Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Csúcsidő a japán vonatokon (videóval)

2010.08.02. 10:41 Qeki

A japán vasútközlekedés messze földön híres megbízhatóságáról és pontosságáról. Azonban a csúcsidő maga a pokol, bár ez így van a legtöbb nagyvárosban, de azt hiszem, mondhatjuk, hogy ez Japánban extrém méreteket ölt. Aki még nem tapasztalta meg, nem tudja mit jelent a szardíniásdoboz effektus.

 

 

 

A vonalakon egy sínpár van lefektetve, ahol egymást követik a gyors, gyorsabb és a szupergyors vonatok, melyek egy kitérő sínpárnak köszönhetően tudják megelőzni egymást az állomásokon. A vonatok és metrók annak ellenére, hogy a reggeli csúcs környékén (fél 8-8) két percenként követik egymást, mégis minden kocsijuk dugig megtelik emberekkel. Hiába lenne szükség még sűrűbb indításokra, fizikailag képtelenség megoldani, hiszen mire kimegy a vonat a következő már be is állt. Ilyen körülmények között pedig ne csodálkozzunk, ha mindenki igyekszik a lehetőségeihez képest a minél gyorsabb vonatokat igénybe venni, mert nem mindegy mennyi időt kell ilyen helyzetben a vonaton tölteni. Hogy pontosan milyenben? Nézd meg a videókon!

 
A peronokon a földre vannak felfestve, hogy melyik vonat ajtaja, hol fog kinyílni, ami centiméter pontossággal így is történik. A kijelölt helyeken a tömeg sorban állása is szervezetten, fegyelmezetten zajlik, hiszen a helycserés támadásnak nagyon flottul kell mennie, mert átlagosan alig 30 másodpercet tölt(ene) egy vonat a peronon. Az ajtók kinyílnak, az embertömeg 10-15 másodperc alatt kitódul a várakozók sorfala között, a felszállók pedig nagyjából ugyanennyi idő alatt beszállnak, már ha sikerül felpréselniük magukat, ha nem akkor jön a segítség.


Ahhoz, hogy minden a legtökéletesebben működjön, a peronokon egyenruhás, fehér kesztyűs vasutasok várakoznak, akiknek a feladata, a szó szoros értelmében az utasok bepréselése a kocsikba. A vonatra fel nem fért vagy kilógó embereket és testrészeiket szükség esetén akár egy egész csapatnyi peronőr tuszkolja be a vonatba, a lassan csukódó ajtók között folyamatosan betömködve a még kilógó karokat, táskákat. Aztán a vonat elindul, és mint egy hatalmas massza mozog az összezsúfolódott embertömeg a sebesség ritmusára.



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr972192765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.08.02. 18:57:21

Láttam hasonló vidiket, klassz. A szöveg is jó hozzá!

sirfeise 2010.08.02. 18:57:24

még jó, hogy ilyen kicsire nőttek

Pierre73 2010.08.02. 19:20:19

hülyék ezek, baszki

Caldera75 2010.08.02. 19:29:17

Hogy ezek mekkora gyökerek. 3 majom leszálna, és fél percel előbb el tudna indulni a szerelvény, de a majom csak lóg a kapaszkodón, és várja, hogy betuszkolják. idióták!

Átokfajzat 2010.08.02. 19:29:39

hülyék, ja... ha nem menne el fél perc azzal, hogy plusz 20 embert betuszkoljanak, annyival gyakrabban lehetne járatni a metrót, hogy bőven behozná... és nem kéne 6 lökdösőcsicska minden peronra, kurva sok jenért

F173 2010.08.02. 19:31:04

Ez az igazi magas életszínvonal! Az utasok többsége valószínűleg nagyságrendekkel többet keres a kényelmesen békávézó magyar úri közönséghez képest!

Most már értem, hogy miért olyan magas az öngyilkosságok száma Japánban. Ha nekem is így kellene járnom a munkában, néhány hónap múlva megfordulna a fejemben az öngyilkosság gondolata :-)

Pierre73 2010.08.02. 19:32:21

nekem kicsit sántít... mert a tuszkolódással legalább annyi idő elmegy, mintha járatot sűrítenének. Nálunk a metró kb 10-15 mp-et tartja nyitva az ajtót, nem többet. Itt legalább egy perc megy el ezzel az ostoba módszerrel. Fél perces járatsűrítés tuti megoljda a problémát, mert az első videó tanusága alapján az egy perces járatsűrűség ilyenformán kivitelezhetetlen (ugye, a nettó 1:07 perc csak a tömörítés, és ebben még nincs benne a fékút és a kigyorsítás).

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.02. 19:57:45

Gyomorforgató lehet így összepréselődve lenni ennyi emberrel, bár idővel biztos ezt is meg lehet szokni.

trotil 2010.08.02. 20:14:43

Miért vannak egyáltalán ülések a metrókocsikban? A székek száműzésével több állóhelyet lehetne létrehozni.

Iridium 2010.08.02. 20:14:50

Megnéznék egy kerekesszékes felszállást is.

Koshinae 2010.08.02. 20:34:40

Kedves eddigi kommentelők, nehéz elolvasni a cikket?!

ezek benne vannak a cikkben:
1) 30 másodpercig áll a vonat, nem 1 percig
2) fizikailag lehetetlen sűríteni a járatokat --> "Hiába lenne szükség még sűrűbb indításokra, fizikailag képtelenség megoldani, hiszen mire kimegy a vonat a következő már be is állt."
3) a 3 majom azért nem száll le, mert odaát kurvára nem mindegy, hogy 1 perccel hamarabb ér melóba vagy 1 perccel később...

pakesz (törölt) 2010.08.02. 21:40:09

latom sok masnak is furcsa volt...
amennyit feltartjak a vonatot annyival gyakrabban lehetne inditani...

azert szoktam pruszkolni amikor a buszvezeto nalunk a 7es buszvonalon szepen megvarja a lassabbakat...
raadasul a nyuggereket :)
elvegre szimplan szamolva 120 embertol vesz el 10 masodpercet, ami nala egyedul 4 perc veszteseg lesz, ez igy meg 20 perc vs 4 perc lesz...

Bélféreg 2010.08.02. 21:40:10

Kellemes lehet ha valaki egy öblöset fingik menet közben :)

xenuka 2010.08.02. 21:40:10

és akkor kicsusszant egy puki a kocsiban, mert a délutáni szusi nem volt teljesen friss

SBSB 2010.08.02. 21:40:10

Emlékeztek arra az esetre, mikor valami ideggázt engedtek a tokiói metróba fanatikusok? Na, az szép baleset lehetett ilyen tömegben...

Babb 2010.08.02. 21:40:10

@Koshinae:
valami mégse stimmel az infókkal, mert az első két videó tanúsága szerint is több, mint egy percig állnak bent a vonatok, ennyi ideig tart kilógók betuszkolása.

skovalsky 2010.08.02. 21:40:10

Lenne mit tanulni ezektől a "majmoktól" mondjuk.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.08.02. 21:40:10

Egyszer kijutok japánba, rászánok egy órát, hogy lemenjek a metróba és röhögjek :D

Batávia 2010.08.02. 21:40:53

De, hogy szállnak le ha már kb. minden ajtónál áll vagy 20-25 felszálló?

G46 2010.08.02. 21:40:53

Üdv!
3) a 3 majom azért nem száll le, mert odaát kurvára nem mindegy, hogy 1 perccel hamarabb ér melóba vagy 1 perccel később...

Akkor elindulhatnának 5 perccel korábban... Számomra is kicsit vicces, h. X ideig áll a kocsi, amíg sikerül feltuszakolni azt a pár embert.

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2010.08.02. 21:40:53

Tömött buszon 2 csaj kínlódott velünk együtt. Az egyik csaj kitört:
Mindjárt összeesek!
A másik mondja neki: Nem tudsz!
Akkor szét!

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.08.02. 21:40:53

@Koshinae:

Tudhatnád, hogy nem számít, hogy ott voltál, láttad, érted. Az átlag magyar mindig mindenkinél, mindent úgyis jobban tud. Akkor is, ha fogalma sincs. Elképzel valamit és neki az a valóság. Nem véletlenül a költészet az amiben erősek vagyunk. Én nem véletlen, hogy a politika olyan, amilyen.

DeToXXX 2010.08.02. 21:41:38

mé nem a járatsűrűséget növelik az emberpréselés helyett? hülyék ezek

kzolika 2010.08.02. 22:02:56

Ha nem mindegy, hogy 1 perccel korábban vagy később, akkor miért nem indul 10 perccel korábban? Ja, hogy a karaoke bárban előző este hullarészegre itta magát 9.12 és 9.18 között egy 0,33-as alkoholmentes sörrel (mert bírja a piát!) és nem tudott felkelni?

kzolika 2010.08.02. 22:03:08

Másrészt meg tényleg többet áll, mint fél perc. Az első videón kb. 47 mp-ig tuszkolják az embereket.
Elég lenne, ha az ajtó nem lassan csukódna, hanem szamurájkardok lennének felszerelve és gyorsan csuknák. Ami kimarad, az nyissz. Egy idő után nem állnának az ajtóba és tényleg 30 mp-et töltene ott a vonat.

Borogy 2010.08.02. 22:03:41

En voltam japanban, de a szerencsesebbek meg ott elnek...
Itt par dolog sztem nem jo a cikkben.
Pl. - a kulonbozo sebbesegu vonatoknak sajat sinuk es allomasuk van. Pl a shinkanzen vonalan ez a supergyors, semmi mas nem megy. A Tokyo allomsason pl az 4 szintes, also szint, helyi vonal, masodik szint a kicsitt tavolabbi,3... es a legfolso a szupergyors.

Ezek meg nem mai videok, jopar evesek, es sztem mar kozullunk sokan hallottak errol.
De ez a tomegnyomi csak a Tokyo-i uzletkozpontnal van hetfotol pentekig, de csak 3-4 allomason. Ez amugy az utazo konyvekben is benne van mint turistalatvanyossag:)

Don't Panic, Stay Calm 2010.08.02. 22:08:56

Isten hozott a XXI. században! Mennyivel jobb volt a kis hülye sárgáknak, amikor még lóval jártak meg szamurájkarddal hadonásztak, fürdőköntösben és lábujjközes papucsban! Akkoriban ha nem ért oda időben a sógunhoz legalább lehetett arra a rühes gebére fogni. Most: megdöglik mielőtt beér a munkahelyre.

2010.08.02. 22:09:08

@DeToXXX: olvasd el a cikket...

Kuruttya 2010.08.02. 22:22:48

"a helycserés támadásnak nagyon flottul kell mennie, mert átlagosan alig 30 másodpercet tölt(ene) egy vonat a peronon. Az ajtók kinyílnak, az embertömeg 10-15 másodperc alatt kitódul a várakozók sorfala között, a felszállók pedig nagyjából ugyanennyi idő alatt beszállnak"

Ezért ez önmagában nem olyan extrém adat. A pesti hármas metró csúcsidőben kb. két percenként jár, vagyis 60 másodpercnél többet az sem igazán tölthet a peronon. A négyes metró meg majd 90 másodpercenként is járhat.

blue moon 2010.08.02. 22:22:53

"Megnéznék egy kerekesszékes felszállást is."
:-)

Nos, éljen a békávé. Máris szebb színben tűnik fel.

WordNerd 2010.08.03. 07:31:59

Valami nekem nem kerek. Ez most egy normál metró kb. mint ami itthon van, mondjuk A-K-ig állomásokkal?
Mert akkor mi van, ha teszem azt valaki le akar szállni a C állomáson, és ott van a "massza" közepén?
Így aztán végképp nem tartható a mesebeli fél perc.

KCB 2010.08.03. 07:32:36

@Koshinae: "Kedves eddigi kommentelők, nehéz elolvasni a cikket?!"

Szerinted mindenki hülye csak te vagy helikopter? Ott van az első videón hogy 1 percet baszakodnak a paszírozással. Ez alatt elmehetne egy másik szerelvény.

"mert átlagosan alig 30 másodpercet tölt(ene) egy vonat a peronon."

töltENE <= olvasni te is megtanulhatnál.
egy dolog a szabályzat, más dolog hogy nem lehet betartani, tehát változtatni kellene rajta.

min 2010.08.03. 07:32:47

@Koshinae:
Ha megnézed a videó időmérőjét az nem 30 sec....

Case · http://streetartbp.hu/ 2010.08.03. 07:33:14

Most komolyan, van akinek még újdonság ez a japán csúcsidős tolongás?

sebi77 2010.08.03. 07:33:15

Sok jó ember kis helyen is elfér.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.08.03. 07:33:16

én közelebb költöznék a munkahelyemhez, hogy gyalog tudjak bejárni (:

vagy elmennék munkanélküli segélyre alternatív megoldásként (:

Sck: 2010.08.03. 07:33:28

A sok úri seggű el leshetné ezt, akik inkább a dugókban roskadoznak az autójukban, és a teljesítményük negyed akkorra, mint a japán kollégájuknak, de az itteni az akkor is csak fújjogni tud, az ottani meg meghajolni. Ez a nagy különbség, így lehet 50 év alatt high-tech országot felépíteni. Nem a végkielégítésekkel, meg luxusautókkal, a semmiért.

Kard 2010.08.03. 07:34:14

@Koshinae: Kedves Koshiane azért a youtube videó órája csak nem csal. 0.03-kor már a tuszkolásokat látni és 1.03-kor indul el vonat. Csak egy perc elment arra, hogy 20-30 emberrel több férjen fel. Itt bizony egy picivel több idő alatt a következő vonat is "befért" volna.

nettletea 2010.08.03. 07:34:14

Most voltam Tokioban 3 honapot es sokat metroztam, csucsidoben is, vonatoztam videkre... Neha volt tomeg, de ezek tuti regi felvetelek, mert ennyire durva sosem volt. Ezen kivul a metrokocsik tagasak, mindenhol van legkondi, az emberek tisztak es kulturaltak, aki beteg maszkot hord es az ottani kaja valahogy nem fingat... Szoval vagyom vissza na.

flimo13 2010.08.03. 07:34:14

@A Nép - Te vagy!: te meg nézz meg egy kibaszott videót, mielőtt nekiállsz a nemlétező eszedet osztani. Stopper se kell, írja az időt a lejátszó.

vtec 2010.08.03. 07:34:40

én csak azt nem értem, hogy hogyan száll le valaki, aki a tömeg közepén rekedt... mert közlekedni gondolom nem egyszerű az embertömegben

thinker_ 2010.08.03. 07:34:40

ökrök. miért nem megy a következővel?

Luigi 2010.08.03. 07:34:40

"A vonalakon egy sínpár van lefektetve, ahol egymást követik a gyors, gyorsabb és a szupergyors vonatok, melyek egy kitérő sínpárnak köszönhetően tudják megelőzni egymást az állomásokon. "

Ez így ebben a formában nem egészen igaz, mert a Shinkanszennek (leggyorsabb) külön pálya van építve.

Hogy miért nagy a zsúfotlság. Mert sokan vannak kis helyen. Gondolt el, hogy Tokió két vége között kb 100 km van és ebben nincsenek benne az elővárosok.
Pl, Shin-Yokohama és Tokió St. közötti utat ami autóval 36 km/1 óra a szuperexpressz 29km/19 perc alatt teszi meg.

Naszta · http://naszta.hu 2010.08.03. 07:35:32

Ki lehet bírni az utat ilyen zsúfoltságban. Nincs büdös (az emberek tiszták) és nincs meleged sem (egyfolytában megy a légkondi). A nőknek egyébként a csúcsidőben fel van tartva külön vagon is, de sokuk használja a többi kocsit is.

Egyébként ezek a legzsúfoltabb járatok, amiket a posztoló belinkelt. Az első videóban például a JR Chuo Line, "Rapid express" változata van. Ez az egyetlen vonal, ami átmegy Tokió belsején. Ezen kívül csak metrók vannak. Maga a Chuo line eleve 2-szer 2 sínpár, mert a "Local" számára külön sínpárok vannak, nem a megállóban kerülgetik egymást a vonatok. Ezeken a szerelvényeken minden 3-ik kocsin most már csak álló hely van csúcsidőben (a székek nincsenek lehajtva) és a 6 ajtó (a korábbi 4 helyett).

Az emberek egyébként itt percre pontosan járnak dolgozni és vasút is percre pontos. Én kb. minden nap ugyanazokkal az arcokkal állok a megállóban. (Itt csak 10 percenként jár a vonat.)

Naszta · http://naszta.hu 2010.08.03. 07:35:59

@Iridium: a kerekes székesnek a vasút alkalmazottai csinálnak helyet. Mivel mindenki(!) sorban áll, akkor kerül fel a kerekesszékes, amikor eleve sorra kerül.

Egyébként: minden állomás (nincs kivétel!) vak és kerekesszék barát (vezető csík, lift, széles jegykezelő kapu stb.). Minden állomás bejáratánál ott a letapogatható állomástérkép.

Bal 2010.08.03. 07:36:00

Azért a videók se nyilván az átlagos esetet mutatják...

CTamás · http://www.joegeszseget.hu/ 2010.08.03. 07:36:00

én azért örülök, hogy a pesti metrón nincs ilyen.
mondjuk nem tudom, hogy hogyan szállnak le. De ez azért ultrabrutál, hogy még 12 ember lóg kint, de csak azért is bepaszírozzák őket.

TemplarOmega (törölt) 2010.08.03. 07:36:00

Ha valaki a massza közepén hamarabb leszállna, azzal milesz?

Ez nem életszínvonal. Egy ilyen útba belehallnék.
Nincs túlnépesedve az a szigetcsoport?

english grandma in use 2010.08.03. 07:36:18

ket hetig voltam tokioban, minden nap metroztam reggel, delben, este, tobbnyire "belvarosi" reszeken, de ilyet nem lattam(es mangat is csak ketten olvastak :) )

Dr.Traktor 2010.08.03. 07:36:18

hány millijóajan is élnek abban a kib@szott városban?

még jó hogy tömegnyomor van mindenhol. :P

barbárharcos 2010.08.03. 07:58:20

En japanban elek de meg ilyet nem lattam.Azer annyira nem gyakori ez.Volt olyan hogy tele volt persze,de altalaban nincsenek ilyen fasz majmok akik mindenaron elakarnak menni 2perccel elobb,es nem gondolkodnak.

CTamás · http://www.joegeszseget.hu/ 2010.08.03. 08:57:35

én azért örülök, hogy a pesti metrón nincs ilyen.
mondjuk nem tudom, hogy hogyan szállnak le. De ez azért ultrabrutál, hogy még 12 ember lóg kint, de csak azért is bepaszírozzák őket.

kuki123 2010.08.03. 09:36:50

@F173: nyugi nem ebből fakad az öngyilkosságuk,

számukra az öngyilkosság jelentéstartalommal bír,

mindenesetre az európai ember számára a zsúfoltság nyomasztólag hatna.

www.youtube.com/watch?v=A-6uHZ-Bo6Y&feature=related

:D

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2010.08.03. 09:36:57

@flimo13:

Szerintem valami másról beszélsz, mint amiről én. (Izé, kibaszott másról, hogy világosabb legyek.)

huhujje 2010.08.03. 09:37:40

Az is belefért volna a cikkbe, hogy a reggeli és esti csúcsban külön vagon van a nőknek, ahova férfiak nem szállhatnak. A nagy tömeg meg amúgy is csak a metróra és a kisebb JR vonalakra jellemző, nem a shinkanzenre.

Én sosem utaztam reggel, de megesett velem a dolgok ellenkezője, estefelé volt olyan, hogy egyedül voltam a metrókocsiban. Igaz, hogy ez nem Tokióban történt, hanem Nagoyában.

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2010.08.03. 11:10:57

@Caldera75: Igen, nekem is ez ugrott be a videókat nézve. :) Egy csomó idő megy el a tuszkolással, s a másik szerelvény lehet, hogy az állomás előtt áll. :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.04. 17:29:03

@SBSB: A nagyobbik szerkezet nem működött hála istennek. Így asszem "csak" 15-16 halott és több száz egészségkárosodott ember volt. A rosszabbik esetben néhány ezer (!) halott lett volna.

A tetteseket halálra ítélték emlékeim szerint.

v2peti 2013.01.04. 22:40:18

@GYUSZI BACSl: A havi béred nem lenne elég a lakbérre. És akkor még a kaja, a rezsi, a ruha meg a család, nincs is benne. Nem véletlenül, hogy onnan indult ki a valódi távmunka (azaz nem az ún. bedolgozás) ötlete.

v2peti 2013.01.04. 22:40:21

@trotil: Na ez az amit én sem értek! Ha jól tudom, elég sok vonalon csúcsidőben fel vannak hajtva a székek. Hogy itt miért nem, azt nem tudom. Már régen át kellett volna építeni őket felhajtós ülésessé.
süti beállítások módosítása