Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Régi idők hídjai 2.

2012.09.22. 12:05 Qeki


Basteibrücke, Saxony, Szász-Svájc, Németország

Bastei Bridge Saxsony.jpg

Bastei.jpg
Szász-Svájc leghíresebb kiránduló helye a Basteigebiet (Bástya-körzet). Bastei-t Drezdától délre, az Elba jobb partján találjuk. Az Elba folyó partján, 194 méter magasan található a homokkő sziklákat összekötő Basteibrücke, egy fantasztikus 76 m hosszú kőhíd, a Mardeltelle völgy fölött. 1851-ben építették az előző fa híd helyére. Az éles sziklák a víz eróziós munkája során több mint egymillió évvel ezelőtt alakultak ki. A hídon áthaladva csodálatos panoráma tárul elénk, lábunk alatt az Elba kanyarog, mellettünk hatalmas méretű, legkülönfélébb alakzatokkal a toronyszerű homokkőszilák.

Iron Bridge (Vashíd), Shropshire grófság, Egyesült Királyság

The Iron bridge.jpg

Ironbridge  és a város.jpg
 Thomas Farnolls Pritchard építész és hídépítő mérnök tervezte 1775 és III. Abraham Darby vasgyáros 1777-79 kivitelezte az építését. A híd előre gyártott alkotóelemeit a helyszínre szállították, amiket nem szegecsekkel szereltek, hanem ékekkel és fogazatokkal illesztettek össze. A híd teljes súlya 384 tonna, fesztávja 30,6 méter. A világ első teljes egészében öntöttvasból készült szerkezete a Severn folyót íveli át. Az Iron Bridge a muzeális értékű iparterülettel ma a Világörökség része.

Kapellbrücke, Luzern, Svájc

Luzern a virágos fahíd.JPG

Luzern fahíd táblakép.jpg

Chapel Bridge.jpg
A Reuss folyó a városnál lép ki a Vierwaldstätti-tóból,  ketté választva  az óvárost az újvárostól. A világ legidősebb fedett fahídja, az 1332-ben épült, 170 méter hosszú gyönyörű Kapellbrücke köti össze a két városrészt. A híd belső homlokzatát egykor 111 háromszög alakú, középkori festmény díszítette.  A híd közepén található Luzern egyik jelképe, a nyolcszögletű alapra épült víztorony. A híd és a torony egykor a város védelmi vonalának részét képezte, ezért a torony oldalán magasabbak a korlátok.
Sajnos a híd 1993. augusztus 18-án egy tűzvész martalékává vált, csaknem teljesen leégett. A homlokzatot díszítő táblaképekből csupán 47-et sikerült megmenteni. A felújítások után 1994. április 14-én adták át a gyalogos forgalomnak és ma már újra régi fényében tündököl.

Haoshang-híd, Szecsuán tartomány, Leshan, Kína

Leshan bridge china.jpg

Leshan bridge2.jpg
A völgy és a folyó felett egy régi híd ível át, a Haoshang-híd, amely a Nagy Buddha hegyét köti össze a szomszédos Wnyou heggyel. Részben fedett híd, szép pavilonokkal, kecses ívekkel, melynek alapjait sárkányok díszítik. A híd közelében fekszik a világ legnagyobb faragott Buddha-szobra leshani óriás Buddha-szobor. A kőszobor az Emei-hegyre néz, a folyók a lábainál futnak. Az Emei-hegy környéke, beleértve a leshani óriás Buddhát is, 1996 óta az UNESCO Világörökség része.

Hampden Suspension Bridge, Kangaroo Valley, NSW, Ausztrália

Hampden Suspension Bridge1.jpg

Hampden Suspension Bridge.jpg
A gyarmati idők (viktoriánus korszak) utolsó fennmaradt, fából készült függőhídja. A tervező mérnök Ernest Macartney de Burgh és Percy Allan volt, 1895-ben kezdték építeni és 1898. május 19-én nyitották meg hivatalosan. Lord Hamden, NSW kormányzója (1895-1899) után nevezték el. A Kangaroo folyón átívelő híd 77 méter hosszú, 5,5m széles, a középkori stílusú homokkő torony 16,8m magas. Kihasználva a rendelkezésre álló tömör szikla alapot, 37mm átmérőjű, 14 acélkábel tarja a fadeszkázatú függőhidat.

Oberbaumbrücke, Berlin, Németország

Oberbaumbrücke Berlin.jpg

Oberbaumbruecke Berlin.jpg
A történelmi Berlin keleti bejárata az Oberbaumbrücke volt. Az 1896-ban épült neogótikus híd nemcsak a normál utcai forgalmat szolgálta ki, hanem egy elegáns, aszimmetrikus ívvel az új, akkor igen korszerűnek számító felszíni vasútvonalat is. A II. világháború utolsó napjaiban a középső része felrobbant, ezt az 50-es években ideiglenes acélszerkezettel pótolták. A fal megépültével nyugat-berliniek részére a hídon határátkelő létesült. Az ideiglenes acélszerkezetet Santiago Calatrava tervezte új központi résszel cserélték fel 1995-ben.

Brooklyn Bridge, Manhattan-Brooklyn, New York, USA

Brooklyn Bridge.jpg

Brooklyn Bridge 3.jpg
A Brooklyn híd az USA egyik legrégebbi  függőhídja, az East Riveren ível át, Manhattan szigetét köti össze Brooklynnal. A világ első acélkábeles függőhídja volt, John Augustus Roebling tervei alapján 1870 kezdték építeni, melyet a tervező a szükségesnél hatszor erősebbre tervezett. Homokkőből, gránitból és Rosendale cementből építették neogótikus stílusban. A hidat kábelháló tartja, a négy, egyenként 27,5 cm átmérőjű legvastagabb kábelt a földbe ágyazták. A két hídoszlopa 84 m magas,  a köztük lévő távolság 486 m. 1883. május 24-én adták át, és a Brooklyn Bridge azonnal New York egyik jelképe lett.

Shuanglong híd, Jianshui, Yunnan tartomány, Kína

Shuanglong-Bridge-Jianshui1.jpg

huanglong-Bridge-Jianshui.jpg
Jianshui várostól 5km-re nyugatra, a Lujiang és a Tachong folyó összefolyásánál találjuk az egyik legszebb, több mint 400 éves kőhidat. Kína fontos kulturális emléke a Csing dinasztia (Qing dinasztia Kína utolsó feudális császári dinasztiája i.u.1616-1911) uralkodása idejéből. Több tízezer nagy kékes - szürke homokkőből épült, a teljes hossza 148 méter, szélessége 3-5 méter. Három pavilon található a hídon, egy-egy szimmetrikusan a széleken, a középső pavilon háromszintes négyzet alakú oldalai 16 m hosszúak, a három szint együttesen 20 m magas. Először csak 3 boltív készült el majd később 14 boltívet építették hozzá. Az összesen 17 pilléren álló szépséges híd gyönyörű egységet alkot.

Zmajski most (Sárkány-híd), Ljubljana, Szlovénia

Zmajski Most1.jpg


Slovénia fővárosát Ljubljanát,  a Ljubljanica nevű folyó szeli ketté. Egyik jellegzetes ljubljanai híd a Zmajski most, a Sárkány hídja, ami nevét a hídlábon ülő hatalmas sárkányszoborról kapta. Az Osztrák-Magyar Monarchia idején épült, 1901-ben nyitották meg, bécsi szecessziós stílusban épített, vasbetonhíd.  A híd ma védett technikai műemlék. A Josef Melan által feltalált Melan Rendszer szerint épült Sárkány híd egy hármas csuklós híd, fesztávolsága 33,34 méter. Négy sárkány szobor áll a lábazat négy sarkán, és ezen kívül még 16 kisebb sárkány szobor díszíti Ljubljana jelképét (Jurij Zaninovic alkotása a híd mellvédje, a díszítések és a híres sárkányok).

Karl Theodor Brücke,  Heidelberg, Németország

Heidelberg.jpg

Karl Theodor Bridge.jpg
A Neckar folyó fölött átívelő barokk híd Hiedelberg városának leghíresebb látnivalója. A hidat Karl Theodor választófejedelem építtette és 1788-ban készült el. A hossza 200 m és átlagos szélessége 7 m. Terméskő falazatú, kilenc vörös homokkő pillére közül a második és hetedik kiszélesedik, ezen két gyönyörű szobor kapott helyet (Karl Theodor és Minerva). A déli végén a középkori hídkapu áll a 28 m magas karcsú, kerek ikertornyokkal.  1945. március 29-én felrobbantották a nácik, 3 pillére megsérült, majd adományokból újra felépítették és 1947. július 26-án felavatták. 2001-ben felkerült a világ leginkább veszélyeztetett műemlékei közé, 2006-ra teljesen felújították.

Le Pont Alexandre-III, Párizs, Franciaország

Sándor-híd.jpg

III.Sándor-híd1.jpg
Párizsban 37 híd ível át a Szajnán, talán az egyik legszebb közülük a III. Sándor hídja. 1896 és 1900 között épült. A hidat 4 darab, 17 méter magas oszlopon álló aranyozott szoborcsoport szárnyas lovak, angyalok, nimfák, arany levelekkel ékesített kardok és más szecessziós elemek díszítik. III. Sándor cárról kapta a nevét, aki 1896-ban tette le az alapkövét és az 1900-as párizsi Világkiállítás alkalmából adományozott pénzt a híd építésére, mely Oroszország és Franciaország közti barátság tiszteletére született. A Champs-Élysées negyedét köti össze az Invalidusokkal. A két tervező Jean Résal és Amédée d'Alby, az építész és a mérnök Joseph Cassien-Bernard és Gaston Cousin volt.

Shinkyo (Szent-híd) Nikko, Japan

Shinkyo4.jpg

Furatasan Shinkyo.jpg


Nikko városa 140 kilométerre fekszik Tokiótól. Festői szépségű tájban, dús növényzetű hegyek és völgyek között találjuk a Szent-hidat. A gyönyörű Shinkyo(Szent-híd) a Futarasan szentély bejáratához vezet Nikko-ban. A híd a Futarasan kegyhelyhez tartozik, melyet a szentéllyel együtt 1999 decemberében az UNESCO Világörökség részévé nyilvánítottak. A Shinkyo egy cinóber vörösre festett, lakkozott híd, 28 méter hosszú, 7,4 méter széles, és 10,6 méter magasan ível át a  Daiya folyón. Tíz fő pillérre épült, mindegyik tetejét oszlop díszíti. A híd gerendázata fekete és szintén lakkozott. A Shinkyo 1636-ban épült, azóta többször átépítették megtartva eredeti megjelenését. Csak magas rangú tábornokok, a császári udvar és a futárok használhatták, a hétköznapi embereknek külön hidat építettek. Shinkyo 1973-ban nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt. Ez a gyönyörű élénkpiros lakkozott híd egyike Japán három legszebb hídjának.

Margit híd, Budapest, Magyarország

Margít-híd (by Mark Mervai).jpg

Margit híd2.jpg


A főváros második állandó hídjaként 1872 és 1876 között épült, 1876. április 30-án avatták fel. A Margitsziget melletti két Duna ágat 3-3, a hídközép felé kissé növekedő nyílással íveli át, teljes hossza 607,6 méter. Tervpályázatát 1871-ben írták ki, melyen az első díjat Ernest Goüin francia mérnöknek ítélték és a Societé de Construction de Batignoles nyerte el a szerződést a híd megépítésére. A Margit-híd hatnyílású, felsőpályás, kétcsuklós ívhíd, középen egynyílású szárnyhíddal. Jellegzetes látványát a pillérekre támaszkodó ívek láncolata és a pilléreket díszítő szobrok alkotják.  A híd vonalvezetésének törése (közepén 30 fokkal megtörik a tengelye, középpillére szélesebb a többinél), a szárnyhíd csatlakozása  a gyönyörű, romantikus  híd látványát fokozza.  Új világítást is kapott a 2009-2012. évi felújítás során, ahol a pilléreket, a kereszt alakú vasidomokat és a pilléreket összekötő íveket megvilágító fehér fény tökéletesen kiemeli a híd kecsességét és szépségét.

Régi idők hídjai 1.



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr934795489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása