A repülés nem olcsó mulatság, így nem csoda, hogy néhány évvel ezelőtt a fapados légitársaságok hatalmas sikerrel robbantak be a köztudatba Magyarországon is. A diszkont vagy fapados légitársaság elnevezést azokra a légitársaságokra alkalmazzák, melyek a nemzetközi árversenyben az átlagosnál olcsóbb jegyárakat kínálnak. Az első fapados légitársaság az 1971-ben Amerikában létrejött Southwest Airlines volt, míg Európában 1990-ben a Ryanair-rel indult meg a fapados légitársaságok forradalma.
Nézzük tehát miért is olcsóbbak a fapados légitársaságok által kínált repülőjegyek! A következő infografika jól szemlélteti, hogy mi a különbség a klasszikus és fapados légitársaságok között. Általában csak egyféle repülőgép típust használnak, ennek köszönhetően kevesebb pénzt kell áldozni a pilóták oktatására. A fapados légitársaságok úgynevezett rövid távú, közvetlen járatokat üzemeltetnek, nagy kihasználtsággal, rövid fordulóidővel. Többségében a városok centrumától távolabb eső, másodlagos reptereket használják, melyek tarifái olcsóbbak. Az árcsökkentés érdekében a kényelmet is fel kell áldozni, ami annyit jelent, hogy a fapados gépeken a nagyobb utas kapacitás miatt az ülések közelebb helyezkednek el egymáshoz, így kisebb a lábtér. Az alacsony ár egy másik összetevője a személyzet jóval alacsonyabb létszáma (légi és földi) így lehetséges, hogy míg a klasszikus légitársaságok esetén egy alkalmazottra kb.700 utas jut, addig ez a fapadosok esetében 7000 körüli.