Related Posts with Thumbnails

Friss topikok

Moszkva földalatti világa

2011.03.20. 14:46 Qeki

A metró szó eredetileg a "Metropolitan Raliway" (az első londoni földalatti-rendszer neve után) kifejezés rövidítéséből származik, nagyvárosokra jellemző közlekedési eszköz, melynek eredeti funkciója, hogy az embereket gyorsan eljuttassa A pontból B pontba legtöbbször föld alatt.


A következőkben a moszkvai metró esetében azonban  azt láthatjuk, hogy bizonyos esetekben önmagán túlmutatva az adott kor különleges politikai-ideológiai eszközévé, egyben idegenforgalmi látványossággá válhat.

Moszkvai metrovonalak 2012.jpg

A moszkvai metró, mélyen a város alatt fut 301 km hosszan, több mint 9000 metrószerelvénnyel , 12 metróvonalon 182 állomáson keresztül. Egy átlagos hétköznapon 7 millió utas használja, így a moszkvai a tokiói után a világ második legforgalmasabb metróhálózata.


Ám a puszta közlekedési funkciónál többet jelent, aki a moszkvai metróval utazik egy pazar látványvilágú és különleges atmoszférájú föld alatti városban érezheti magát.
Létrehozásakor a hétköznapjaik sivárságából egy ideologizált pazar "sztálinbarokk"  világba akarták eljuttatni az embereket, mely gyökeres ellentéte volt otthonaiknak.  A költségvetést nem kímélve a kor legjelesebb művészei, a legdrágább építészeti  anyagokat és eljárásokat felhasználva alkották meg. A sztálini korszak állomásai tehát méreteikkel,  gazdag díszítésükkel ámulatba ejtették és ejtik mai napig az embereket. Némely állomás óriás kristálycsillárjaival bálteremre mások boltíveikkel és kazettás mennyezetükkel templomra emlékeztetnek.  A szobrok, domborművek és egyéb díszítőelemek a szovjet korszak szimbólumrendszerét alkalmazva a forradalmat, Lenint, a Vörös Hadsereget vagy épp a dolgos népet ábrázolják.


Legmélyebb állomása (a Győzelem park) 84 méterrel a földfelszín alatt található, s itt van a világ leghosszabb mozgólépcsője is (126 méter, 740 lépcsőfok).A sztálini időkben egyes belvárosi állomások díszítettsége még a Kremlével is vetekedett (és vetekszik ma is). Az állomások többsége a sztálini klasszicista illetve szocialista realista stílusban épült.

 

 

 

 

 

 



A bejegyzés trackback címe:

https://vilagutazo.blog.hu/api/trackback/id/tr82755838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.03.20. 22:35:20

Régen jártam arra, de úgy látom vigyáznak a grandiózus állomásokra.

borovi 2011.03.20. 22:56:52

Volt szerencsém járni ezeken az állomásokon. Nekem (kicsit giccses hangulatuk ellenére) nagyon bejöttek.

coord 2011.03.21. 00:13:44

Én is voltam két és fél éve, nagyon tetszett az egész. Meg az is, hogy igen hatékonyan működik az egész metró.

Gyarló Hintaló 2011.03.21. 00:24:15

Remélem ti is észreveszitek, hogy nincs sehol egy hirdetés a falakon.... nem úgy mint nálunk.

Pazar állomások, remélem egyszer eljutok Moszkvába.

mikor is lesz 4es metró????

Vkat118 2011.03.21. 00:27:58

Mindegyik régi állomás mélyen van, mivel úgy tervezték, hogy atomtámadás ellen is védjen.Gyakorlatilag atombunker mindegyik, máig rendben tartott szűrő, víz stb. készlettel. Az újabbak (évente legalább 4-5 állomás épül a fenti térkép nagyon nem aktuális már) már persze nem ilyen mélyek, de hasonlóan szépek. A gránitot, csillárokat, szobrokat, modern fémburkolatokat még mindig nem sajnálják, persze a szimbolika és a giccs eltűnt és azért nem mérhető a díszítettség ezekhez.

Intizar 2011.03.21. 00:34:42

Mutassanak nekem egyetlen igazán monumentális és művészi alkotást a világon, ami nem egy despotikus rendszerben vagy egy despota atyai védőszárnyai alatt született meg.

Vkat118 2011.03.21. 00:35:06

engl.mosmetro.ru/flash/scheme01.html egy aktuálisabb térkép

A legutolsó vonalbővítést 6 állomás(ha jól emlékszem) 7 hónapon belül lezavarták megállókkal, mindenestül pedig kb. 3x hosszabbak a távolságok 2 megálló között. Sok helyen megkezdett alagútfúrás Munka 24/7/365-ban. Nem tudom hova siettek annyira, jó drága lehetett (persze nem annyira mint a mi 4.-esünk)

Intizar 2011.03.21. 00:40:59

@Slaydo:Tényvalóság, szép is, színpadias is, mégsem tartom akkora fegyverténynek, mint a moszkvai metrót, vagy pl. egy sixtusi kápolnát.

Vkat118 2011.03.21. 00:49:39

@Intizar: Ok. Amúgy azért, mert monumentális alkotásokat építeni drága és nincs + funkciója. Ez a mentalitás pedig a diktatúrákra jellemző, főleg ha két szuperhatalom versenyzik épp egymással, hogy kinek milye van.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.03.21. 04:27:28

Szep.
Szivesen utaznek ott minden nap.
Nem ugy, mint a harmas metron.

Tomycat 2011.03.21. 06:32:16

Volt alkalmam hasznalni, szerettem is. Ritka az olyan nagy alkotas, aminek mai embereket, eloket szolgalo szerepe is van, es raadasul szep is. Vedelmi szerepe sem elhanyagolhato.
Szerintem nem giccses.

Etniez 2011.03.21. 06:34:53

Micsoda megállok: Majakovszkij, komszomol. Lubjanka.
Csodálom, hogy a Gulág és Kolima kimaradt.

Vkat118 2011.03.21. 07:09:53

Elért oda is az átnevezési hullám pár éve, voltak kísérletek átnevezésekre. Komcsi neveket a régi birodalmiakra pl. voykovskaya->romanovskaya, de már az ötletre is kurva nagy népharag lett. Az átlag orosz büszke a szovjet múltra és nem akarja elengedni a szimbólumait. Nagy Péter után a második legnagyobb hősnek Sztálint tartják egy tv-s sms szavazós műsor alapján. Amiben mellesleg szerintem igazuk van, mert Sztálin nélkül nem győzték volna le a németeket.

Tavikagyló 2011.03.21. 07:55:39

A mellékelt térkép kb 20 éves. Íme a friss: www.mosmetro.ru/flash/scheme01.html

Ha visszaemlékszünk, akkor a 4-es metró tendert az oroszok nyerték meg (legolcsóbb, leggyorsabb) csak ki lettek golyózva. Mivel bíróságra mentek (teljesen jogosan) kártérítésre kötelezett a magyar állam (vagy álam? mostanában így divat:)) szóval sok-sok 100 millát lehet majd fizetni, ha elkészül.

Ennyi idő alatt az elvtársak már a záhonyi állomással is elkészültek volna.

ZboroKrisz · http://artinterior.blog.hu/ 2011.03.21. 09:21:04

ezt érdemes lenne megnézni, van közte néhány kifejezetten szép, de egytől-egyig érdekes lenyomatai a történelemnek.

Syolos 2011.03.21. 18:07:44

@Slaydo: Az megvan, hogy a szovjet kémelhárítás ELŐRE FIGYELMEZTETTE Sztálint a közelgő német invázióról 41-ben? És az, hogy Sztálin nem hitt nekik, csak kivégeztette a hadsereg tisztjeinek javát (ők irányítanák a hadsereget, ugye). És amikor mégis bekövetkezett a támadás a németek részéről, akkor magába roskadva, teljes életuntsággal és depresszióval bújt el a világ elől, ahelyett, hogy rögtön osztogatni kezdte volna parancsokat.

Hosszan lehetne még sorolni Sztálin hibáit a nagy honvédő háborúban. Kétségtelen, győztek a szovjetek, de Koba nélkül szerintem pár millióval kevesebb orosznak kellett volna ezért meghalnia...

Mystes 2011.03.22. 00:43:18

@Intizar:
A magyar Országház a legszebb Országház Európában. És ha Európában az, akkor az egész világon az. Azért hozzá a moszkvai metró nem ér fel.

Mystes 2011.03.22. 00:46:22

@Syolos:
De mi az a pár millió, amikor legyőzhették (és megszállhatták) fél Európát! Persze, hogy felnéznek Sztálinra. Ők nem a Gulágra néznek fel. Azok meg már úgysem beszélnek.

kevlar · http://haerdekel.blog.hu/ 2011.03.22. 10:15:59

Kétségtelenül gyönyörűek ezek az állomások. Bár láthatnám élőben is egyszer.
De bennem kicsit visszás érzéseket kelt, hogy itt tiszta márvány minden, szebbnél szebb csillárok, drágábbnál drágább anyagok, miközben az építésének idejében az orosz nép jelentős része éhezett.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.22. 11:31:46

@Slaydo: A 0/24-ben fúrás a legolcsóbb, mert nem áll a drága pénzen vett technika. Hamar befejezed és lehet vinni máshova. Nem áll a pénzed a vasban, ha melós hazamegy...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.22. 11:43:11

@Slaydo: Egyszer talán ez is el fog múlni. Könnyű úgy tisztelni valakit, hogy nem érezted magadon az generaliszimmusz "zsenialitásának és szeretetének" a kezét. Értsd, nem vágott a semmiért Gulágba...

Vkat118 2011.03.22. 12:00:08

@molnibalage: Nézd, én félig orosz származású vagyok, anyai ági család kint él. Vannak durva story-k a családban. Pl. Dédnagyapám 7 testvéréből 5-öt végeztetett ki Sztálin rezsim, mert az egyiknek volt annyi esze, hogy a nagy vallásüldözés közepette üdvözlőlapot küldjön Lengyelországba boldog karácsonyt kívánva az ott élő rokonainak(katolikus volt). De a mai napig van egy csomó távoli rokonom Szibériában akiknek a szülei, nagyszülei miután szabadultak a munkatáborokból nem akartak már visszamenni Moszkvába és ott telepedtek le. Ennek ellenére, a nagyszüleim mesélték, hogy amikor maghalt Sztálin egymásra borulva bőgtek egész nap mintha a legközelebbi rokonukat vesztették volna el, annyira beléjük nevelték és annyira erős volt a személyi kultusz.

Én ugyan nem tisztelem Sztálint, de valószínűleg ha ő nincs az Atlanti Óceántól az Urálig tartó német birodalom lenne és akkor ezek az emberek azért kerültek volna koncentrációs táborba.

E-Sz-A 2011.03.22. 12:31:58

@Slaydo: Ebből is látszik, milyen lélekölő egy diktatúra működése: manipulálja az ember érzéseit is.
Azonban az egyik diktatúrát nem lehet azzal legalizálni, hogy megállított egy másikat. Most nem szeretnék számokkal dobálózni, de ha a teljes II. világháborús emberveszteséget a nemzetiszocializmusnak tudjuk be, akkor 50.000.000 áldozatot követelt. Jelenleg a kommunizmus áldozatainak száma több, mint 100.000.000 ember. Csak Ukrajnában annyi parasztot éheztetett ki, amennyi zsidó a megsemmisítőtáborokban pusztult el.
Ezek után teljesen képtelenség úgy érvelni, hogy legalább megállította a nácikat. A történelemben nincs olyan, hogy mi lett volna ha, de nem feltétlenül járt volna rosszabbul pl.: Magyarország egy esetleges német győzelemmel...

Vkat118 2011.03.22. 12:57:00

@E-Sz-A: Elég egyértelmű, hogy nem. Milliós sváb kisebbséggel Európa közepén, még bábállamként sem maradhatott volna meg MO.

Az éhínség szerintem egy lapon nem említhető a tömeges üzemszerű kivégzésekkel, de nem mennék bele melyik rendszer volt a jobb. Egyik sem volt jó.

Természetesen a kommunista tervgazdálkodás önmagában is sok problémához vezetett. Egy példa: az egyetemistáknak ugye nyáron dolgozniuk kellett a SZU-ban, így a szüleimnek is. Az ő esetükben épp egy marhavágóhídon (két építőmérnöknek), jött az ukáz, hogy lemaradás van, a terv teljesítéséhez le kell vágni 200 marhát holnapig. (Természetesen lehetetlen feladat). Persze a halál faszán, se hűtőkocsi, ott sincsenek hűtők semmi. Jött két markoló ástak egy nagy lyukat. Jött egy osztag katona is velük és 220 tehenet belelőttek a gödörbe. (Az ott dolgozók kb. 5 tehénből kivágták a bélszínt aztán beásták) Terv túlteljesítve. Miközben a boltokban nem lehetett húst kapni.

Intizar 2011.03.23. 19:31:40

@Slaydo: Ha a nagy Sztálin nem lett volna, nem irtják ki a lehető legkritikusabb időben a Vörös Hadsereg úgyszólván teljes vezetését. Esetleg akkor nem ilyen elképzelhetetlenül nagy emberveszteséggel aratta volna diadalait a nagy ember.Szégyen Sztálin érdemének tulajdonítani a szovjet nép hősiességét és birkatermészetét meg azt, hogy olyan lehetetlenül sokan vannak és olyan szépen hagyják magukat ágyútölteléknek használni.

Krujs 2011.03.24. 12:07:05

@Intizar: like csájníz pipül

1zsizsik 2011.04.26. 19:57:36

A moszkvai metró egy kicsit másként. Glukhovsky, Dmitry: Metró 2033

kilobike 2012.03.20. 20:59:29

És azt tudjuk, miért fényes a szoborkutya orra a sok tapizástól? (második kép)

kergesedolelek 2012.08.19. 14:42:27

@1zsizsik: A könyvet olvasva lettem kíváncsi, hogy hogy is néz ki ez a metró :)
süti beállítások módosítása