A repülés két legrizikósabb pontja a le- és felszállás, ezért nem mindegy, hogy az e célra használt kifutópálya milyen paraméterekkel rendelkezik. Egy kifutópálya biztonságát számos dolog befolyásolja: kifutópálya hossza, topográfiai adottságok, speciális időjárási feltételek vagy épp a nagy légi forgalom. Mindegyik tényező önmagában is veszélyessé és bonyolulttá teszi a fel-és leszállást, nem beszélve, ha ezek együttesen vannak jelen. A pilóták között létezik egy mondás, mely szerint: „Minden leszállás, mely után elsétálsz a gép mellől egy jó leszállás volt.” Nézzünk néhány extrém estet, mely a pilótának kihívást, az utasoknak pedig idegörlő pillanatokat okoz.
Paro Repülőtér, Bhutan
Himalája 5000 méteres csúcsai között egy szűk völgyben 2200 méteren helyezkedik el a bhutani Paro repülőtér, melyet csak a nemzeti légitársaság a Druk Air használhat. A leszállás során végig vizuális megközelítést kell alkalmazni, miközben egy bonyolult manőversort kell végrehajtani, így ne csodálkozzunk, hogy a világon mindössze nyolc pilótának van képesítése erre, természetesen ők speciális kiképzésen vettek részt.
Toncontin Repülőtér,Tegucigalpa, Honduras
A nemzetközi forgalmat bonyolító repülőterek között a legrövidebb kifutópályával (1800m) rendelkezik a magas hegyek által körülvett völgyben fekvő Toncontin reptér. Az 1005 méter tengerszint feletti magasságon lévő kifutópálya maximum Boeing 757-esek fogadására képes.
Juliana hercegnő Nemzetközi Repülőtér, St. Maarten
A Karib-tenger egyik legnépszerűbb nyaralóhelyének repülőtere 2200 méter hosszú kifutója kis és közepes méretű gépek fogadására lenne alkalmasa, de mivel ez a kelet-Karib szigetvilág második legforgalmasabb légikikötője többnyire nagyobb gépeket is fogad, mint Boeing 747 vagy Airbus A340. Ezt úgy oldják meg, hogy a gépek már a Maho Beach-en a strandolók feje felett mindössze néhány méterrel suhannak el, hogy maximálisan kihasználhassák a kifutópálya hosszát.
Gibraltári Repülőtér, Gibraltár
Az Algeciras-i öböl partján fekszik Gibraltár repülőtere. A csupán 1800 méter hosszú kifutója, tökéletes pontosságot követel meg, ahogy a gép eléri a betont azonnal fékezni kell, nehogy túlfussanak. Gibraltár különleges topográfiája miatt gyakran nem is lehet végrehajtani a procedúrát, ekkor a gépeket a közeli repterekre irányítják. További érdekesség, hogy a világ egyetlen repülőtere, melyen keresztül egy autóút vezet át. Természetesen a Gibraltárba behajtani szándékozó gépkocsiknak a repülőgép számára elsőbbséget kell adni.
Madeira Repülőtere, Funchal, Portugália
A kifutópályát 2000-ben egy cölöpökön álló toldalékkal (ami alatt egy parkoló áll) 2800 méteresre bővítették, de még így is kihívást jelent a pilótáknak a leszállás, egyik oldalon az Atlanti -óceán másikon pedig a hegyek közelsége miatt. Az utasoknak rémisztő látvány, amikor a pilóta hegynek vezeti a gépet, majd az utolsó pillanatban egy éles jobb fordulóval rááll a kifutópályára.
Barra Repülőtere, Barra, Skócia
A Külső-Hebridákon található Barra repülőtere egyetlen a világon, mely a kifutópályaként üzemelő tengerpart homokján menetrendszerinti gépeket fogad. A menetrend természetesen az ár-apály tevékenységhez igazodik, mert csak apály idején tudnak a gépek fel- és leszállni.
John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtér, New York, USA
New York és a világ egyik legnagyobb forgalmú repterén a nehézséget pont a hatalmas légi forgalom okozza. A pilótáknak folyamatosan figyelniük kell a másik két közeli reptérről a La Guardia-ról és Newarkról felszálló gépek mozgását és nem szabad 500 méternél magasabban repülniük miközben a leszállási engedélyre várakoznak.
Tenzing-Hillary Repülőtér, Lukla, Nepal
Minden Himaláját meghódítani akaró hegymászó számára ismerős lehet 2008-ban Sir Edmund Hillary-ról és nepáli társáról Tenzing Norgay-ról, a Mount Everest első meghódítóiról elnevezett reptér Nepálban. A magashegyi reptér csak a hangzatos nevű Yeti Airlines gépeit fogadja főleg Kathmanduból az időjárás függvényében.
Courchevel Repülőtere, Franciaország
A francia síparadicsomban található Courchevel reptér leszállópályájának egyik vége 1941m, míg a másik 2006m magasságon található. A mindössze 535 m hosszú pálya lejtése a legmeredekebb részen eléri a 18.5%-ot. A különleges domborzati körülmény, a magas hegyek közelsége a jég és a kiszámíthatatlan széljárás miatt repülőtér megközelítése rendkívül veszélyes, csak külön engedéllyel rendelkező pilóták számára használható.
R. Reagan Nemzetközi Repülőtér, Washington, USA
Az amerikai főváros repterének különlegessége, hogy biztonsági szempontból problémás helyen van. Ugyanis két tiltott légi zóna is elterül körülötte, melyet 9/11 óta még szigorúbban védenek, így ha egy gép betéved, vadászgépekkel találkozhat. A védett légtereken kívül számos kormányzati épülettől így CIA központtól is megfelelő távolságra kell repülniük, ezért vizuális megközelítést alkalmazva a Potomac folyót követve kell leszállniuk.
Matekane leszállópálya, Lesotho
Lesothot többnyire segélyszállítmányokat szállító gépek használják. A kifutó mindössze 400 méter hosszú a végén 2300 méter magas sziklafal van, így csak a másik irányban lehet felszállni, aminek vége viszont egy szakadékba fut, így a repülő zuhan egy kicsit mielőtt a magasba emelkedne.
Juancho E. Yrausquin Repülőtér, Saba, Holland-Antillák
A mindössze 396 méteres kifutópályán nem lehet hibázni a pilótáknak és figyelembe kell venni az erős szeleket is. Annak ellenére, hogy a legveszélyesebb repülőterek egyike még nem történt komoly baleset. A veszélyt a repülőtér elhelyezkedése adja egyik oldalon magas hegyek, másikon a tenger fogja közre a sziklákra épült kifutópályát, ahol nincs lehetőség túlfutni a pályán.