Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Bepillantás a Skycourt kulisszái mögé

2010.12.03. 13:18 Qeki

A tegnapi napon lehetőségem nyílt bepillantani a Skycourt kulisszái mögé: Stephan Schattney, Budapest Airport fejlesztési-igazgató, Hardy Mihály Budapest Airport kommunikációs igazgató és Tima Zoltán építész vezetésével.


 

Ferihegy modernizációs beruházásának leglátványosabb 70 millió eurós költségvetésű elemét, a Skycourtot 2011. március 27-én a nagyközönség számára is átadják. A központi terminál helyét betöltő Skycourt építését az elmúlt évtizedekben ugrásszerűen megnövekedett utasforgalom és a hatékonyabb reptéri kiszolgálás időszerűvé tette.
A Skycourt központi terminálként fog működni, mely összeköti a 2A és 2B terminálokat.

 

Magának az épületnek nem lesz közvetlen összeköttetése a külvilággal, kizárólag az A és B terminálokon keresztül lesz megközelíthető. Ami a chek-in részleget illeti, az továbbra is marad a két régi terminálban, az eddigi 4-5 utasbiztonsági kapu helyett 12 nyitnak meg a Skycourtben (6-6 az A és B terminálok felöl), ezzel felgyorsítva a tranzitba való bejutást. A beszállási kapuk, amik maradnak régi helyükön az A és a B terminálokon, kizárólag a Skycourt tranzitjából érhetők el.


 

Az utasbiztonsági ellenőrzést követően a terminál központja felé vezető úton mindenki kénytelen-kelletlen is keresztül fog gyalogolni az 1400 nm-es „walk through” rendszerű duty free, vagyis vámmentes területen, melyet épp mostanában vett át a Heinemann cég. A „walk through” rendszer próbaüzeme az 1-es terminálon igen hatékonynak bizonyult (4-ből egy ember vásárolt) ezzel 50%-os forgalomnövekedést biztosítva az üzemeltető cégnek. Az új rendszerű duty free nem csak mérete, de hatalmas kínálata miatt is különleges lesz a nemzetközi piacon. Ha átverekedtük magunkat a csábító áruk tengerén- ahol természetesen külön hungarikumoknak fenntartott rész is lesz -belépünk a Skycourt központi részébe. A 20 méteres üveghomlokzaton keresztül fantasztikus látvány tárul elénk, így testközelből pillanthatunk be a reptér világába.


 

A Skycourt vagyis becenevén az „Acélkagyló” az „Óvó kéz”, tökéletesen illeszkedik a mai modern repülőterek  építészeti stílusába.

 

A hatalmas csarnok tervezése során a cél az volt, hogy összekössék a földi oldalt a légi oldallal és ráhangolják az utasokat a repülésre. Ezt erősíti, hogy a belső tér fehér színét ugyanaz a különleges festék szolgáltatja, amit a repülők festéséhez is használnak. A belső kialakítást monokróm színvilág jellemzi, anyagok tekintetében a kerámia, az üveg és a fém dominál. Ebbe a letisztult, elegáns környezetbe a kereskedelmi egységek és a reklámok hozzák be majd a színeket.

 

A terminál földszinti része, melynek főszereplői a várakozást kényelmesebbé tevő ülőalkalmatosságok, mindössze egyetlen vendéglátóhelyiségnek, egy bárnak adnak otthont. A Skycourt egyébként egyszerre 1400 utas számára képes ülőhelyet biztosítani.
A galérián a falatozásé lesz a főszerep, ahol az utasokat rendkívül széles kínálat várja majd. A gyorséttermek közül a reptérhez stílusosan kapcsolódó KFC mellett a Burger King is helyet kap (bár a közvélemény kutatás megkérdezetteinek 84%-a a McDonaldsot hiányolta). A beülős éttermek közül a Leroy és egy új, hazánkban eddig ismeretlen francia étterem a Hippopotamus költözik be, de a távol-keleti ételek rajongói sem maradnak szusi nélkül.  A galéria központjában a vendéglátóhelyiségekhez kapcsolódó étkező zóna lesz kialakítva. Bár egy reptéren leszünk, az árak nem szállnak el, hanem megmaradnak, a föld fölött egy kicsivel, a nagy versenynek köszönhetően.

 

Jövőre várhatóan a SkyCourt átadását követően a 2A és B terminálok indulási szintjei is átesnek egy kisebb ráncfelvarráson, hogy méltóak legyenek újdonsült nagytestvérükhöz. Néhány héten belül a Skycourtban a bérlők kivitelezői kezdik meg a munkát, hogy aztán március 27-én az utazóközönség birtokába vehesse az épületet.

Kulisszatitkok


 

Bepillantást nyertünk az egyik 70 méteres acélmerevítőt rejtő alumíniumburkolat mögé, melynek burkolati lemezei rejtik az épület szellőztető és tűzoltó rendszerének csöveit. Tűz esetén a legmodernebb tűzoltási technikát (HI-FOG),  alkalmazva vízpárát permeteznek be, ezáltal elkerülhető a belső terek eláztatása, miközben az elszívó rendszeren keresztül a füstöt kiszívják. Külön érdekesség az épület a kívülről jövő (repülőgépek felől) tűz esetén is védve van, önműködő vízzel oltó zuhanyberendezésekkel, úgynevezett sprinklerekkel.


 

A Skycourt elektromos kiszolgálásáról egy estleges áramszünet esetén egy teljesen automatán vezérelt 87000 cm3 Caterpillar dízelmotor által meghajtott generátor gondoskodik, amely képes biztosítani a további zavartalan működést. A hatalmas szerkezetnek mindössze 15 másodpercre van szüksége, hogy felpörögjön és átvegye az elektromos ellátást. Ám a tervezők 15 másodpercig sem hagyják sötétben a Skycourt utasait ez idő alatt, 4db egyenként 120kg-os lendkerék tarja mozgásban a rendszert.


 

A csomagosztályozó más néven utas poggyász rendszer is a legmodernebb technikai újításokkal és a gyanús csomagok kiszűrésére szolgáló ötszintű, biztonsági ellenőrző rendszerrel van felszerelve. Az így garantáltan kiszűrt, potenciálisan veszélyes csomagot bizonyos feltételek esetén, helyben, egy robbanásbiztos ládában, egy magas nyomású vízsugár segítségével semmisítik meg.


 

A képen látható 70 méteres fesztávolságú tetőszerkezetet tartó oszlopok érdekessége az egyedi festés, amely a repülőgépeken használt külső festéssel azonos.



 

 



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr952490472

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Így épült a SkyCourt 2010.12.07. 09:18:47

Nemrég egy e-mail landolt a postafiókomban, melyben meghívást kaptam a Budapest Airport Zrt.-től, hogy ha van időm és kedvem, menjek el a december 2-án tartandó, a Ferihegyen épülő SkyCourt épületszárny bejárására. Kapva kaptam az alkalmon és elfogadta...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feiticeiro 2010.12.04. 17:56:27

@SCUMM: ó, a köki csak egy dolog, inkább csak ne lennének környékén jobbikosok akik félholtra verik az érkező ismerőseidet és ráfektetik a sínekre.

FaZon 2010.12.04. 17:59:58

@SCUMM:Igazad van!Tőmegközlekedés, gyorsforgalmi, mellette a lepusztult környék. Köki?Talán már nem.Köki után az erdő a sok csöves lakkal, nem egy szép látvány télen mikor nincs falevél ami eltakarja a mocskot,szemetet.De ha a gyorsforgalmin baleset van, akkor a Gyömrői beáll mint a beton.

2010.12.04. 18:26:07

és a surmó, alsógatyában belülről turkáló, cipőt levetető biztonsági őrök azért csak maradnak, nem? kívánok egy gumikesztyűs prosztatamasszázst hardy mihálynak, mindenki szeme láttára

HeartExpress 2010.12.04. 18:26:56

szép poszt, köszönöm! :)

fourgee 2010.12.04. 18:30:01

Kőbányán metró? Az már a 6-os vonal? :) (A KöKi az Kispesten van)
A gyorsvasút hiányáról, vagy a reptéri metrómegállóról meg sem a reptér, sem a BKV nem tehet, a BKV csak üzemelteti a metrót, ilyen beruházásról nem is dönthetnek meg nekik nincs is rá pénzük. Az a főváros sara.

Qeki, nekem lenne kérdésem: az új utasbiztonsági ellenőrző pontokhoz vesznek fel új alkalmazottakat, vagy pedig a már amúgy is túlhajszolt utasbiztonságiaknak kell plusz újabb helyeken dolgozniuk?

diktatorikus kleptokrácia 2010.12.04. 18:38:10

aranykapu abszurdisztánba. az országimázs építése a reptérről a városba vezető úton elvérzik

fingerbangs 2010.12.04. 18:44:07

a reptér megérdemli ezt a beruházást, de szerintem még többet is, ez a kapunk a világra!
de amíg az ember kijut a reptérre vagy onnan be a városba az BALKÁN!!!! 4es metró helyett azt rakhatták volna rendbe (meg még tucatnyi más dolgot abból a pénzből)

lifelike 2010.12.04. 18:45:07

tényleg a kék metró kimehetne ferihegyre, miért nem megy ki?

barázda_billegető 2010.12.04. 18:54:24

Király ez az új épület, pláne, hogy többen el fogunk férni benne.
Esetleg lehetne kérni egy pénzkiadó automatát (úgyértem, olyat, ami működik)?
Órát (pontos - hazai - idővel)?
Angolul beszélő, udvarias személyzetet? Célszerűnek tartanám, ha a régit egyszerűen lecserélnék, kár bajlóni a nyelvtanfolyammal.
Tiszta poharakat és evőeszközöket a kajáló-helyekre?
Jegyvásárlási lehetőséget a reptéri buszra az érkezési szintre, esetleg olyan buszvezetőkkel, akik nem nyúlják le a 10 euróst a szerencsétlen külföldi túristától és nem dohányoznak a buszon?
Naa, lécci-lécci!

Meggondolandó lehet egy másik szóvivő is, aki nem a moszkvai tapasztalataihoz méri a hazai reptér szolgáltatási színvonalának megítélését.

Lrdx 2010.12.04. 19:06:42

@fourgee: A KöKi pontosan Kőbánya és Kispest határán van.. Más kérdés, hogy Kőbánya felé úgy lehet menni, hogy kimész Kispestre és átmész a hídon.

Fashionistas 2010.12.04. 19:37:44

Én konkrétan 15 percet gyalogoltam a múltkor pénztváltani. Mert sehol sem lehetett pedig nem volt korán. Jó lenne ha az is megoldódna!

Hümm... 2010.12.04. 19:49:45

A cikk sajnos nem több egy PR (propaganda) anyagnál. Éppen a lényeget mellőzi, hogy minimális bővítésre kerül csak a biztonsági ellenőrzési és a ki- és beléptetési kapacitás. Csomagok gyorsabb és jobb minőségű kipakolása a gépekből is jó tenne az első benyomásoknak, amik az érkezőt a reptéren fogadják. Mindezekről nagyokat hallgat a cikk szerzője, sajnos nem véletlenül.

Különösen gáz az árakra vonatkozó ömlengés:
"Bár egy reptéren leszünk, az árak nem szállnak el, hanem megmaradnak, a föld fölött egy kicsivel, a nagy versenynek köszönhetően."

Az épület ettől még lehet szép és jól kivitelezett, remélhetőleg a megszokott lógó tapéták és elfuserált illesztések nélkül. Erre IS szükség van Ferihegyen.

Hümm... 2010.12.04. 19:54:02

Majdnem elfelejtettem: Ez nem ÚJ terminál! Ez egy közös utasforgalmi kiegészítése a meglevő kettes termináloknak.

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.12.04. 19:56:24

@Hümm...: Azt írtam, amit elmondtak... nem ömlengésről van szó... és ez lesz a TERMINÁL az A és B pedig szárnyakká degradálódik!

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.12.04. 19:58:19

Tökéletesen egyetértek a reptérre vezető úttal, az sajnos tényleg nagyon durva...

Hümm... 2010.12.04. 20:05:12

@Qeki: Akkor érdemes lett volna ezt (az infó forrását) jelezni a cikkben is. Hiszen ezek így kicsit egyoldalúak, ami már érthető megismerve a forrásukat és azt, hogy ezt nem a Te véleményedként olvashattuk.

Köszönöm a technikai pontosítást. Tehát akkor lesz egy új terminál a két régi helyett. Az általam hiányolt bővítések (ellenőrzés, beléptetés, csomag kiadás terén) pedig továbbra is hiányozni fognak.
Azért az összkép javulhat így is. Kíváncsi vagyok, hogy olyan "apróságok" mint az ülőhelyek bővítése például, hogyan alakulnak majd.

popzene 2010.12.04. 20:28:56

magyarul minden marad a régiben, csak a két terminál között épült egy baszomnagy áruház.

gab87 2010.12.04. 20:28:57

Képek alapján belül jól néz ki, de kívülről nekem nagyon nem illik a régi terminálok közé. Lehet idővel majd megszokódik. A városba bevezető út (én csak autóval jártam be) viszont tényleg iszonyat. Csoda hogy nem fordul vissza senki.

Von Schwartz, ha kérhetem 2010.12.04. 20:59:01

Azt ne feledjétek, hogy a KöKi fél éven belül megújul (tehát reálisan egy éven belül tényleg), átadják az új bevásárlóközpontot. Ennek nem muszáj örülni, bár én ott lakom, tehát nekem jobb lesz, de ez hozza magával a metró és a buszvégállomás teljes megújítását is. Már épül az új peron és a felüljárok, liftekkel. Ideje. Ettől még a kivezető út nem a legjobb, de legalább nem a kéregető hajléktalanok látvány lesz az első amit meglátnak az érkezők és az utolsó amit elvisznek emlékbe az indulók. Ez is valami.
Persze nyilván lehet továbbra is keseregni, mert mindig van min, ehhez az is elég, ha csak a nem túl távoli bécsi repülőtérrel hasonlítjuk össze ...

amfiteatrum 2010.12.04. 21:00:27

Nem tudom ezzel a terminállal mennyire nő a reptér éves forgalma, a leírtak alapján inkább csak drága éttermek, meg a duty free (de nem profit free) üzletek száma nő.
Normális európai replülőtereken shuttle (közvetlen busz), metró és vonat biztosítja a bejutást. Egyetéretek azzal a hozzászólással, hogy a négyes metró töredékéből lehetett volna akár felszínen is meghosszabbítani a metrót Ferihegyre.
A múlt héten láttam a parkoló felől az új épületet, lehet, hogy belül szép, de nem nagyon illeszkedik a két régihez.

Alvarez 2010.12.04. 21:07:06

@gab87: a városba bevezető út miért iszonyat? ezt a baromságot. A gyorsforgalmi az egyik legjobb útja Budapestnek, villámgyorsan el lehet érni a Hungáriát. Csak az M3 hasonlítható hozzá.

fourgee 2010.12.04. 21:10:10

@Hümm...: "kkor érdemes lett volna ezt (az infó forrását) jelezni a cikkben is. Hiszen ezek így kicsit egyoldalúak, ami már érthető megismerve a forrásukat és azt, hogy ezt nem a Te véleményedként olvashattuk."

Szerintem az első mondatból egyértelműen kiderül hogy körbevezették, meg valószínűleg kapott valami anyagot amit a sajtónak állítottak össze, aztán abból összedobta ezt az írást. :)

@Lrdx: "Más kérdés, hogy Kőbánya felé úgy lehet menni, hogy kimész Kispestre és átmész a hídon. "
A lepukkant, vasút feletti felüljáró folyosón is át lehet jutni Kőbányára. A kijárat a buszokhoz az már egyértelműen Kispest, mégis mindenki Kőbányának hívja. Mondjuk engem annyira nem izgat hogy melyik oldalhoz tartozik, csak szeretném egyszer megfejteni azt a rejtélyt, hogy miért van az hogy sokan képesek indulatos vitába szállni, hogy az márpedig Kőbánya. 1. Nem Kőbánya, 2. Miért kell emiatt véres harcot vívni? Az ilyen ismerősöket hanyagolom :), csak nem értem hogy mi motiválja őket. A KöKi helyén felépülő új bevásárlóközpontra ki kellene szerintem tenni egy bazi nagy Kispest feliratot, hadd zavarja meg őket :)))

@lifelike: "tényleg a kék metró kimehetne ferihegyre, miért nem megy ki? "
Kérdezd meg a budapesti városvezetést :) Az egy dolog hogy nincs rá pénz, viszont szeretném tudni hogy van-e ilyen irányú motiváció a döntéshozókban, vagy pedig nekik tökéletesen megfelel hogy a sofőrrel ellátott szolgálati A6-osban mennek be a városba, a többi meg le van szarva...

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2010.12.04. 21:16:49

Ha az új Court-on olyan árak lesznek a kávézókban/éttermekben, mint a 2A-n és 2B-n, akkor nem lesznek földtől alig elrugaszkodottaknak nevezhetők...

Zedder 2010.12.04. 21:18:20

Sajnos nagyon PR-szagú ez, Qeki, inkább ezeknek kellett volna utánajárnod:

- Hány új beszállítókaput / folyosót építenek? (tudtommal nullát...)
- Hogyan fogják szétválasztani a schengeni és nem schengeni utasokat? Mindenkit rá fognak engedni a csili-vili plázára? Vagy az csak a schengeniek jutalma lesz?
- Lesz-e végre priority lane a 2B-? (ami most van, az egy vicc, rossz esetben fél óra alatt jutsz el BUD Airportos emberhez, aki talán kegyeskedik előtted megnyitni a kordont)
- Mi garantálja _valójában_ (és nem kell a hasbaakasztós PR szöveg), hogy nem 800 Ft lesz a kávé és 1500 a melegszendó?
- Mit kíván tenni a reptér üzemeltetése a tolvajok ellen? Még 2010-ben is előfordul, hogy megdézsmálják a csomagod!

Engem, mint gyakori utazót ezek érdekelnének. Lehet mézes-mázos PR cikket írni, csak nincs sok értelme. Bocs.

halar 2010.12.04. 21:41:19

jól néz ki, örülök, ha végre kicsit méltóbb repterünk lesz.
és jön a de: végülis ez nagyjából egy pláza lesz, jó nagy duty free, ahol nem bízom benne, hogy az árak nem szállnak el. mért ne szállnának el?most miért nincsenek emberi szinten?
tudnak majd angolul az eladók, a személyzet? nem ártana...

szucs.adam 2010.12.04. 21:44:08

Miért stílusos a KFC a reptérhez???

Ronald 2010.12.04. 21:45:22

.
Én azért annak a "4 lendkerekes-dolognak" nekiesnék még egyszer.

Hogy van ez? Áll a gép, 15 másodperc alatt felpörög - ez rendben van - no de mitől forgott addig a lendkerék? Hisz a gép állt, mert volt hálózati áram.

Szóval, honnan lesz az energia abban a derék, 4 darab lendkerékben...arra a 15 másodpercre?
.

spread 2010.12.04. 21:45:28

Műszakilag az új épületben az üvegfalak is egyedülállóak

A légoldali acél háttérszerkezetű üveg függönyfal egy szerkezetben 110 m plusz és két oldalon 2x9 m beforduló összesen 128 m hosszú és 20 m magas (az alsó 1m parapet sáv és felső 3m hanggátló és dilatációs lemezfal külön szerkezetű) összesen több, mint 2500 m2!

A légoldali függönyfalban több, mint 500 db egyenként több, mint 300 kg súlyú 54 dB (Rw) hanggátlási értékű, 4,2 m széles és 1 m magas üveg került beépítésre (egy normál 4-16-4 kétrétegű üveg 31 dB !!!).

Mi, akik részt vettünk ennek az épületnek a tervezésében és kivitelezésében büszkék vagyunk erre. Azt gondolom, a több hely mindenképpen azt a cél szolgálja, hogy a kiszolgálás több szempontból javuljon.

Az épülettel kapcsolatban pedig a FERIHEGY megközelítését feszegetni egy kicsit a szokásos kesergős, mindenben hibát találós main streambe illeszkedik. Például arról senki nem ír, hogy az M0 keleti szektor megépülésével a város több részéről az autóval megközelítés jelentősen javult, sőt kiszámítható és gyors lett. Az pedig jó jellemzi a magyarországi állapotokat, hogy azok a döntéshozók akik a közösség i közlekedésért és a közlekedési koncepcióért felelősek (P+R és Metro) a saját autóikkal parkolnak Budapest közepén. (Városháza- Deák tér lásd a múltkori Index-es piknik a kerítésen átmászva) Lehet, ha őket is hasonló feltételekre kényszerítenék, akkor hamarabb kitalálnának egy működőképes koncepciót.

Anti Anyag (törölt) 2010.12.04. 21:50:18

Szerintem nagyon OK. Ehhez már tényleg illene valami gyorsvasút. Ráadásul én nem csak évente utazom, de ha szép az idő nálam egy program a repülők "bámulása" leszállás, felszállás. A régi teraszra már jóideje be sem lehetett menni. Itt hogy oldják meg?

spread 2010.12.04. 21:52:14

@Anti Anyag: Valószínűleg biztonsági okokból nem lehet a teraszra menni.....

taecleau 2010.12.04. 21:57:50

Itt is lopni fognak a csomagosok?

2010.12.04. 22:05:56

@Ronald:

Nem vagyok lendkerék-szakértő, de úgy gondolnám, hogy azok a kerekek mindig forognak, de amíg megy a hálózat, addig nem szednek le róluk teljesítményt. Aztán ha esik a feszültség, akkor átkapcsolnak rájuk.

a tiéd! 2010.12.04. 22:15:55

@spread: abszolút igazad van. Ez egy reptéri fejlesztés, nem itt kell picsogni, hogy Budapest nem volt képes megoldani a város és a reptér normális összeköttetését.

@Zedder:
1. az utas beszállító kapacitással nincs jelenleg akkora probléma, mint a becsekkolás után a biztonsági ellenőrzésnél, az a szűk keresztmetszet. A fejlesztési terv egyébként tartalmaz még két ún. peert, ami kinyúlik a 2-es terminálhoz tartozó forgalmi előtérre, de ezek csak akkor fognak megépülni, ha a forgalom átlépi a 2-es terminál (SkyCourttal megnövekedett) nagyjából 10 millió utas/év kapacitását. A jelenlegi forgalom ezt nem indokolja.
2. A schengeni és nem schengeni utasok szétválasztása az utasbiztonsági ellenőrzés után lesz, úgy, hogy a jelenlegi 2A és 2B terminálokban marad a check in (itt már meg lehet osztani a két szárny közt a kapacitást, mert itt még nem lesz schengen/nem schengen elválasztás, tehát kisebb lesz a zsúfoltság) ez után a jelenlegi régi épületekből két oldalról beérkeznek az utasok az ellenőrző pontokhoz, ami mindkét oldalon 6-6 db. A jelenlegi utasbiztonsági megoldás (két átvilágító gép között egy mágneskapu, ami tovább csökkentette az áteresztő kapacitást) mindegyik átvilágító alagúthoz egy-egy mágneskapu tartozik majd. Opcióként mindkét oldalon lesz hely egy 7. sornak is. Ezután érkeznek be a SkyCourt közepébe az utasok és ott válik szét a schengeni/nem schengeni. Utóbbiak mennek továbbra is a 2B felé, arra lesz az útlevél ellenőrzés, míg a schengeni utasok a 2A felé.
3. A második pontot azért írtam le ilyen hosszan, hogy lásd, nem a levegőbe beszélek, amikor azt mondom igen, lesz mindkét oldalon priority lane.
4. Miután gyorséttermek is lesznek (ezek a franchise rendszer miatt ugyanazon az áron dolgoznak, mint a belvárosban, vagy Székesfehérváron, vagy Cegléden), egyszerűen rá lesz kényszerülve a többi étterem az árversenyre.
5. A csomagot pakoló alkalmazottak a földi kiszolgáló cégek alkalmazottai. A reptér eddig is mindent megtett (pl. kamerákkal) a tolvajok kiszűrésére, így mára a zsákmányolás nagy részét a repülőgépek csomagterében végzik el. Amíg a légitársaságok nem kamerázzák be a gépek rakterét, addig mindig is maradnak szarkák (megjegyzem más reptereken sem jobb a halyzet sajnos)

Remélem mindent megválaszoltam neked, bár igaz, ezeket a trollok kikerülik és szajkózzák tovább a "degáz a köki"-t.

narkoholista 2010.12.04. 22:19:53

nagyon szep,de csak azert mert eleg sokat koppintottak heathrow-rol,tisztara olyan majdnem mint az 5-os terminal.Csak ez mivel uj ugye fel lett turbozva.Hat onalloan nem tudunk mar semmit csinalni? csak majmolni masokat,sajnos!

a tiéd! 2010.12.04. 22:20:48

@Anti Anyag: Az új terminálépület gyakorlatilag egy hatalmas kilátóterasz, óriási üveghomlokzat az előtér felé, csak nincs kitéve az ember az időjárás viszontagságainak.

@khamul: ez így van. Egyébként, ha jól tudom egyenként nem 120, hanem 200 kilósak, percenként 7400-as fordulaton pörögnek. Ezt mechanikusan elég nehéz lenne megoldani csapággyal a kopás miatt, így egy mágneses térben lebegnek, úgy pörögnek.

Zedder 2010.12.04. 22:21:03

@a tiéd!: Whoa, ez korrekt válasz, köszönöm! Az security check és az útlevél ellenőrzés ilyen módon való szétválasztása végül is logikus, és remélem tényleg hatékony lesz.

Kíváncsian várom a tavaszt, legyen igazad, hogy mindez gördülékenyen megvalósul...

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.12.04. 22:42:23

Nehézkes lett volna egy még nem teljesen kész, üres épületről véleményt alkotni, főleg a működését illetően elég nehézkes lenne ha nem kapnál hozzá információkat...

@Zedder:nyilván nem tudtam mindent belesűríteni..., a fontos változásokat próbáltam meg leírni, amiben nem történt gyökeres változás arról nem írtam..., de az első kommentet, azért írtam hogy kérdésekre szívesen válaszolok ha felmerülnek.
Külön köszönet "a tiéd!"-nek a részletes kiegészítést.

a tiéd! 2010.12.04. 22:50:42

@Qeki: Szívesen máskor is! ;)

frontember876 2010.12.04. 23:01:01

Szépen összeszedett írás, egy gondom van vele, az sajnos elég nagy. Ha te egy építész blog lennél, tökre érteném a lelkesedésedet. Te viszont egy utazós blog vagy, és ilyen értelemben sajnos "kötelességed" minden reptérről szóló cikkben súlyos, lesújtó kritikával élni.

A reptér összességében ugyanis egy kibaszott vicc. Az 1. terminálnak nevezett szarkupac fapaddal együtt egy szánalom. A 2. terminál dettó. Egy vicc a parkolás, hogy annyiért tudok kint parkolni néhány napra, amennyiért taxival Budakesziről jövök-megyek. De ha parkolok, akkor a csomagommal 1 kilométert kell gyalogolnom fos, szemét járdákon.

A becsekkolás, a sorbanállás, a WC-k, az egész infrastruktúra egy nevetséges 3. világbeli rémálom.

Az árak kicsivel a földi fölött lesznek? Jelenleg tudod, hogy egy reggeli a reptéren közelítőleg az InterContinental 5 csillagos, belvárosi árain megy, ahol viszont 6 nyelven nyalnak be nekem és sushi is van? A reptéren egy mocsok croissant narancslével kb 2000 Ft.

Nincs ülőhely. Szűkek a közlekedők. A boltok gyalázatosak. A reptéri személyzet albánia.

Ennek a cikknek arról kellene szólnia, hogy ez a 70 millió eurós beruházás TALÁN alkalmas lesz arra, hogy a budapesti reptér elérje az európai MINIMUM szintet, de ahhoz az A és B részek súlyos felújítása is kell.

És ha mindez megvan, akkor még nincsenek utak, vasút, metro, taxi és minden más "körítés", ami egy kulturált reptéren a legelemibb elvárás. Ugyanis jelenleg Lutonról bejutni Londonba (70km) egyszerűbb és rövidebb, mint Ferihegyről bejutni Bp-re. Csak Lutont brit ember nem használja, és ha jellemezni kell, akkor annyit mond: Szovjetúnió.

Egyszóval kurva jó ez a felújítás, de ez nagyjából olyan fejlesztés, mint a macskakő felszámolása egy 2 sávos budapesti úton. Hadd ne szarjam már össze magam tőle 2011-ben...

Ted Striker 2010.12.04. 23:12:44

@a tiéd!: nem kell a népet szédíteni Te is nagyon jól tudod, hogy LHBP legszűkebb keresztmetszete az állóhely, éshogy a Skycourt (reptéri szlengben csak "pláza") eredeti terveiben benne voltak a mólók - sőt egészen múlt hónapig még a látványterveken is szerepeltek aztán hogy-hogynem lekerültek róluk - úgyhogy egy forgalmi szempontból kiherélt beruházást sikerült ismételten megvalósítani

Végre viszont bevallják hogy nem 25 csak 12 új utasbiztonsági folyosó lesz.

A projectnek egyébként ez a legszánalmasabb része:
" Ezt erősíti, hogy a belső tér fehér színét ugyanaz a különleges festék szolgáltatja, amit a repülők festéséhez is használnak"
Előtér-bővítés, gyorsleguruló-építés helyett, meg a hószolgálat, kertészet, és úgy általában a karbantartás leépítése mellett ilyenre bezzeg van pénz... aztán majd a következő betonszántó gépet is újra fél napon keresztül próbálják meg "szakszerűen" kirángatni

Hétfőn meg jöjjön mindenki meglesni a nagy fájtot: kék sarokban a Zóna Taxi, piros sarokban a Főtaxi

2010.12.04. 23:19:55

@a tiéd!:

Kösz a választ.
A csarnok teljes fogyasztása elég nagy, úgyhogy kellhet is a nagy forgási energia.
Tényleg nem értek hozzá, de nagyon felkeltette a fantáziámat a dolog. Mennyire lehet stabilizálni a kerekek helyzetét mágneses térrel? És vajon mi van, mikor elkezdik megcsapolni a kerék energiáját? Fékeződés közben hogy tudják stabilizálni?

a tiéd! 2010.12.04. 23:24:37

@frontember876: nem kell trollkodni, ha ennyire tájékozott és okos vagy, biztos azt is tudod, hogy a jelenlegi üzemeltető teszi bele azt a pénzt és fejlesztést ami kimaradt még az állami időkből.

@Ted Striker: te is nagyon okos vagy, a válság óta több ezerrel alacsonyabb a gépmozgás Ferihegyen, mert a légitársaságok inkább a minél magasabb load factorra gyúrnak. És még azt mondod, hogy az állóhely a szűk keresztmetszet? Apropó, hiányoltad az új állóhelyeket: www.bud.hu/sajtoszoba/kozlemenyek/?article_hid=3232
Alá is támasztanád amit a "kertészet leépítésről" fröcsögsz, vagy maradsz troll? A kertészet üzemeltetése mióta reptéri alaptevékenység?

vizipipa 2010.12.04. 23:30:43

@khamul:
Azt hiszem ezzel a 4 db lendkerékkel (akár 120 kg akár 200 kg) ami fedezi 15 secre a több száz kw-os fogyasztást nagy lépést tettek az örökmozgó megvalósítás felé.

a tiéd! 2010.12.04. 23:30:55

@khamul: írtam neked üzenetet itt az indán.

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.12.04. 23:31:21

@frontember876: :) persze mindenhez lehet pozitívan és negatívan is hozzáállni, sok dolog van, ami valóban nem működőképes, de ez a poszt most nem erről szólt sajnálom azt, aki csalódott, amikor idenyomott. Biztos lesz majd ilyen is!

Miért csak az a "jó", ha lázadunk, mindent negatívan nézünk és lehúzunk? A "európai" repterek sem pár nap alatt lettek ilyenek...

frontember876 2010.12.04. 23:32:18

@a tiéd!: világos, tehát ha egy adott posztra nem ritmusosan tapsolok, hanem van kiegészítő / ellenvéleményem, akkor troll vagyok, mi?

szánalmas

Ted Striker 2010.12.04. 23:34:47

@a tiéd!: nem a válság óta csökken a gépmozgások száma, már előtte is csökkenő volt a tendencia - hála a magas díjaknak és az alacsony szolgáltatási színvonalnak - a válság csak rátett egy lapáttal

Kertészet: a reptéren vannak fák meg bokrok, és ha jön a viharos szél ami letöri vagy kidönti őket akkor rögtön repülésbiztonsági (safety) kérdés.
Plusz idén nyáron olyan volt mint amilyen még sohasenem hagyták hogy 1 méter magasra nőjön a fű majd tetézték azzal hogy levágták és nem szedték össze hanem otthagyják had fújja a szél meg a hajtómű rá a gurulóra...
De tudom a BA szerint a takarítás sem repülőtér-üzemeletetés tevékenység - jól ki is szervezték.

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.12.04. 23:35:53

@a tiéd!: az a jó, hogy mindenki "szakértő":)

a tiéd! 2010.12.04. 23:39:54

@frontember876: igen, szánalmas vagy. senki nem kérte, hogy tapsolj. de egy építkezés kapcsán leírni minden olyan világfájdalmadat, aminek köze nincs a poszt témájához... olvasd el még egyszer, ezt ajánlom. ha nem tetszik az épület formája, színe, kialakítása, stb, akkor azt oszd meg velünk. ha arról nincs véleményed, akkor menj máshova fröcsögni.

Ted Striker 2010.12.04. 23:41:02

@Qeki: az a jó hogy valaki meg ott dolgozik, és nem éppen a Hardy által felfestett rózsaszín ködben látja a dolgokat - mert a valóság sokkal rondább, amit mutat példának okáért a biztonsági elkaszálás...

a tiéd! 2010.12.04. 23:41:36

@Qeki: Magyarországon nemcsak a focihoz ért mindenki, hanem a reptér üzemeltetéshez is. :)

a tiéd! 2010.12.04. 23:43:26

@Ted Striker: nyilván te is a reptéren dolgozol, vagy csak dolgoztál (akkor innen ered az indulat). ha meg ott dolgozol, akkor sokat elárul az avatar képed.

lvitya 2010.12.04. 23:53:09

@fourgee:
Igazad van, felesleges azon vitázni, hogy a 3-as metró hol van, ugyanis egyértelmű, hogy Kőbányán van, hiszen a gyorsforgalmi út a határ.
Egyébként meg a 2-es metró is Kőbányán van, ugyanis ott meg a Kerepesi út a határ...

frontember876 2010.12.05. 00:03:05

@a tiéd!: a reptéri épület kialakítása, és összes egyéb tulajdonsága azért történik, az a célja, hogy a reptér kapacitása és funkciói jobbak legyenek.

Ilyen értelemben a hozzászólásom maximálisan témába vág, mert igenis lehetne úgy fogalmazni ebben a posztban, hogy ez a szükséges minimum, ahelyett, hogy úristen mindjárt meghalok annyira kurva király ez a hely.

Nem probléma, hogy nem tudod értelmezni a szavaimat. Annál nyomorultabb, hogy egyfajta műlovagias műbalhéban odaállsz ugatni nekem ahelyett, hogy gondolkodnál.

A reptér nem pláza. Nem szórakozni járok oda. És nem műemlék, hogy az épület megoldásai önmagukban lenyűgözzenek. A reptér egy funkcionális épület, tehát vagy ellátja azt a célt, amiért épült, vagy nem. Én ezért fogalmaztam meg ellenvéleményt.

Hogy neked egy túlhalad a szellemi befogadóképességeden, bocsáss meg, de nem az én gondom. Menj ki a reptérre, húzzál körbe-körbe egy kis stewardess-bőröndöt, és húházzál 4 nyelven attól, hogy repülők festékét kenték az oszlopra.

Én a magam részéről szeretnék barátságos személyzet segítségével a lehető leggyorsabban eljutni a kapuig, ahol beszállok. Ott ülőhelyet találni, tiszta WC-t, szép boltokat, finom presszót 350-ért 850 helyett.

Ez a repülőtér téged jobban kiszolgál. Más kérdés, hogy ezek szerint te is ilyen bambula típusmagyar vagy, aki huszonötször megy odavissza a mozgójárdán, de ha megbocsátasz, én ennél többször repülök, nagyobb az összehasonlítási alapom, és a reptér számomra (veled ellentétben) nem egy romantikus-izgalmas hely, ahová nagyapámmal jártam utoljára integetni a nagy göbziknek, hanem egy hétköznapi hely, ahol az utazás nevű dolgomat végzem.

kalman.kalman (törölt) 2010.12.05. 00:06:37

Elég szánalmas, hogy építenek egy terminálrészt és azt állítják, hogy ezzel már európai lett a reptér.
Jártam már sok reptéren, de ennyire kis nyomorult helyen, mint Ferihegy, még nem.
A környezete is ocsmány, a városba érkezve rögtön a fertővel szembesül az ember. Ez különösen akkor sokkoló, ha egy kulturált országból érkezik valaki.
A reptéri taxi intézményesített maffia.
Kellene egy gyorsvasút.
És a reptéri árak elég felháborítóak, ott már túl is szárnyaltuk a nyugati szintet.

Art Mooney 2010.12.05. 00:31:36

a kommentek ismét jobbak, mint a poszt.

frontember876 2010.12.05. 00:42:37

@Qeki: értem a viccesnek szánt gúnyos célzást, de nem tetszik. Nem vagyok szakértő, de eddig úgy 40 reptéren jártam utazóként. A fenti cikkedet egy laikus ha olvassa, még azt hiszi, hogy Ferihegy európa élvonalába tartozik egy kiegészítő épület megépítésével. Miközben az igazi európában vezető nélküli földalatti transzfer járatok viszik a terminálok között az utasokat 2 percenként, ingyen...

Ha te úgy vagy szakértő, hogy szintén rengeteget repülsz, akkor nem írtál volna ilyen posztot. Ha úgy vagy szakértő, hogy Ferihegyen dolgozol, akkor ez a leggyengébb önpropaganda, amit valaha olvastam.

Ismétlem, a reptéri épületet a funkciója határozza meg. Ha olyan "világutazós" épületre vágysz, ami a funkciót csodálatosan kiegészítve épületként is önmagában egy csoda, akkor tessék írni egyet a Tate Modern-ről, vagy akármelyik Guggenheim múzeumról. Ott számít ez. Ott kiemelt értéke van ennek.

Itt egy hiánypótló, szégyenteljes színvonal-lyukat betömni próbáló beruházást látunk. Megjegyzem, egy olyan reptéren, aminek legutóbbi "terminálját" talán 10 éve építették fel. Amikor lehetett már tudni, hogy a forgalom nagy. Amikor eleve lehetett volna hasznosat, funkcionálisat, tisztességeset építeni.

Ismétlem, a poszt annak örül, hogy építettek korlátot egy 10 éve létező lépcsőnek.

Szokjunk már hozzá, hogy ez csak magyarországon örömhír.

frontember876 2010.12.05. 00:54:32

@Qeki: figyelj, semmi gondom azzal, ha valami pozitív, ezért nyitottam meg a cikket. De őszintének kell lenni, egy olyan hely, ami gyakorlatilag kurva sok pénzért kurva sok sorbanállást és bosszúságot ad, mást semmit. Erről nehéz elfogadni, hogy kizárólag pozitívat írsz anélkül, hogy a valós, napi problémák akármelyikét is megemlítenéd. Az igazság nyilván középen van, és az én fröcsögésem sem megoldás.

A többi reptérhez meg ne hasonlítsuk. Frankfurtot 20 éve folyamatosan bővítik és építik, pedig az első terminál átadásakor is különb volt, mint Ferihegy lesz 2200-ban. Mások a szintek. Menj el Madridba. Nem gazdag ország. Nem egy kifejezetten dolgos nép. Nem egy példa európai összehasonlításban. Nem is tökéletes a reptér. De azért elsírod magad a szégyentől, ha onnan jössz ide...

Kot Marlboro 2010.12.05. 03:18:37

@a tiéd!: Az oké, hogy az új terminál egy nagy kilátóterasz, de a kérdés szerintem arra vonatkozott, hogy lesz-e lehetősége annak is a reptérre kilátni, aki nem utazik és nem a reptér dolgozója.
Az meg jó, hogy több ub átengedő pont lesz, de az ub alkalmazottak létszáma is nőni fog? Mert anélkül, akármilyen bővítéssel is, csak marad a régi probléma.
Meg én is kérdeznélek (látszik, hogy bennfentes vagy): új check-in pultok lesznek-e az új terminálon? Mert nyaranta pl., amikor azért válság ide vagy oda, de ezen a nyáron is hatalmas forgalom volt, minden órában előfordult, hogy helyhiány miatt nem tudott kinyitni időben (sőt, volt, hogy egyáltalán nem) egy-egy check-in pult, mert még egy másik járatot kezeltek benne - és nem egy gép késéséért volt ez felelős (meg persze sokszor az ub is).
@frontember876: Nagyon egyetértek a felsoroltakkal (bár a stílusoddal nem feltétlenül, de az ingerültséged érthető).
a tiéd!, talán azért átgondolhatnád ezt bekezdést, mert valószínűleg még igen sokan vannak, akik ezzel egyetértenek:
"Én a magam részéről szeretnék barátságos személyzet segítségével a lehető leggyorsabban eljutni a kapuig, ahol beszállok. Ott ülőhelyet találni, tiszta WC-t, szép boltokat, finom presszót 350-ért 850 helyett."
Mert ha ezek a feltételek nem teljesülnek (és most itt nem a presszó kv árán a hangsúly), akkor lehet akármilyen kacsalábon forgó pláza is, de akkor is csak egy szar balkáni reptér marad.
Mert persze, nézzen ki jól a reptér, termeljen profitot, de a funkciója az csak reptér marad - azért mennek oda az emberek, hogy eljussanak (minél kényelmesebben és gyorsabban) egy másik helyre - ha ez nem sikerül, akkor teljesen mindegy a körítés. Hiába festesz ki szépen egy lyukas csónakot, attól még ugyanúgy elsüllyed.

Persze tudom, hogy a terminálban érdekeltek, befektetők, kivitelezők nagy részét egyáltalán nem érdekli működőképes-e a reptér, csak az, hogy minél nagyobb legyen a saját haszna, a többi meg csak duma, parasztvakítás.

@Qeki: Mivel ezt a propagandaszöveget kritika nélkül adod tovább, egy utazási (és nem építészeti) témájú blogon, akkor ne csodálkozz nagyon, hogy sokaknak ez nem tetszik.

a tiéd! 2010.12.05. 08:58:10

@frontember876: a gond az az, hogy neked alapvetően nem is Feriheggyel van bajod, hanem Magyarországgal. Bármilyen témában is született volna poszt, te Magyarországon, vagy általában az itteni dolgokon szégyenkeznél meg szánalmasoznál. Akkor mit is keresel te még itt?

@Kot Marlboro: A check inből csak néhány darabbal lesz több, de mint korábban is mondtam, a két épületszárnyban most már nem a check in területnél lesz a schengen/nem schengen elválasztás, hanem az ub ellenőrzés után. Így a chenk in részen megosztható lesz a kapacitás, mert ugye nem egyszerre van csúcsidő a két jelenlegi terminálban. Ezért nem lesz nagy zsúfoltság.
Úgy látom, hogy neked érdemes elmondani, hogy az általatok egekig magasztalt, Ferihegyet csak ennek türkében látó naaagy nyugat-európai reptereken a repülőtér bevételeinek csupán 1/3 részét teszik ki az úgynevezett aviation, azaz a légiközlekedésből származó bevételek (ilyen a légitársaságok által fizetett leszállási, parkolási, stb. díj). A többi 2/3 rész viszont - ha tetszik, ha nem - non aviation, azaz nem a légiközlekedésből származó, kereskedelmi/ingatlan/parkolás/stb. bevétel. Ezért épülnek "plázák" a repülőterek mellé és ezért tudják alacsonyan tartani a reptéri díjakat. A helyzet az, hogy a jelenlegi fejlesztéssel Ferihegyen még mindig csak nagyjából 35% lesz a non-aviation bevétel. Ezzel a fejlesztéssel nem a jelenlegi üzemeltető késett el, hanem a magyar állam. A mostani üzemeltető próbálja behozni azt a lemaradást, ami az állam anno nem rakott bele. Ez pedig igen is komoly dolog, nem azt kell nézni, hogy mi miért szar, hanem hogy végre egy lépéssel közeledünk Európa felé. Nyilván van még mit tenni, de az kicsit több és kicsit bonyolultabb annál, mint leállni kommentelgetni a frontember módjára, hogy mi miért szar. Pocskondiázásból még semmi nem fejlődött.
Még egy infó, ami remélem megnyugtat: azt is tudni kell, hogy amint kész az új SkyCourt, a kivitelező átvonul a jelenlegi két terminálba és ott kezdődik egy teljes felújítás.

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2010.12.05. 10:13:21

Egy terminál megépítése nem fog minden problémát megoldani nyilvánvaló, de lépjünk ezen túl , mert a poszt nem a reptér működéséről szól...

Ha valaki akar írni egy reptér összehasonlításos posztot szívesen fogadom és akkor megkezdődhet az eszmecsere ez ügyben is érdemben!

odamondó 2010.12.05. 10:13:45

Remélem gyorsabban fogok bejutni mint eddig. A plázát meg le se fosom. Ha marad a telenoros ingyenWiFi nekem nincs bajom. Meg legyen elég ülőhely.

molnibalage 2010.12.05. 10:47:21

@1116001: Mit jelent az, hogy "nyugat-európai"???
A római Fiumicino reptér néhol olyan, mint egy picit csicsásabb bevásárlóközpont...

clementino1 2010.12.05. 10:48:57

ez a beruházás most ennek a skycourtnak az építésében kimerül?

régebben szó volt a 2 terminál "meghosszabbításáról", mint ezen a látványterven is látszik, ezekkel mi lesz?

imagination.hu/bb/ssc/ferihegy_skyhall_02.jpg

_Tom_ · http://blog.cstom.hu 2010.12.05. 11:02:29

Ez e "jelenlegi 4-5 UB" (utasbasztató) kapu hogy jött ki? Legutóbb, amikor a 2A-n jártam, szerintem csak ott volt vagy 6 átvilágító szalag, feltételezem, kábé ugyanennyi a 2B-n is. Az uszkve 12.
Most a SkyCourt-ban lesz sokkal több: 12. Mit értettem én itt félre? :-o

Mindenesetre, mivel az útleveles bácsik a shopping után lesznek, egy 2A-s csekin után át lehet majd sétálni a 2B-re ott átvilágítódni (vagy fordítva), hiszen csereszabatosak lesznek, mert ugyanúgy a SkyCourtba vezetnek. Ugye? ;-)

@a tiéd!: "Így a chenk in részen megosztható lesz a kapacitás"

Aha, ezentúl visszatérünk a schengeni elötti idõkre, amikor volt egy többé-kevésbé Malévos és egy "egyéb" terminál? (nem baj, csak kérdezem)
Vagy most mi alapján lesz a szétválasztás a kettõ között? (Mert ha nem lesz valami viszonylag egyszerû szabály, qrva sokan a másik terminálra mennek majd, mint kéne)

BJ 2010.12.05. 11:18:09

@_Tom_: A jelenlegi 4-5 az valójában 4+5 - innen bővül a kapacitás 6+6-ra. És mivel lesz épületen belüli átjárás a 2A és a 2B között, át lehet küldeni utasokat a másik oldalra UB ellenőrzésre ha nagyon durva csúcs van az egyik oldalon. Ez nem cél, de lehetőség.

biobender 2010.12.05. 11:25:11

Sajnos az alapveto baj Ferihegyen a hozzaallas: mostanaban hetente utazom vasarnap estenkent es nem tudom sirjak-e vagy hangosan rohogjek amikor hetrol hetre azt latom, hogy nyolc rendort hivnak be, hogy az utasokat fegyelmezzek de nem kepesek a tomeget a leheto legelemibb szinten sem iranyitani. Ja, es a gepek indulasat vagy nem mondjak be, vagy NEM HALLHATO a biztonsagi kapuknal.

Persze tudom, most mindenkinek szivni kell a nagyberuhazas miatt, de az a ceg amelyik egy ev alatt nem volt kepes ket embert beosztani, hogy a tomeget iranyitsa es egy kihanngositot nem tudott felszerelni a biztonsagi ellenorzeshez az vagy terminalisan ostoba vagy olyan mertekben nem torodik az ugyfelekkel hogy az mar talan Moszkvaban is kiverne a biztositekot. Melyiken fog segiteni a csicsa uj terminal - az ostobasagon vagy a nemtorodomsegen?

Az igazsaghoz tartozik, hogy amikor egyszer kitort a balhe utana egy (azaz 1 ) alkalommal vizet osztottak a sorbanalloknak - kesobb nyilvan sokalltak a koltseget, kulonben is minek utazgat az a sok barom?

Valahol, messze messze peldaul ismert egy ravasz technikai trukk amivel a varakozo helyisegeket , ahol nagy a tomeg van, huteni lehet - azt hiszem klimanak hivjak es van gyorsan beszerelheto valtozata is ha igaz. Itt a nyaron ajultak el enmberek a sorban a hosegtol es meg most is igencsak kellemetlen - de a Ferihegyen ez a modszer ismeretlen. Igaz, mindent megold nyolc darab az utrasokat meregeto rendor - talan csak picivel dragabb mint odafigyelni.

Ted Striker 2010.12.05. 11:25:53

@clementino1: nem lesznek ezért írtam hogy kiherélt project

@a tiéd!: C/I ezzel meg ugyanez lesz a baj mint ami most is: ha a BA továbbra is indokolatlanul magas árun kínálja a pultokat akkor egyik GH sem fog újat kinyitni hiába kígyózik kilométeres sor

@_Tom_: ha minden igaz most elvileg 9 darab biztonsági folyosó vagyon, az újban lesz 12, hogy ennek alapján összesen 21 lesz a végén, vagy tizenakármennyi az majd kiderül induláskor - mondanak ezt is azt is

biobender 2010.12.05. 11:27:52

@BJ: Termeszetesen ez nem lesz megoldhato, ne kerdezd miert.

Melchi Zadok 2010.12.05. 12:25:41

@ezisvalami?: ez mindenhol így megy baszod. voltál már amerikai vagy orosz reptéren?

Melchi Zadok 2010.12.05. 12:29:24

@Alvarez: :)) ez vicces. már mint az, ahogy a "gyorsforgalmit" jellemzed. még a bukaresti összekötő is jobb ennél.
valóban gyors (és mellette lepukkant) csak ha bármi történik rajta, akkor van nagy halál. én már késtem le gépet emiatt a fantasztikusan gyors valami miatt.

ladarp 2010.12.05. 12:49:48

Azért az kellemetlen, hogy pár napja a ráhulló hó súlya alatt betört az egyik fedőüveg.. Gondolom Hardy úr nem nagyon mesélt erről..

a tiéd! 2010.12.05. 13:10:09

@Ted Striker: bebizonyítottad, hogy még csak nem is konyítasz a témához, csak osztod az észt. Ha képes lennél végigolvasni a korábbi kommentemet, ott leírtam, hogy pontosan hány darab ub csatorna lesz, és milyen lesz a rendszer.

Ted Striker 2010.12.05. 13:45:22

@a tiéd!: egyet megtanultam a reptéren, csak azt hiszem el ami már megtörtént, úgyhogy várjuk csak meg hogy hány UB csatorna lesz, és az elmélet milyen kontextusba kerül a gyakorlattal - lásd még SRA kijelölés, amit anno azzal reklámoztak, hogy minimális időveszteség mellett maximális biztonság...

Ted Striker 2010.12.05. 13:49:27

@ladarp: hát itt csak azt mondják hogy az üvegtető egy egész ember súlyát kibírja - igaz nem a hóét :-)

www.rtlklub.hu/hirek/belfold/video/105901

_Tom_ · http://blog.cstom.hu 2010.12.05. 13:55:31

@Ted Striker , @a tiéd! : Oké, kösz, szóval elvi lehetõség meglesz az összes UB használatára, ez jó hír (persze gondolom személyzet nem lesz csak 3 üzemeltetésére, de azt majd meglátjuk).

Valami hír a terminálok (vagy mi, szóval az A és B rész) felosztásáról? Ha nem schengen/nem-schengen (aminek nem lesz már értelme), akkor mi lészen az új terv?

biobender 2010.12.05. 16:35:24

@melchi zadok: ez mindenhol így megy baszod. voltál már amerikai vagy orosz reptéren?

Erdekes, miota etalon egy orosz repter? Ott olyat is lattam, hogy a nyari eso beesett a teton at a varoterembe Voronyezsben - es kerulgettuk a lyukak ala tett vodroket.

Pl. Nemetorszagban nem ez megy - es az valamivel kozelebb van hozzank mint Oroszorszag, es ugymond Europaba tartunk, nem?

Balintpeter 2010.12.06. 13:53:14

Nem rossz, nem rossz. Ha egy külföldinek ez lesz az első benyomása az országunkról: legyen!

_Greg 2010.12.08. 12:22:47

@Qeki: A hibák a vészellátással kapcsolatban:
A motor 78100 cm3 (2890LE) és 8 másodperc alatt felpörög.
A lendkerekes UPS: 7700 1/min fordulaton van tartva, és közel 300kg egy lendkerék.

@Ronald: A lendkerék állandóan pörög, az egy külön berendezés.

@a tiéd!: Csapágya van, de mágnesesen meg van emelve a lendkerék, csökkentve a súrlódást.

evanagy 2010.12.09. 10:41:03

Hát igen elvileg Európában tartanánk, de a beérkező és távozó turisták sem nagyon érezhetik ezt így. És bizony szégyellje magát a városvezetés és a Reptér üzemeltetés, de mit várunk egy olyan vezető rétegtől aki 60 éven át el lett butítva és balkáni körülményekre nevelt utókort sem lehet hibáztatni. Majd talán újra beszivárog a kulturáltság és a józan ész a mindennapokba, már csak pár évtizedet bírjunk ki.

De addig is had írja le a nép azokat a hiányosságokat ami neki nem tetszik, hátha valaki hamarabb felkapja a fejét és elindít valamit, ahelyett, hogy csak a saját kis vastagításával törődik.

Először is bizony kéne normális buszjárat, tiszta kulturált, ha kell seggnyaló BKV-val. A nyugati Pályaudvarról induló vonatnak nem a leggusztustalanabb leghúgyszagúbb szerelvényeit kéne ráengedni a kedves idelátogatóra. És bizony nem öülök a megjelenő multiknak és gyorsétteremeknek, de ők legalább a profit érdekében tisztaságot és segítőkészséget színlelnek, meg talán ráébresztik a mostani büféket, hogy nem vehetik többé hülyére a vásárlókat.

Melchi Zadok 2010.12.10. 11:11:44

@biobender: csalódást kell okozzak, spanyolországban, olaszországban és németországban IS EZ MEGY.
gondolom ezek sem relevánsak... egyébként mikor repültél utoljára? mert hogy nem mostanában, az ziher.

biobender 2010.12.11. 17:30:23

@melchi zadok: Huu, most megfogtal :) Altalaban hetente 3 vagy 4 repuloteren fordulok meg, van het, hogy nyolcszor repulok - kb. 5 eve mar. Van valamicske alapom azt mondani, hogy az a fajta ostobasag es bornirtsag ami a Ferihegyen van az unikum.

Tracktick 2010.12.13. 09:49:31

Nem vagyok egy nagy repülős, nem nagyon engedhetem meg magamnak hogy sűrűn utazzak ilyen módon de azért egy vagy kétévente megyünk így a tapasztalataim is elég egyéniek. Én eddig mindig meg voltam elégedve a Budapest Airport-al, mondjuk mi eddig mindig taxival mentünk ki szóval a megközelíthetőségről és a buszokról,vonatokról nem tudok nyilatkozni. Ez a fejlesztés amit most csinálnak elég látványos, nagyon tetszenek a tervek. Kíváncsi vagyok milyen lesz ha teljesen kész lesz. Minden esetre ráfér a fejlesztés, elég nagy csomópont vagyunk...! Ti hol nézitek amúgy a repülőjegyeket? Bud.hu?

stuncenpudli 2010.12.13. 13:19:52

A tervek azok valóban jók ami igazán örvendetes hogy csinálnak végre elég kaput, remélem fel is fog gyorsulni tőle a várakozás mert elég borzalmas ami most megy :S
Jegyeket meg a légitársaságok oldalán keresztül szoktam elsősorban mivel fapadossal megyek ha megyek, a wizzair-rel kezdem, és általában telitalálat is :)
Az oda való közlekedéssel sincs semmi baj, ha más nem ott a taxi relative olcsón kivisz a bejáratig, de ha még olcsóbban akarsz az összes vonat szintén megáll ami arra megy, illetve közvetlen busz is megy...

Toopsy 2010.12.16. 09:47:35

Ha alkalmam adódik egy kis nyaralásra, akkor én is először a légitársaságok oldalait nézem meg, az pedig már változó, hogy melyiknél szoktam leginkább jegyet foglalni. Eddig minden alkalommal vonattal mentünk ki, ez a legolcsóbb megoldás, és Nyugatitól Ferihegyig a BKV-bérletet is lehet használni másodosztályon. A körülmények tényleg a tűrőhatár alatt vannak valahol, és nem is tudom elképzelni, hogy mit gondolhatnak a nyugatról idelátogatók..
A terveket elnézve elég színvonalas repterünk lesz majd jövőre.
Arra kíváncsi leszek, hogy az 1400 férőhelyes fejlesztést mikor tölti meg ennyi ember :) Remélem utaznak majd egyszer ennyien hozzánk.

borat55 2010.12.16. 12:35:37

Szerintem a forgalom nagyon megugrik majd , amikor kész lesz az új reptér. Nekem eddig nem volt teljesen világos, hogy akarják megvalósítani ezt a felújítást, de most lehullt a lepel :) Bazi nagy lesz a reptér így, nem is baj, mert eddig törpefalván éreztem magam mindig mikor Ferihegyen voltam. :) Több embert idevonzz majd és ezáltal több céget is ami elég jót tenne a magyar gazdaságnak.

biobender 2010.12.19. 14:07:45

Haat, az utobbi egy-ket hetben erezhetoen lelassult az ellenorzes a kapuknal - nyilvan csokkent a forgalom valamit es azt ugy sikerult lereagalni, hogy a sebesseget meg jobban csokkentettek - kb. ket ora varakozas CSAK a biztonsagui ellenorzes. Azt meselik, hogy a hetfo reggel meg rosszabb mint a vasarnap este.

Azt hinni, hogy attol, hogy tobb kapu lesz (evben) javulni fog a szinvonal nagyon naiv. Hiszen arra semmi garancia, hogy mukodni is fognak - es a repter nyilvanvaloanb arra jatszik, hogy aki Ferihegyrol repul az akkor is eljon a repterre ha harom orat kell sorban allni, tehat minek az utasokkal torodni?

Biztos igy tanitjak a seremetyovoi tovabbkepzokon - de hogy ebbol soha nem lesz europai repter amnig ilyen a hozzaallas az sajnos teny.

biobender 2010.12.19. 14:12:36

@borat55: Szerintem a forgalom nagyon megugrik majd , amikor kész lesz az új reptér.

Nos, attol orizzen meg minket az Ur - ezt sem tudjak kezelni meg nyilvan nem is akarjak. Aki itt egyszer sorban allt az rogton elfelejeti, hogy barmilyen tevekenyseget idehozzon ami sok utazassal jar,

evanagy 2010.12.20. 09:58:19

Most szüleimet küldtük el bátyámhoz látogatóba, nagyon rá fog férni a repülőtérre a bővítés, először is a kijutás közbeni hajléktalan kérdés és koldulás csak rosszabbodott, valamint a biztonságiak nyelvtudása még mindig kritikán aluli. Az utasok, ahogy fentebb is írták magasról le vannak..., remélem a személyi állományt is frissítik szakszervezetik mert nem elég egy szép terminál ha a mögötte lévő szolgáltatás szegényes és rendezetlen.

Tajogkepu 2010.12.20. 11:45:52

@biobender: Arra gondolsz, hogy úgy fognak működni az új kapuk, mint a hipermarketekben az 50 pénztár? Az elég nagy baj lenne...
Én szívesen állnék hozzá optimistábban a helyzethez, de a jelenlegi helyzetet nézve nem kérdőjelezhetem meg különösebben a szavaid, mert valahol jogos a következtetés sajnos.
De amúgy nem értem ezt az egészet - alapvetően német tulajdonban van a reptér, nem? Akkor ők miért nem tanítják meg az ügyfelekre - esetünkben az utasokra - való odafigyelés alapvető normáit a személyzetnek? Ha meg nem dolgoznak rendesen, akkor el lehet küldeni, úgyis mindig megy, hogy milyen munkanélküliség van, biztos könnyen pótolhatók lennének a nem megfelelő hozzáállású emberek.

Egyet viszont azért el lehet ismerni szerintem pozitívumként, hogy valóban elég impozánsnak tűnik ez az új rész! :)

Metric Galactic 2010.12.20. 15:07:45

@Tajogkepu: Impozáns? Ez végre egy olyan újítása a reptérnek, mely közelebb visz minket Európához! Az odáig oké, hogy a rendszerváltás előtt Ferihegy még valamilyen szinten teljesítette a normákat amiket kellett (bár akkor teljesen más volt a célja a repülésnek, más számokkal és más igényekkel). Szomorú azt látni, hogy érdemi fejlesztés aligha volt. Nem mondom, hogy sokkal nagyobb reptér kell, hanem egész egyszerűen egy normális utaskiszolgálás. Sovány vigasz, hogy egy afrikai banánköztársaság reptere rosszabb (voltam már ilyenen), de mi itt vagyunk Európában, a soros elnökségi tisztet is mi fogjuk betölteni és itt van egy ilyen balkáni nemzeti reptér.

Más szempontból egyébként nem sok panasz érheti, ha már túljutottál a nagy soron és bent vagy akkor már viszonylag kényelmes.

Én ezért nagy reményeket fűzök a Skycourt-höz! Remélhetően tehermentesíteni fogja a többi terminált! :)

biobender 2010.12.21. 22:22:48

@Tajogkepu: sajnos az a gyanum, hogy igy lesz. Mar most is, ahogyan csokken a forgalom, ugy csokken aranyosan vagy jobban a sebesseg a kapuknal - mintha az lenne a cel, hogy a varakozasi ido ne essen 2 ora ala:).

Ami a nemet tulajdonost illeti - ez szamomra is furcsa. Gondolom "tapasztalt" embereket vettek fel, azok meg regota tudjak, hogy kell az utasokat kezelni.

seendy 2010.12.27. 14:28:52

Sziasztok!

Én csak annyit szeretnék megtudni, hogy mikortól mehetek fotózni a teraszra? Egyáltalán lesz-e?
Illetve, ha készül terasz, lesz fémháló mint az 1-es terminálon?

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.03.21. 10:17:21

@Qeki: Szerintem nem ez lesz a terminál.

Az árak pedig tényleg a földi árakkal megegyezőek csak fele annyit kapsz értük. :D Legalábbis ezt mondták ismerőseim a hétvégi nyílt nap alapján.

Egyébként tényleg szép, de kár, hogy ez csak az eredeti tervek kis része valósult meg. Az A és B terminál átalakítása/bővítése nem teljesen készül el. Nem beszélve az A és B mólókról melyek igazán javíthattak volna az összképen.

Egyébként szerintem azt leírni amit elmondtak nem nagy művészet a privát vélemény fontosabb.

Tényleg szép lett örüljünk neki!

Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2011.03.21. 10:24:28

@a tiéd!: "4. Miután gyorséttermek is lesznek (ezek a franchise rendszer miatt ugyanazon az áron dolgoznak, mint a belvárosban, vagy Székesfehérváron, vagy Cegléden), egyszerűen rá lesz kényszerülve a többi étterem az árversenyre."

Szerintem ez itt nem igaz. Láttad a kinti árakat? Akár a Burger King-est? Álítólag kétszerese a normálnak.

Qeki · http://vilagutazo.blog.hu 2011.03.21. 17:06:25

@BRandom: "Szerintem nem ez lesz a terminál."- hivatalosan pedig így hívják

A képekből gondolom látszik, hogy amikor kint voltam még csak készülőben volt, tehát az árakról csak azt tudtam leírni, amit elmondtak!

A további bővítésekre állítólag később kerül sor.

A privát véleményről meg annyit, hogy maximum építészeti szempontból tudtam volna nyilatkozni, de ahhoz nem értek, így inkább nem "okoskodtam" ebben a témában. Nyilván, miután átadják a nagyközönségnek könnyebb lenne írni saját véleményt a működésről, árakról stb.

szalainikol 2011.07.04. 10:44:32

@frontember876: A parkolás legalább már olcsóbb, de igaz, eddig nagyon durva volt:

www.bud.hu/utasok/kozlekedes_es_parkolas/parkolas/?article_hid=11517&prk=

Legalább ezzel spórolhatunk, ha a kávén meg az ásványvízen nem is :)