Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Virtuális séta Stonehenge-ben

2012.01.30. 08:32 Qeki

A dél-angliai Salisbury-síkságon fekvő Stonehenge misztikus kőoszlopaival a világ egyik leghíresebb és legtöbbet kutatott helye.
A Google Earth kiterjesztett alkalmazása a Google Under the Earth segítségével körbejárhatjuk Stonhenge-t. A virtuális séta során nem csak a 4000 éves megalitikus építményt ismerhetjük meg, hanem eljuthatunk az újkőkori faluba, Bluehenge-be, melyet mindössze néhány éve fedeztek fel.

 

A program megalkotásához a készítők felhasználták a sheffieldi, a manchesteri, a bristoli, a southamptoni és londoni egyetem régészei által összegyűjtött adatokat és leletanyagokat.

A program itt tölthető le!

 



Kék üveggolyó - 64 megapixeles felvétel a Földről

2012.01.27. 20:12 Qeki

„A legcsodálatosabb nagy felbontású kép, ami a Földről valaha készült” -így harangozza be a NASA ezt a különleges fotót, melyet a Soumi NPP műhold kamerája készített január 4-én.   A 8000 x 8000 képpontos vagyis 64 megapixeles lenyűgöző felvételt több fotóból állították össze. A felvétel elődeihez hasonlóan a Kék üveggolyó nevet kapta. Az Amerikai Űrhajózási Hivatal negyven éve készíti a blue marble ("kék üveggolyó") elnevezésű űrfotókat a bolygónkról.

Nagyobb verzióért kattints a képre!



Régi idők pályaudvarai

2012.01.25. 18:11 Qeki

Kuala Lumpur Railway Station,Kuala Lumpur, Malajzia

 

A pályaudvar 1886-ban mór stílusban épült. 1910-ben átépítették és 1995-ben villamosították. Tervezője AB Hubbock, aki a nyugati és keleti építészetet ötvözve csodálatos építészeti gyöngyszemet alkotott.

 

 

Chhatrapati Shivaji Terminus (korábban Victoria Terminus) Mumbai, India

 

Az impozáns pályaudvar 1878-1888-ig 10 éven át épült Frederick William Stevens híres brit építész tervei alapján, ötvözve a viktoriánus gótikus stílust a hindu és iszlám paloták tradicionális építészetével. A pályaudvar 2004 óta  az UNESCO Világörökség része.

 


St Pancras International, London, Egyesült Királyság

 

A St. Pancras pályaudvart  William Barlow tervezte 1863-ban.  Befejezésekor 1868-ban a legnagyobb  fesztávú tető volt a világon. A vörös téglás St Pancras International az egyik legnagyobb viktoriánus épület Londonban.

 

 

 

Grand Central Terminal, New York, Manhattan, USA

 

A peronok száma alapján ez a világ legnagyobb pályaudvara. Ezen az állomáson található a világon a legtöbb peron: összesen 44 tartozik a 67 vágányhoz, melyek két földalatti szinten helyezkednek el. Az első Grand Central Terminal 1871-ben épült, melyet később átépítettek. Az eredeti épületből csak az impozáns előcsarnok maradt meg. Az új Grand Central Terminal  1913.február 2-án nyílt meg. A gyönyörű Beaux Arts épület a hatalmas márvány lépcsőház, 75 méteres ablakok és a csillagokkal díszített mennyezet azonnal sikert aratott.

 

 

 

Union Station,Washington DC, USA

 

A Union pályaudvar 1907. október 27-én nyílt meg, Daniel Burnham építész és Pierce Anderson tervei alapján. Masszív, ugyanakkor mégis elegáns neoklasszikus stílusban épült, finom és drága anyagok felhasználásával, mint fehér gránit és márvány.

 

 

 

Antwerp Central Station, Antwerpen, Belgium

 

A vasútállomást  1895 és 1905 között építették, mely  felváltotta az 1854-ben épült, Auguste Lambeau által tervezett fa vasútállomást.  A monumentális főépületet a bruges-i építész Louis Delacenserie  tervezte. Gyakran nevezik Rail Road katedrálisnak.

 

 

 

Gare du Nord, Párizs, Franciaország


 

Európa legforgalmasabb pályaudvara az utasok számát tekintve. A párizsi állomást 1846. június 14-én avatták fel, majd  1860-ban lebontották, mert túl kicsinek bizonyult.  Az új pályaudvart Jacques Ignace Hittorff egy német származású francia építész tervezte . Az U-alakú pályaudvar öntöttvas oszlopait egy glasgowi öntödében készítették, mert akkoriban csak itt volt megfelelő nagyságú öntöde egy ilyen építkezéshez.

 

 

 

Madrid Atocha ( spanyol : Estación de Madrid Atocha ) Madrid, Spanyolország

 

Madrid első vasútállomását  1851.február 9-én adták át Estación de Mediodia néven. Az épület nagy része  1892-ben leégett. Alberto de Palacio írányításával Gustave Eiffel tervei alapján átépítették, ekkor kapott kovácsoltvas boltozatot. A"régi" Atocha pályaudvart teljesen felújították és a 4000 négyzetméteres központ ad otthont egy gyönyörű trópusi kertnek.

 

2004 március 11-én, terroristák bombamerényletet hajtottak végre az állomáson, melyben 192 ember halt meg és további 1800 megsérült.


Aveiro old train station, Portugália

 

Az aveirói pályaudvart borító azulejo-k, vagyis kézzel festett  csempék Portugália legjellegzetesebb díszítő elemei. A hófehér fal és a kék színű festett kerámia csodálatos hangulatot áraszt. A geometriai minták  mellett tájképek,  életképek stb. díszítik a csempéket. Az enyhébb éghajlat miatt jól bírják a telet , olcsó és tartós, öntisztuló bevonat, ezért rendkívül népszerű.

 

 

 

Nyugati Pályaudvar, Budapest, Magyarország

 

A pályaudvar terveit az osztrák August de Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette. Az állomás 1877. október 28-án nyílt meg, melynek vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított.
A pályaudvar 1891-ben kapta a Nyugati nevet - összefüggésben az Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság államosításával. Hasonlóképpen ettől kezdve nevezzük a Keleti pályaudvart Keletinek.
 

 

 

Keleti Pályaudvar, Budapest, Magyarország

 

A pályaudvart 1884. augusztus 15-én adták át az utazóközönségnek. Az eredetileg Központi Indóház néven ismert pályaudvart 1892-ben nevezték át Keleti pályaudvarrá. A fogadóépület tervezője Rochlitz Gyula, a csarnoké Feketeházy János és Than Mór volt, mely 1881–1884 között épült. A 42 méter széles, eredetileg ötvágányú fogadócsarnok vasszerkezete Feketeházy János tervei alapján készült. A pénztárterem fényűző kiképzésű-freskóit Lotz Károly és Than Mór festette.

 


 

 

Királyi váróterem, Gödöllő, Magyarország


 

1867. április 2-án adták át hivatalosan, később többször átépítették. A neoreneszánsz stílusú Királyi Várót 1882-ben építették. Budapesten a Keleti és a Nyugati pályaudvaron található még Királyi Váró, mindkettő a vasútállomás épületének része, Gödöllőn azonban külön épületet emeltek erre a célra.
 

 



Flintstones-kőház Portugáliában

2012.01.21. 22:49 Qeki

Portugália hegyei Monsanto, a gránitsziklába vájt falu mellett még egy különleges látnivalót rejtenek. Észak-Portugáliában, Fafe közelében fekszik ugyanis ez a bizarr kinézetű "Kőház", vagyis Casa do Penedo.

 

A Flintstones rajzfilmbe illő ház 1974-ben épült négy nagy szikla közé. A ház kezdetben családi "menedékként" szolgált, ám mára a turisták hada miatt a tulajdonos, Vitor Rodrigues kénytelen volt elköltözni. A turisták mellett megjelentek a vandálok is, így ma már az ablakokon rácsok vannak és az ajtó acélból van. A ház nem csak kívülről, de belülről is természetközeli, nincs sem áram, sem folyóvíz, a bútorok többsége is kőből vagy fából készült. Bár nincs hiány a modern környezetbarát épületekből,  az építészek mai napig előszeretettel látogatják meg ezt a "kőkorszaki" házat.

 

 

 

Fotók: Jsome1 



Korcsolyapályák a világban

2012.01.16. 19:03 Qeki

A téli hónapokban az egyik legjobb szabadidős tevékenység, amit még a nagyvárosokban is lehet űzni a korcsolyázás. Íme, néhány a világ legnagyobb és leglátványosabb szabadtéri korcsolyapályái közül.

 

Wollman Skating Rink, NY

 

 

Frederiksberg Runddel, Koppenhága

 

 

FlevOnic, Hollandia

 

 

Fuji-Q Highland, Fujiyoshida

 

 

Trocadero, Párizs

 

 

Nathan Phillips Square, Toronto

 

 

Rockefeller Center, NY

 

 

Vörös tér, Moszkva

 

 

Rideau Canal, Ottawa

 

 

Somerset House, London

 

 

Városháza, Bécs

 

 

Városligeti Műjégpálya, Budapest

 



Maranhão lepedői - homokdűnék és lagúnák

2012.01.15. 11:26 Qeki

A Lencóis Maranhenses Nemzeti Park  Brazília északkeleti csücskében fekszik. A park tulajdonképpen egy part menti "homoksivatag". A 270 km2-en vakítóan fehér, óriás homokdűnék ezrei között, kisebb nagyobb édesvizű lagunák teszik szürreális látvánnyá a tájat.


 

A levegőből fehér száradó vásznakra emlékeztető dűnék nevének magyar jelentése: „Maranhão lepedői”.

 

A Lençóis igazából nem sivatag, mert évente 1200 mm eső esik szemben a sivatagokkal, ahol mindössze 250 mm. Akkor mégis hogy jött létre ez a természeti csoda?
Brazília két folyója a Parnaíba és a Preguiças a szárazföld belsejéből homokot szállít az Atlanti-óceánba, amit a tengeráramlatok nyugatra a part felé a Lencóis Maranhenses Nemzeti Park 70 km-es partszakaszára sodornak. Száraz évszakban az északkeleti szél a szárazföld belseje felé fújva 40-50 méter magas dűnéket épít, még a parttól 50 kilométernyire is, melyek folyamatosan mozgásban vannak, évente akár 20 métert is vándorolnak.

 

Az esős évszak során február és július között  a homokdűnék közti völgyek megtelnek esővízzel így jönnek létre a lagúnák, némelyikük a 100 méter hosszúságot és 2-3 méteres mélységet is elérheti.

 

 

 

 



Lanzarote - Száz vulkán szigete

2012.01.12. 18:27 Qeki

A Kanári-szigetek hétmillió évvel ezelőtt vulkánok kiemelkedésével keletkeztek.
A vulkáni tevékenység azóta is folytatódik, és folyamatosan formálja a felszínt. A legutóbbi vulkánkitörés a Kanári-szigeteken 1973-ban volt.
Lanzarote szigetén például több mint tízezer évig nem volt vulkáni kitörés, majd 1730-tól hat éven keresztül  a történelmi idők egyik legnagyobb lávaöntő kitörés sorozatát produkálta (az izlandi Laki után).
 

 

Lanzarote a hét nagyobb szigetből álló Kanári-szigetek legöregebb és legészakibb tagja, melyet lakói a Száz vulkán szigete vagy a Isla del Fuego azaz Tűzsziget néven is gyakran emlegetnek. Lanzarotto Malocello genovai tengerészről kapta a nevét, aki első európaiként a 14. században jutott el a szigetre.
A 60 km hosszú, és 12 km széles sziget partvonala 213 km, amiből 10 km homok, 16,5 km strand, a többi pedig sziklás part.

 

Kellemesen meleg, mérsékelt klímával rendelkezik. Ez az állandó tavaszias, meleg idő biztosítja, hogy egész évben élvezhetők a fekete vagy arany színű vulkáni homokos partok, a városok, a védett területek, pl. a Timfaya Nemzeti Park lenyűgöző vulkánikus alakzatai vagy éppen a Chinijo Szigetcsoport Természetvédelmi Terület, amely számos tengeri madárfajnak ad menedékhelyet.
A szigetnek 125 ezer lakosa van, a fővárosa 1852 óta Arrecife .

Felejthetetlen kirándulásokat tehetünk a szigeten, ahol vulkanikus eredete ellenére számos finomhomokos tengerpartot ( Playa Blanka, Puerto del Carmen, Costa Teguise) találunk pihenésre.

 

Timanfaya Nemzeti Park-a sziget dél-nyugati részén, 51km2-es  teljes egészében  vulkánikus "marsi" talajon terül el.
A tűzhegyek (The Montan~as del Fuego) 1730-1736 között jöttek létre, amikor Lanzarote eddigi legnagyobb vulkánkitörésekor több, mint 100 vulkán tört ki. Az utolsó vulkánkitörés 1824-ben volt a szigeten.  A "Hold-béli tájon" csak szervezett látogatáson lehet résztvenni a táj megóvása és megőrzése érdekében.


 

El Golfo - egy félkör alakú vulkáni kráter, melyet az óceán vize töltött fel. A fekete homok, a különleges alakú sziklák és a zöld színű víz csodálatos hellyé varázsolják az El Golfot. A hidro-vulkanizmus (vulkáni tevékenység a víz közelében) néhány példájából az egyik épp itt látható.

 

Cueva de los Verdes - 3000 évvel ezelőtt, a La Corona vulkán kitörésekor keletkezett. a 6 km hosszú barlang és a tenger alatt folytatódik még  1,4 km-hosszan. A turisták számára csak az első 2 km látogatható. A Cueva de Los Verdes szélessége, és magassága is 15 m.
A természeti képződményt még lenyűgözőbbé teszi fantasztikus kivilágítása.
Nevét a „Los Verdes” családról kapta, melynek tagjai a barlangot búvóhelyként használták.

 

Los Jameos del Agua- szintén egy lávafolyam formálta barlanggá, melynek bejáratánál egy gyönyörű kert található tele trópusi növényekkel.

 

Jameo Grande - egy 600 fős rendkívül jó akusztikájú koncert terem, melyben zenei fesztiválokat és hangversenyeket tartanak. Cesar Manrique mondta róla: "a legszebb szórakozóhely a világon".

 

Megcsodálhatjuk a La Gería szőlőskertjeit, melyeket hagyományos módon művelnek. Ezeket a szőlőtőkéket úgy ültették, hogy egymástól függetlenek legyenek, amit kis kőkerítésekkel érték el, ez védi a tőkéket a heves széllökésektől is.

 

A világhírű építész  César Manrique 1919. április 24-én született  Puerto Naos –ban Lanzarote szigetén. Ellenezte a turisztikai fejlesztéseket, a hagyományos építési módszerek megóvásáért és az egyszerű, tiszta geometrikus formákat használó helyi építészet védelméért harcolt. Alkotásaival lépten-nyomon találkozhatunk a szigeten járva.



A Mirador del Río is César Manrique műve, aki a sziget domborzatát kihasználva Kilátót hozott létre, melyről páratlan kilátás nyílik a vidékre.

Lanzarotei Kaktuszpark (El Jardin del Cactus)- A régi kőbánya helyén kialakított Lanzarotei Kaktuszpark több mint 700 kaktuszfaj 10.000 példánynak ad otthont.

 

A kősivatagokban a hosszúkás oszlopkaktuszok és a medvetalpkaktusznak is nevezett fügekaktuszok élnek meg. Ezt a szigeten haszonnövényként is termesztik – ezeken élnek meg ugyanis a bíbortetvek, amelyek nedvéből remek festék nyerhető.


A sportszeretők is válogathatnak az elfoglaltságok között:  merülhetnek a kristálytiszta parti vizekben, mélytengeri horgászatra indulhatnak vagy szörfözhetnek – az itteni hullámok Európa legjobbjai (La Santa) vagy golfozhatnak kaktuszok és lávakövek között.

Évente megrendezik az IRONMAN triatlonversenyt (3,8 km úszás, 180 km kerékpározás, 42 km futás), lávával borított hegyeken és vulkáni hamu fedte fennsíkok között kanyargó meredek utakon, állandó és erős széllökések mellett.

Lanzarotét 1993-ban az UNESCO Bioszféra Rezervátumnak nevezte ki. Ez olyan életteret jelent, amiben a természet és az ember harmonizáló kapcsolatban él.



360 óra, 30 emelet = egy hotel

2012.01.10. 09:08 Qeki

Kína ismét bebizonyította, hogy milyen őrületes tempóban képes építkezni. Előregyártott elemekből mindössze 360 óra alatt építettek fel egy 30 emeletes hotelt.

 

Az elképesztő teljesítményt a Broad Corporation ingatlanfejlesztő cég vitte véghez Donging-tó partján, ahol a 30 emelet magas, 17 ezer négyzetméter alapterületű hotelt alig két hét alatt húzták fel. A gyors munka ellenére a toronyházat alaposan megtervezték. Az alapozáson kívül  sehol sem használtak betont, az acélszerkezet pedig 96%-ban újrahasznosított acélból készült. A szigetelést 15 cm vastag üvegfalak biztosítják.

A levegőt három fokozatban működő légtisztító berendezés segíti megszűrni, amely 99, 8%-os hatékonyságával akár 20-szor tisztább levegőt állít elő az épületen belül, ami a szmogos Kínában nagy dolog. Nem utolsó szempont volt, hogy a toronyház túlélje a földrengéseket, 1:49 arányú modelljén végzett szeizmikus teszten remekül vizsgázott, egy Richter-skála szerinti 9-es erősségű földrengésnek is ellenállt. Ahol lehetett spóroltak és zöld megoldásokat használtak. Az épületben mindenhol mozgásérzékelő LED világítást használtak, a WC öblítéséhez mindössze 3 liter vízre lesz szükség.
 

Ki mit építtetne meg velük Magyarországon?

 



A világ körül öt percben - Time is nothing time-lapse videó

2012.01.09. 18:20 Qeki

Kien Lan miután felmondott a munkahelyén összepakolt, és elrepült Londonba, majd  bejárta a fél világot. Valahogy így kell ezt csinálni:)

After I quit my job last year, I packed a bag, grabbed my camera and bought a one way ticket to London. 17 countries later, I compiled this time lapse of the many amazing places I came across.

 

Igaz mindössze "csak" 17 országban járt, de mégis elképesztő esszenciát kaphatunk a világból. 343 nap alatt 19 repülőn, 58 buszon és 18 hajón utazott és ez idő alatt 6237 fényképet készített, melyekből összeállította a Time is nothing című különleges time-lapse videót.
 

 



A Szentföld legnagyobb keresztes lovagvára

2012.01.06. 19:54 Qeki

Margat, vagy al-Marqab arabul Qalaat al-Marqab a Szentföld legnagyobb keresztes lovagvára, a Szent János Ispotályos Rend egykori erődje Bánjász közelében, Szíriában.

 

Krak des Chevaliers és a Szaladin-citadella után a legjobb állapotban megmaradt szíriai várrom. Az 5,7 hektáros területen lévő vár a johannita lovagrend központja volt. Egy 360 méter magas, háromszögletű, kihunyt vulkáni domb tetejére épült, dupla falgyűrűjén belül a fellegvár mellett egész középkori város állt lakóházakkal, templommal, kórházzal és püspöki palotával.

képforrás:ZJekely

Margat várát eredetileg 1062-ben építették arab törzsek. A keresztesek csak 1119-ben tudták bevenni. 1187-ben a johannita lovagrend szerezte meg, és birtokolta közel száz évig és ez idő alatt nagyszabású építkezésekkel bővítette, fejlesztette a várat, melyet a híres-nevezetes Szaladin szultán sem tudta bevenni. Ez csak a mamelukoknak (rabszolgák, az ázsiai uralkodók testőrség) sikerült 1285-ben. A várhoz csatlakozó városias település házaiban még 1959-ben is laktak.

Az évszázadok alatt Margat vára romba dőlt, azonban  ezen a helyen a középkor óta nem alakult ki új település. A vár meglepően jó állapotban van, ami a közel-keleti klímának és annak köszönhető, hogy Szíria nagyon büszke történelmi emlékeire.

 

A Major Balázs által vezetett szíriai-magyar régészeti misszió, a SHAM, 2000 óta végez feltárásokat Szíriában. Az esztergomi régész és csapata 2007-ben koncesszióba megkapta Margat várát- "Nagyon ritka, hogy egyetlen országra bízzák a feltárásokat, általában nemzetközi missziókat szerveznek"-nyilatkozta Major Balázs. Margat vára az egyedüli vár, amely Magyarországhoz kapcsolható, hiszen részben magyar pénzből épült.
II. András 1218 januárjában, amikor hazafelé tartott seregével a Szentföldről, itt szállt meg, és hatalmas évjáradékot adományozott sójövedelméből: 100 márkát rendelt a vár fenntartására, amelyet "ezüstpénzben mindig húsvét idején" kellett kifizetni. Így kétszeresen is érintettek vagyunk a várat illetően.

 

Margat a XIII. század első felében élte fénykorát, ekkor készülhetett a várkápolna nemrég felfedezett, egyedülálló falfestménye is. Bár már korábban találtak képeket a sekrestye falán, a kutatók nem is gondoltak arra, hogy a kápolnát is festményekkel díszítették, mert ez a Szentföldön akkor nem volt szokás.

képforrás:ZJekely

2007-ben azonban Selmeczi Anna freskórestaurátor mintát vett a falból, és kiderült, a többrétegnyi vakolat alatt hatalmas szekkó (száraz alapra felvitt festés) található. A háromszintes képsor a poklot mintázza, amelynek ábrázolásai önmagukban is ikonográfiai ritkaságok. A vele szemben lévő oldalon hasonló módon a mennyországot festették meg.

képforrás:ZJekely

A magyar csapat számos más érdekességet is felfedezett: a várat hajdan közművesítették – önálló vízgyűjtő-, vízellátó- és vízelvezető-rendszere volt. Az esőt a lapos tetőkön, ciszternákban gyűjtötték össze, és kerámiacsatornákon juttatták el az épületek különböző pontjaira. A hulladéktól és a szennyvíztől – a gravitációt felhasználva – egy latrinarendszer segítségével szabadultak meg. A „közműhálózat” ráadásul még ma is működőképes.

képforrás:ZJekely

Ha a kutatások és a rekonstrukció befejeződnek, a középkori épületegyüttest felterjesztik az UNESCO világörökség-pályázatára.
 



süti beállítások módosítása
Mobil