egyezményt az észak-atlanti országok és létrehozták a jégfigyelő járőrszolgálatot, mely az Atlanti-óceán északi részét átszelő hajózási útvonalak mentén ellenőrizte és figyelte a jéghegyeket.

A Titanic a kanadai Új-Fundlandtól 770 km-re délkeletre, 3800 méter mélyen (a nyomás négyzetcentiméterenként 422 kilogramm) a tengerfenekén , a kutatók által elhevezett Titanic-kanyonban nyugszik.


 

Az 1970-es évektől több sikertelen kísérletet tettek a Titanic pontos helyének felkutatására.
A kutatást nehezítette, hogy a Titanic nyughelye az egyik legnagyobb természetes mágneses észak-atlanti terület, a J-Anomália-hátság, mágneses aktivitású vulkanikus képződmény közelében van.

1985. július 1-jén a franciaországi Brestből indult a Le Suroit francia kutatóhajó Robert Ballarddal és Jean-Louis Michellel a fedélzetén. Az amerikai/francia expedíció tagjai pontosan három hónappal később szeptember 1-én végre megpillantották a Titanic egyik óriáskazánját.
A kutatást két mélytengeri szonda, az Argo és az Angus szolgálta. Az Argo egy személygépkocsi méretű, szánszerű búvárkészülék,melyet hangradarral, erős villanófényekkel és korszerű videoberendezéssel szereltek fel.

 

2010-ben a Woods Hole Oceanográfiai Intézet expedícióján készültek ezek a minden korábbinál részletgazdagabb felvételek. Három mélytengeri robotjárművel vizsgálták végig a tenger aljzatát  hanglokátorok és a nagy felbontású optikai kamerák másodpercenként több száz képet rögzítettek.


 

A képek alapján az expedícióban részt vevő James Cameron és csapata pontosan rekonstruálták a hajó elsüllyedését.


 

Az expedíció céljai közt szerepelt ,hogy 3D-s térképet készítsenek a roncsmezőről, és virtuálisan kiemeljék a roncsot, hogy a nagyközönség számára is "látogatható" legyen.
 

Az utóbbi 20 évben is amióta megtalálták a Titanicot, folyamatosan romlik a roncs állapota. Az építés során felhasznált puhafa többsége, például a kabinok fenyő válaszfalai teljesen eltűntek, és csak az acélcsarnokok tátonganak üresen. A fényűző berendezésekből, mennyezetekből, faburkolatokból ma már csak nagyon kevés látható.

 

A legjobb állapotban a "csendesebb" vizekben fekvő első osztály fogadótermében és néhány luxuskabinjában maradtak meg. A fémevő mikroorganizmusok lassan magát a hajótestet is elpusztítják, azonban a világ leghíresebb hajóroncsát nem csak a természet pusztítja, hanem a roncsvadászok is, akik rengeteg emléket próbálnak megszerezni. Robert Ballard, a Titanic felfedezője, kegyeletsértésnek tartja a tragédia áldozatainak személyes tárgyainak felhozatalát.

1994. június 7-én az Egyesült Államok kelet-virginiai kerületi bírósága  RMST-nek (RMS Titanic Inc.) ítélte a hajómentési jogokat, a roncs és a környékére vonatkozólag egyaránt.
Az RMST az egyetlen olyan társaság, amely felhozott és megőrzött tárgyakat a Titanicról.
Az RMS Titanic, Inc. hét kutató- és gyűjtőexpedíciót szervezett: 1987,1993,1994,1996,1998,2000 és 2004.


 

Az RMS Titanic Inc. a mai napig több mint 5500 tárgyat tárt fel és konzervált a roncsból, a finom porcelántól kezdve a hajótest egy 17 tonnás darabjáig. Céljuk a lehető legtöbb emlék kimentése és konzerválása, hogy fizikai emléket állítsanak a hajónak és azoknak az embereknek, akik a szerencsétlenségben életüket vesztették.


A centenárium kapcsán 2012 júliusára az Orosz Tudományos Akadémia Sirsov Oceanológiai Intézete és a Deep Ocean Expeditions Ltd. expedíciót szervezett.
A nemzetközi expedíció tudományos vezetője az óceánkutatás két nemzetközi hírű kutatója. Egyikük, dr. Anatolij Szagaljevics professzor, aki a legtöbb mélytengeri merüléssel rendelkező óceánkutató, és aki többek között James Cameron „Titanic” filmeposzának elkészítéséhez biztosította a szakmai-technikai hátteret. A Centenáriumi Titanic Expedíció másik vezetője a tengerkutatás élő legendája, dr. Don Walsh sorhajókapitány, oceanográfus (Walsh professzor, és az azóta elhunyt Jacques Piccard nevéhez fűződik a világtenger legmélyebb pontjának, a Marianna-ároknak a meghódítása).

A Titanic roncsaihoz merülhet az Első Magyar Mélytengeri Expedíció.
A magyar expedíció tagja dr.Palkó Zsolt és dr.Elter Tamás, az Explorer Magazin főszerkesztője.


"Amíg Farkas Bertalan és Charles Simonyi személyében magyarok már megjárták a kozmoszt, és Erőss Zsoltnak köszönhetően sikerült kitűzni a magyar lobogót  a Mount Everest csúcsára, addig ezzel szemben magyar expedítorok még sohasem jártak a rettenetes nyomás és az örök sötétség felfedezetlen mélyóceáni világában.  Ez lesz az első alkalom, hogy magyar felfedezők lehatolhatnak az óceán abisszikus régiójába, és képi anyagot gyűjthetnek a mélyóceán világáról, illetve dokumentálhatják az emberi emlékezet leghíresebb hajóroncsát!"


Forrás: titanic.explorergroup.hu

A Titanic tragédiájának emlékét múzeumok, kiállítások és események tucatjai őrzik világszerte. Tavaly nyílt meg a világ legnagyobb állandó Titanic kiállítása a Tennessee állambeli Pigeon Forge-ba.

 

Az idei év turizmusának egyik meghatározó eseménye a Titanic-centenárium, ennek alkalmából számos újabb  múzeum nyit és emlékút indul, melyről remek összefoglalót találtok itt.

2012. április 14-én, száz évvel a katasztrófa után, az UNESCO a víz alatti kulturális örökség részévé nyilvánítja a hajóóriás maradványait.



Titanic - álomból hullámsír

2012.04.13. 09:00 Qeki

„CQD CQD SOS SOS. Azonnal jöjjenek! Jéghegynek ütköztünk. Pozíció: É 41.46, NY 50.14. CQD SOS!”

Így hangzott azon a bizonyos végzetes éjszakán a Titanic által leadott vészjelzés, melyet többek között a Carpathia rádiósa  H. T. Cottam is fogott. Ez volt a második alkalom (1909-ben a Slavonia használta először), hogy az akkor már hat éve az International Radiotelegraphic Convention kongresszusa által elfogadott SOS jelzést éles helyzetben használták. Jack Phillips a Titanic rádiósa az akkor még jobban elterjedt CQD szabvánnyal felváltva használta.

 

A kezdet

Lord William Pirrie, a belfasti Harland & Wolff hajógyár elnöke és Bruce Ismay a White Star Line elnöke hatalmas tervet dolgozott ki az Atlanti-óceán két partját összekötő személyhajózás fellendítésére: három gigantikus óceánjárót építenek, főszempontként a luxust és biztonságot szem előtt tartva.

Az első hajó az Olympic volt és ezt követte a Titanic, és végül a Britannic.

A White Star Line Hajótársaság (1871-ben Thomas Ismay alapította) luxus óceánjáróinak készítése 1908-ban kezdődött meg az írországi Belfastban működő Harland & Wolff hajógyárban.

Az építés

A sorozat második tagjaként az RMS Titanic  építését az amerikai JP. Morgan és a Nemzetközi Kereskedelmi Hajózási Társaság finanszírozta.
1909. március 22-én kezdetét vette az építés Thomas Andrews tervező ( Harland & Wolff hajógyár ügyvezető igazgatója) és Alexander Carlisle (a hajógyár vezetője) irányításával. Két évvel később 1911. május 31-én bocsájtották először vízre az üres hajótestet, közel egy évbe tellett, hogy beszereljék a hajómotorokat, kazánokat, kialakítsák a belső tereket, a hajókonyhát és felszereljék a navigációs eszközöket, míg végül 1912. április 10-én átadták a White Star Line-nak.



 

Néhány adat az gigantikus építés számaiból:
-12 000 munkás dolgozott rajta
- a hajó 269 m hosszú és 28 m széles volt,a vízszinttől számított magassága 53 m volt, és több mint 46.328 tonnát nyomott
-3 millió darab szegecset használtak fel
-29 kazán , 159 kemence gondoskodott a hajtőmű meghajtásáról
-két óriási, dugattyús gőzgép hajtotta, melyek a hajó külső propellereit forgatták
-a két külső hajócsavar 7 m, a középső 5 m  átmérőjű volt
-csúcssebessége 23 csomó (43 km / h, 26 mph)

-motorjainak összteljesítménye 50 000 lóerő volt
-négy 19 m magas kéménye volt (a negyedik csak szellőztető )
-teljes építési költsége kb. 7,5 millió dollár

Névadás

A Titanic előtt álló RMS betűk a "királyi postahajó" (Royal Mail Ship) jelzése. Az elnevezés arra utal, hogy a Titanicnak szerződése volt a Brit Királyi Postával a postacsomagok szállítására. A Titanic név a görög mitológiából származik. A Titánok az első istennemzedék és az őserő megtestesítői voltak.

A hajó

A Titanic építése idején a világ legnagyobb utasszállító hajója címmel büszkélkedhetett és a "gyakorlatilag elsüllyeszthetetlen" jelzővel illették. Igazi látványosság volt a hatalmas hajó, maga a luxus megtestesítője, minden idők legfényűzőbb óceánjárója.

 

A hajó belső kidolgozására nagy hangsúlyt fektettek. Minden igényt kielégítő, kifinomult stílusú, luxus kivitelű díszítéssel, bútorzattal, szőnyegekkel rendezték be az "úszó palotát".



 

Az étkező szalonba vezető faragott tölgyfa lépcsősor az ólomüvegkupolán át gyönyörű természetes fényt kapott, este pedig kigyúltak a kristálylámpák és fényárba borították az étkezőt. Az első osztály utasai ezen a csodálatos lépcsőn vonultak le vacsorázni.

  

Az első osztály termei és kabinjai fényűző kialakításúak voltak, mahagóni falburkolat, kristálycsillárok, és különböző korok stílus jegyeit viselték magukon: volt olasz reneszánsz, 17. századi francia, 18. századbeli angol és empire, holland régi és új stílusú.



 

A másod- és harmadosztályok kabinjai és közös helyiségei szintén igényes, kényelmes kialakításúak voltak.


 

A B fedélzeti szinten kapott helyett a különleges hangulatú Café Parisien.

 

Az utasok rendelkezésére állt uszoda, tornaterem, fallabda-pálya és a gyönyörű törökfürdő.



 

A csónakfedélzeten kényelmesen sétálhattak a friss levegőn az utasok, vagy megpihenhettek az összecsukható nyugágyakon.


   
Az út

A hajó 1912. április 3-án érkezett Southamptonba, onnan április 10-én szerdán, 914 utassal elindult első útjára a Titanic. A többi utas Cherbourgban és Queenstownban szállt fel. Április 11-én elhagyta Európát és elindult az Atlanti óceánon New York felé.

 

A Titanic maximális kapacitása összesen 3547 főt (utast és személyzetet) szállíthatott volna, azonban első útjára Edward J. Smith kapitány, 1317 utassal és 899 fő személyzettel indult.

 

Smith kapitány Southamptonban élt és évek óta ő vitte a White Star hajóit első útjukra. Közel volt már a nyugdíjdíjazása, így a Titanic első útja karrierje csúcspontja lehetett volna.

A Titanic utasai közt ugyanúgy megtalálható volt a kor társasági elitje, akiket a Titanic hírneve csábított az utazásra, mint kivándorlók, akiknek az Egyesült Államokba való áttelepülés volt a céljuk.

 

A B-fedélzeten egy első osztályú lakosztály ára 1912-ben 870 angol fontba került (4246 dollár), melyhez egy nappali, két háló, gardróbszoba, fürdőszoba és saját fedélzeti kijárat is tartozott.

A Titanic visszaútjának plakátja

 

Queenstownban több mint száz ír származású  kivándorló szállt fel a hajóra, akik a harmadosztályra váltottak jegyet. A 36,25 dolláros (7,46 fontos) jegyár körülbelül  kéthavi bérüknek felelt meg. Kevés poggyásszal érkeztek a fedélzetre, személyes holmijuk egyetlen kézitáskában is elfért. Ők egy új élet reményében vállalkoztak az útra, hogy szerencsét próbáljanak az "Új Világban".

Az ütközés

Korabeli hajónaplók alapján a Titanicot legalább hét távirat figyelmeztette a "jégmezőre".

Április 14-én 23.40-kor Frederick Fleet őrszem úszó jéghegyet vett észre, és megkongatta a vészharangot. William Murdoch első tiszt volt szolgálatban aki azonnal utasítást adott a hajó balra fordítására, és a bal oldali hajócsavar hátramenetbe kapcsolásra. A szakértők szerint ez a két parancs együttesen katasztrofális következménnyel járt. Egy 90 méteres hosszúságú lék keletkezett, melyen át az első öt vízzáró rekesz hamarosan megtelt. Bár a Titanicot elegendő számú szivattyúval szerelték fel, azok nem voltak elég erősek ahhoz, hogy a lyukakon beömlő víztömeggel felvegyék a versenyt.

Az első vészjeleket, amelyeket Jack Phillips rádiós leadott,a CQD betűsorból álltak. Később a helyettese javasolta, hogy próbálkozzanak meg az új S.O.S. jellel. Phillips 0 óra 45 perckor adta le a hajózás történetének második olyan S.O.S. jelzését, mely egy veszélybe került hajóról származott.

A Titanic 1912. április 14-én, vasárnap este 23:40-kor ütközött a jégheggyel, és mindössze 2 óra 40 perc alatt hajnali 2:20-kor elsüllyedt.
A Titanic végzetét nem önmagában a jéghegynek ütközés, hanem számos balszerencsés véletlen és emberi mulasztás együttes eredménye okozta.

A jéghegy

Az arktiszi jégmezőből leváló jéghegy a szemtanúk leírásai szerint legalább a hajó előfedélzetéig (a hajó felső fedélzete az előárboc előtt), legalább hatemeletnyire emelkedett a víz fölé, a víz alatt pedig tizenöt emeletnyi mélységre nyúlt.

 

Mentőcsónakok

A Titanic tragédiájának egyik sarkalatos pontja a mentőcsónakok hiánya volt. Az akkoriban érvényben lévő szabályok szerint a 10 ezer tonnánál nagyobb hajók esetén 16 mentőcsónak volt a kötelező darabszám. A biztonsági előírás elavult volt már ebben az időben, így a Titanic építtetői már "mentőhajót mindenki számára" vezérelv szerint jártak el és 68 mentőcsónaknak való helyet alakítottak ki. Ám a White Star vezetése a több hely (első- és másodosztály fedélzetét elfoglalták volna) és a jobb kilátás (a mentőcsónakok zavarták a kilátást) miatt és alkalmazkodva az akkori törvényhez 16 merev falú csónakkal és 4 darab mobil csónakkal szerelték fel a Titanicot. A mentőcsónakokban először a nők és a gyerekek kaptak helyet, a férfiak csak később következtek; a kevesebb mentőcsónakból adódóan ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a veszteséglistán többnyire férfiak szerepeltek.



 

A mentőcsónakokat a 7-es számúval kezdve, 0 óra 45 perctől egyenként engedték le a Titanic csónakfedélzetéről. Utoljára a D jelű, összecsukható csónak került sorra, 2 óra 5 perckor.

A megmentő: Carpathia

 

A New York-ból a Gibraltári-szoros felé tartó Carpathia volt a legközelebb lévő hajó, mely vette a vészjelzést és a leadását követő négy óra múlva érkezett a helyszínre, azonban ez már túl késő volt ahhoz, hogy megmentse a Titanic összes utasát.
A Titanic segítségére siető hajó – a brit Carpathia – hajóorvosa magyar volt: dr. Lengyel Árpád, aki a megmenekült utasoktól hálából emlékérmet kapott, sírja a budapesti Kerepesi Temetőben van.
Bár a Leyland Line Californian hajója mindössze néhány mérföldre volt a Titancitól a korábbi figyelmeztetéseket miatt a "jégmezőn" való áthaladást nem vállalták, így éjszakára megálltak, a távírót pedig kikapcsolták, így nem fogták a Titanic segélykérését.

Hullámsír


A személyzet csak a hajó kifutás után állította össze a pontos jelenléti ívet, így az egyetlen teljes utaslista odaveszett a Titanickal együtt.

Íme, néhány név az 1517 áldozat közül akiknek a Titanic lett a hullámsírja: John Jacob Astor, mágnás, Benjamin Guggenheim üzletember, Edward John Smith kapitány  Thomas Andrews  a hajó tervezője, a Straus házaspár, a Titanic zenészei (akik az utolsó percig játszottak), Archibald Butt, az amerikai Taft elnök segédje,Thomas Byles atya, William Murdoch első tiszt és James Moody hatodik tiszt valamint Jack Philips rádiós.

Emlékül a Titanic áldozatainak tiszteletére!

Ajánlott linkek:

A Titanic utasainak összetétele és a mentőcsónakok kapacitása

Fotósorozat

 

Folytatás : Titanic - egy legenda születése



Misztikus Olaszország - fotósorozat

2012.04.11. 17:36 Qeki

Giuseppe Desideri remek fotósorozatát ajánlom figyelmetekbe, melyben szülőföldjét, Olaszországot mutatja be egészen különleges szemszögből (némi PS segítségével)! Rejtélyes, misztikus, néha úgy érzi magát az ember mintha a középkorban lenne.Ki szeretne elutazni a képek láttán?

Olaszország-by-giuseppe-desideri4.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri6.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri3.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri19.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri15.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri2.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri9.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri8.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri17.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri12.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri13.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri16.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri5.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri11.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri18.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri10.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri14.jpg

 

Olaszország-by-giuseppe-desideri20.jpg



Húsvétolás

2012.04.07. 16:50 Qeki

A Húsvét a keresztény egyház legrégebbi, legjelentősebb ünnepe. A keresztény vallás hívei Jézus Krisztus feltámadását ünneplik. Húsvét napja tulajdonképpen csak egyetlen vasárnap (a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnap), azonban megelőzi a húsvétra való felkészülés, a negyven napos nagyböjt és a nagyhét ( virágvasárnaptól- nagycsütörtök- nagypéntek - nagyszombat), a feltámadás utáni ötven nap, az ún. „húsvéti idő” pedig pünkösdig tart.
Húsvétot a tavaszi napéjegyenlőség utáni első holdtöltét követő vasárnap tartjuk.

Húsvét 2012.jpg

A húsvét eredetileg zsidó ünnep volt, héber neve pészach.  A zsidó húsvét a pászkaünnep, az egyiptomi szabadulásra való emlékezés.
Az ősi pogány tavaszünnepek egybeesnek a húsvéttal, melyek a termékenységről, az újjászületésről szólnak, később azonban kapcsolatba hozták a feltámadással is.
A pogány, zsidó és keresztény hagyomány együtt jelenik meg húsvétkor, melyet világszerte ünnepelnek, de más-más módon.

Húsvéti hagyományok:

Kalocsai pingált tojás.jpg

  • - A húsvéti ételszentelés a 10. században vált szokássá.
  • - A színes, festett húsvéti tojások ajándékozása a feltámadásra, az újjászületésre utal.
  • - Világszerte elterjedt szokás a húsvéti locsolkodás, a tojásvadászat.
  • - A világ számos pontján tartanak körmeneteket, passió játékokat.
  • - A tojásgurító verseny hagyományos húsvéti játék Angliában és az USA-ban.


Húsvéti szimbólumok:

Hímes tojás.jpg

A tojás, a nyúl és a bárány. A tojás az élet újjászületésének, a termékenységnek legősibb jelképe. A tojás, a belőle kikelő madárral a sírjából feltámadó Krisztust , a pirosra festett tojás pedig Krisztus vérét jelképezi.
A húsvéti nyúl is a termékenységet szimbolizálja, ahogyan a tojás is. A keresztény világban elterjedt szokás, hogy a nyúl hozza a húsvéti tojást, amit egy előre elkészített fészekbe rejt.

Húsvéti nyuszik.jpg

Az ünnep másik állata a bárány, a félénkség, ártatlanság, az áldozat megtestesítője.


Ünneplés világszerte:

La Pasqua- Firenze, Olaszország 


Olaszország Húsvéti körmenet.jpg

Olaszországban is megmaradtak az ünnep pogány gyökerei. Az ünnepi hetet a Szentlélek hetének nevezik.
Firenzében húsvét vasárnap egy feldíszített ökrösszekér repül a levegőbe, így ünneplik Jézus feltámadását. A szekéren egy  kb. 9 méter magas kosár található. Virágokkal feldíszített ökrök húzzák a kosarat szállító szekeret, melyet 150 korabeli jelmezbe öltözött katona kísér. 500 éves hagyománya van a firenzei ünnepnek.
Olaszország több városában a fiatalok körmenetet tartanak, körbehordják Jézus és az apostolok szobrait.

Firenze La Pasqua.JPG
 

Passió játék- Iztapalapa, Mexikó

Passion play Mexico.jpg

 
Mexikóváros közelében, Iztapalapa városában tartják az egyik leghíresebb húsvéti eseményt Mexikóban. A passió játéknak évente kb. egymillió látogatója van.
1833 telén kolerajárvány pusztított, a túlélők úgy döntöttek, hogy egy passió játékkal adnak hálát az életben maradottakért. Húsvétkor eljátszák az utolsó vacsora, az árulás, az ítélet, a 12 Stáció, a keresztre feszítés, és végül a feltámadás eseményét. Egyes közösségekben, igazi keresztrefeszítés is szerepel.

Iztapalapa passió játék.jpg

A hagyománnyá vált játékban a város minden lakója részt vesz, de a főbb szerepeket csak azok kaphatják, akik megfelelnek a szigorú követelményeknek, pl. a megjelenés, a vitathatatlan erkölcs és a színészi játék.

Osterfeuer- Németország

A húsvéti tüzek gyújtása az egyik legismertebb német húsvéti szokás, mely az ősi germán tavaszünnep egyik látványossága volt. A tűzzel a keresztények Jézus feltámadását, míg mások az élet éltetőjét, a napot ünneplik.

Franciaországban és Belgiumban a legenda szerint nagycsütörtökön a harangok Rómába mennek és amikor húsvét reggelén visszatérnek, tojásokat szórnak szét a házakban és a kertekben. ("A harangok Rómába mentek" -némák maradnak- senki sem szólt Jézus védelmében) A tojásokat vasárnap kezdik keresni a gyerekek, amikor a harangok újra megszólalnak.

Tojásvadászat.jpg




Egg Rolling- Washington D.C.,USA

Easter egg rolls White House.jpg

Az Egg Rolling egy hagyományos angol húsvéti játék, melyet1878 óta évente megrendeznek a Fehér Ház előtti parkban,Washingtonban is Húsvét hétfőn.

További húsvéti szokások Európából!


Húsvéti Fesztivál, Hollókő, Magyarország
Hollókő Palóc Húsvét.jpg

A húsvét magyar elnevezése onnan származik, hogy ekkor ér véget a nagyböjt, a 40 napos hústól való tartózkodás. A húsvéti tojásvadászat közös ünnepi tevékenység, ahol a gyerekeknek  a szabadban elrejtett tojásokat kell megtalálni. A húsvéti locsolkodás eredete a régi időkbe nyúlik vissza, alapja pedig a víz megtisztító és megújító ereje. Régebben kútból hordták vödrökben a vizet vagy a patakból locsolták a lányokat, a fiúk pedig hazavihették a gyönyörű festett piros vagy hímes tojásokat.

Mezőkövesd Matyó Húsvét.jpg


Érdekességek:

  • Először a perzsák használtak színezett tojásokat a tavasz megünneplésére kb. i.e. 3000 évvel. Az egymásnak ajándékozott piros és aranyszínű tojások a Nap ébredését, a természet újjászületését jelképezték.
  • A tojásfestés szokását a Közel-Keletről visszatérő keresztes lovagok terjesztették el Európában.  A keresztények közül a macedónok voltak az elsők (13.század), akik festett tojásokkal ünnepelték a húsvétot.
  • Chile északi részén őshonos tyúkfajta az aracuana tyúk, kék, zöld vagy rózsaszínű tojásokat tojik, és a tojások megőrzik a színüket, melyek húsvét idején igencsak kelendőek.

 

                  Minden kedves olvasónknak kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk !



süti beállítások módosítása
Mobil