A japán vasútközlekedés messze földön híres megbízhatóságáról és pontosságáról. Azonban a csúcsidő maga a pokol, bár ez így van a legtöbb nagyvárosban, de azt hiszem, mondhatjuk, hogy ez Japánban extrém méreteket ölt. Aki még nem tapasztalta meg, nem tudja mit jelent a szardíniásdoboz effektus.
A vonalakon egy sínpár van lefektetve, ahol egymást követik a gyors, gyorsabb és a szupergyors vonatok, melyek egy kitérő sínpárnak köszönhetően tudják megelőzni egymást az állomásokon. A vonatok és metrók annak ellenére, hogy a reggeli csúcs környékén (fél 8-8) két percenként követik egymást, mégis minden kocsijuk dugig megtelik emberekkel. Hiába lenne szükség még sűrűbb indításokra, fizikailag képtelenség megoldani, hiszen mire kimegy a vonat a következő már be is állt. Ilyen körülmények között pedig ne csodálkozzunk, ha mindenki igyekszik a lehetőségeihez képest a minél gyorsabb vonatokat igénybe venni, mert nem mindegy mennyi időt kell ilyen helyzetben a vonaton tölteni. Hogy pontosan milyenben? Nézd meg a videókon!
A peronokon a földre vannak felfestve, hogy melyik vonat ajtaja, hol fog kinyílni, ami centiméter pontossággal így is történik. A kijelölt helyeken a tömeg sorban állása is szervezetten, fegyelmezetten zajlik, hiszen a helycserés támadásnak nagyon flottul kell mennie, mert átlagosan alig 30 másodpercet tölt(ene) egy vonat a peronon. Az ajtók kinyílnak, az embertömeg 10-15 másodperc alatt kitódul a várakozók sorfala között, a felszállók pedig nagyjából ugyanennyi idő alatt beszállnak, már ha sikerül felpréselniük magukat, ha nem akkor jön a segítség.
Ahhoz, hogy minden a legtökéletesebben működjön, a peronokon egyenruhás, fehér kesztyűs vasutasok várakoznak, akiknek a feladata, a szó szoros értelmében az utasok bepréselése a kocsikba. A vonatra fel nem fért vagy kilógó embereket és testrészeiket szükség esetén akár egy egész csapatnyi peronőr tuszkolja be a vonatba, a lassan csukódó ajtók között folyamatosan betömködve a még kilógó karokat, táskákat. Aztán a vonat elindul, és mint egy hatalmas massza mozog az összezsúfolódott embertömeg a sebesség ritmusára.