Az Antilop-kanyon (Antelope Canyon) az Arizonában fekszik. A navahók földjén fekvő kanyont a homokkő eróziója, elsősorban futóárvizek alakították ki több millió év alatt. A kanyon csak vezetővel látogatható, mert az esős évszakban a gyors áradások veszélyessé teszik, szinte minden előzetes jel nélkül elöntheti az ár. Egy ilyen gyorsáradás 1997-ben 11 turista halálát okozta. Az Antilop-kanyon a világ egyik legnépszerűbb természeti látványossága különösen népszerű a fotósok körében. 1997 óta látogatható, ekkor hozták létre a Navahó Törzsi Parkot. A lejjebb látható gyönyörű képeket Christopher Eaton készítette. További érdekességek az Antilop-kanyonról!
A világ egyik leggyakrabban látogatott turistalátványossága a stockholmi Vasa Múzeum, melynek főszereplője egy 17. századi csatahajó. A svéd haditengerészet zászlóshajójának szánt Vasa (a svéd uralkodói dinasztiáról kapta nevét) a lengyelekkel szembeni erődemonstráció gyanánt épült, a Balti-tengeri kereskedelem feletti ellenőrzés miatt. Eközben Európában épp a harmincéves háború zajlott.
A hajó építőmestere Henrik Hybertsson a kor leghíresebbje volt, aki II. Gusztáv svéd király parancsára kezdte meg az építést 400 emberrel az oldalán. A csatahajó hadtörténeti emlékei mellett képzőművészeti kuriózumként is említésre méltó. Kialakítása, berendezése a legpazarabb palotákéval vetekedett. Szobrok százai díszítették, melyek 95%-a épen maradt. A fedélzeten 64 ágyú kapott helyet, mellyel a korabeli hajók közül a legnagyobb tűzerővel rendelkezett. A "svéd Titanic"-ként is emlegetett hajó 1628. augusztus 10-én indult el a stockholmi kikötőből első útjára, de nem jutott messzire. Egy hirtelen széllökés annyira megdöntötte a hajót, hogy a nyitott ágyúnyílásokon beömlött a víz, így mindössze 1300 méterre a partoktól elsüllyedt.
Hogy mi okozhatta a tragédiát? A mértéktelenség. A király ugyanis a legjobban felfegyverzett hadihajót akarta megépíttetni, ezért több ágyút szereltetett a hadihajóra, főleg hogy kiderült a lengyelek is egy hasonló nagyságú hajót építenek. Az addig elkészített hajógerincet megnövelték és egy második ágyú-fedélzetet is beépítettek, az alsó ágyú-fedélzetre pedig nagyobb lőrések kerültek. Így már szélességéhez képest túl hosszú és magas volt a hajó, a változtatások miatt a gyomrában lévő ballaszt-kövek nem tudták egyensúlyban tartani. Ráadásul a fő hajóépítő mester, a dán Henrik Hybertsson megbetegedett és meghalt az építés közben, így tanítványa fejezte be, aki tapasztalatlan volt még. Már a stabilitási próbán is felmerült a probléma, hogy amikor egyszerre harminc matróz futott egyik oldalról a másikra a hajó erősen megdőlt.
Anders Franzén tenger-történész kezdte el kutatni a Balti-tengeri hajóroncsokat, mikor is rájött, hogy itt nem él meg a hajóféreg, mely a fa hajóroncsokat tönkretenné, ezért elkezdte keresni a Vasát. 1956-ban 32 méter mélyen találtak rá. A hajó felfedezése a 17.századi hajóépítésen túl a további történelmi leletek (26000 tárgy) miatt is jelentős, melyek az elmúlt korok és emberek jellegzetességeit, életvitelét bemutatják. 1959-ben megemelték és fokozatosan sekélyebb vízbe vontatták, betömték a réseit,az ágyú-nyílásokat lezárták, az elrozsdásodott fém szegecsek helyét bedugaszolták és megerősítették a kiemeléshez, melyre 1961. április 24-én került sor, amit a Tv is közvetített. Egy szárazdokkhoz vontatták, ahol megkezdődött a konzerválási folyamat, melynek során polietilén-glikollal itatták át a hajót , mely kiszorítja a vizet. Ez 17 évig tartott. Jelenleg az a probléma, hogy a vízben töltött évszázadok alatt kén halmozódott fel a hajótestben, mely az oxigénnel reakcióba lépve kénsavvá alakul, mely mállasztja a faszerkezetet.
A hajó Stocholmban, a Vasa Múzeumban 1990 óta látogatható. A múzeum magába foglalja a hajót, és azt körülvevő hét szinten kiállítások várják a látogatókat ,melyek a 17. századi Svédországról, a hajóépítésről, az elsüllyedésről, a kiemelésről, továbbá a harmincéves háborúról, a hajón talált különböző tárgyakról, valamint a konzerválás nehézségeiről szólnak.
LA Light az Angyalok városának éjszakai fényeit mutatja be a következő videó. Colin Rich hat hónap alatt készítette el a videó alapjául szolgáló nyersanyagot a város több pontján telepített kamerákkal. Célja az volt, hogy Los Angeles éjszakai elektromos "ragyogását" bemutassa.
Az első japán kapszula hotel a 70-es évek végén nyílt meg Oszakában, hogy az üzletembereknek és az ingázóknak szállást nyújtson. Azóta a turisták egyik kedvenc szállásformájává váltak a kapszula hotelek.
Manapság a legtrendibb kapszula hotel lánc a 9H. A kilenc órás hotel koncepciója, hogy nemcsak a térrel, de az idővel is spórolnak. Bejelentkezés, zuhanyzás, alvás egy kapszulában, majd némi felfrissülés. Ez a kilenc órás időtartam állítólag pont elég ahhoz, hogy az ember kipihenve és frissen kezdhesse a következő napot.
A hotel belső kialakítása a végletekig egyszerű és letisztult, minimalista stílusú. A fekete, fehér és narancs színeken kívül más szinte fel sem tűnik. A kilenc szintes épületben összesen 125 kapszula található, emellett csomagmegőrző, mosdók és egy lounge kapott még helyet. A kapszulákban minden kényelemmel felszerelt matrac segíti az alvást. Az ébresztésről pedig a Panasonic által kifejlesztett elektronikus ébresztő-rendszer gondoskodik.
A szálloda nem koedukált, így az urak és hölgyek részére külön liftek, folyosók és fürdőszobák állnak a rendelkezésükre. Bár az ajánlott tartózkodási idő 9 óra, ha valakinek ennél több időre van szüksége a pihenéshez maximálisan 17 órát tartózkodhat a hotelben.
3 srác, 44 nap, 11 ország, 18 repülőjárat, 38 ezer mérföld, egy kitörő vulkán, két kamera és egy terabájtnyi adat… így született meg az a 3 elképesztő videó, amiben a mozgás, a tanulás és az étel a fő téma. A három kisfilm a független filmes rendező Rick Mereki, Tim White producer és Andrew Lees színész közös munkájának gyümölcse. Azt hiszem ezek után mindenki térképet ragad és kinézi a következő úti célját!
Íme, egy time-lapse videó a Boeing 777-200LR utasszállító repülőgép építéséről a repülőgép végső összeszerelési helyéül szolgáló Washington állambeli Everettből.
Az utazás egyik legsarkalatosabb pontja a megfelelő szállás kiválasztása, a mai poszttal ehhez szeretnék egy kis segítséget adni.
2011 márciusában indult útnak a Wimdu, Európa legnagyobb magánszállás foglaló rendszere. A hamarosan magyar nyelven is elérhető online portál a világ 50 országának 150 városában ajánl mintegy 15000 szállás lehetőséget. A Wimdu a hagyományos, személytelenebb szállodai turizmus helyett az utazás autentikusabb élményét kínálja, amely ráadásul költséghatékonyabb is. A Wimdu újszerű módon közelíti meg az idegenforgalmi szállás lehetőségeket, az internet segítségével az egész világon összehozza a magán szállásbérlés iránti keresletet és a kínálatot. Így az utazni vágyók egy nagy nemzetközi közösség tagjaként egy helyi magánlakásban, egy helyi vendéglátó társaságában sokkal intimebb élményeket tudnak szerezni, mint a turizmus hagyományos formáival. Emellett az élelmes utazók akár a teljes nyaralásuk költségét is megkereshetik, ha elutazásukkor saját lakásukat is kiadják.
Párizsban egy kétszintes kertes házat például három személy már napi 20.000 forintért ki tud bérelni, ami a párizsi szállodaárakhoz képest igen jó ár-érték aránynak tűnik. Londonban 12 000-15 000 Ft körül központi fekvésű franciaágyas szobát kaphatunk. Sydney-ben 10 000 Ft-ért medencés bungalóban vagy 15 000 Ft-ért luxus apartmanban lakhatunk. Rio de Janeiroban 4 főre 8000 Ft-ért pedig nem könnyű másképp lakást találni. Természetesen az itthon kedvelt olaszországi vagy horvátországi szállásokból is akad, Pulában például 8 fős luxusvilla napi 20.000 Ft-ért bérelhető.
A szállás lehetőségek típusa is igen változatos, a napi 2 millió forintos 27 szobás, XV. századbeli skót kastélytól az amszterdami mini garzonon át a tengerparti villákig szinte minden elérhető. Kenyában található a világ egyetlen szállása, ahol zsiráfokkal egy asztalnál reggelizhetünk, míg Ausztriában és Németországban komplett falvakat is kibérelhetünk és mintegy 8-10 millió Forintért akár 1200 vendéget is elszállásolhatunk. Ugyanitt, 20.000 Ft-ért már egy jópofa, elegánsan felújított vasúti kocsiban is alhatunk, amelyet egy pályaudvarról közelíthetünk meg.
A Wimdu használata egyszerű, biztonságos, ingyenes és csak néhány lépésből áll. A kívánt ország, város, dátum és az utazó személyek száma alapján kezdhetjük a keresést. Az árat és a szállás célpontunktól számított távolságát egy csúszkán állíthatja be a látogató. Az utazók ezután közvetlen kapcsolatba kerülnek a szálláshely tulajdonosával, aki megerősíti a foglalást. Amikor megerősítette, a Wimdu lefoglalja az ügyfél kártyáján az aktuális összeget, amelyet csak akkor utal át, ha létrejött az ügylet, azaz a vendég megérkezett és a szállásadó rendben várta. Ha a vendéglátó mégsem jelentkezik, akkor sem vész el a vendég pénze, mert a Wimdu non-stop ügyfélszolgálata azonnal alternatív lehetőséget talál vagy visszautalja az összeget. A Wimdu minden egyes szállása fényképes és a rendszer értékeli a szállásadókat is: azonnal kiderül, hogy a vendéglátó milyen arányban válaszolja meg az érdeklődő leveleket és igazolja vissza a foglalásokat.
A tavalyi év végén magam is beszámoltam a Tensi utazási iroda "A világ második legjobb állása" pályázatáról, melyben egy olyan hivatásos világutazót kerestek, aki a hat luxusút során folyamatos élménybeszámolókkal látja el az itthon maradottakat.
A nyertes, Gyémánt Balázs néhány hónapja már rója a kilométereket éppen utazásai felénél járt, így volt egy kis ideje néhány kérdésünkre válaszolni!
Hogyan találtál rá a felhívásra és mi volt számodra a legcsábítóbb benne?
A facebookon találtam a felhívást. Talán egy kommentben vagy post-ban volt róla szó és megtetszett. Évekkel ezelőtt követtem az Ausztrál Turisztikai Hivatal és Queensland "The World's Best Job" kampányát és már akkor megfordult a fejemben, hogy jelentkezzek, de nem láttam esélyesnek a dolgot. Nem az "ingyen utazás" csábított ebben a melóban, hanem az, hogy az én szemszögemből mutathassam be a világot képekben, szövegben, videóban. Izgatott még az is, hogy ennél a munkánál sok mindent hasznosíthatok, amit eddig tanultam és amikkel korábban foglalkoztam: újságírás, marketing, idegenforgalom, televíziózás. Szóval ez egy igazi jolly joker munka!
Szerinted minek köszönhető, hogy te lettél a befutó? Ahhoz, hogy a döntőbe bejussak két videót kellett készíteni. Az elsőben magamat mutattam be, a másodikban pedig New Yorkot.
Nem egy home videot akartam összedobni, hanem olyat, ami kivált az emberekből valamilyen érzelmet. Utálják vagy imádják, csak ne menjenek el mellette. Ebben a tévés szerkesztői múltam és a marketing tanulmányok azért segítettek. A döntőben pedig magamat adtam, magabiztosan vittem végig a feladatokat, amik között volt angol és magyar szövegelés, blogírás, kommentelés, szituációs játék és kvíz.
Mivel foglalkoztál mielőtt hivatalos világutazóvá avanzsáltál volna?
Idegenvezetőként is dolgozom, dolgoztam. Magyar csoportokat vittem az USA-ba, Európa nagyvárosaiba és Délkelet Ázsiába, valamint külföldieket kalauzolok Budapesten élmény-alapú túrákon. E mellett a fő munkám a tévéműsor szerkesztés volt. Dolgoztam az m1-nek, TV2-nek és az RTL Klub-nak is. Készítettem divatműsorokat (Stílus, Divatkreátor), utazós-síelős műsort (Havazin) és közéletit is (TvTaxi). A maradék időben pedig szabadúszóként újságírok, egy idegenforgalmi szakmai lapnak (TTG Hungary) vagyok az desztináció menedzsment rovatvezetője.
Milyen típusú utazó vagy? Hátizsákos stoppolos vagy inkább az előre megszervezett, kényelmes utazásokat kedveled?
Semmiképpen nem vagyok hátizsákos-sátras-hálózsákos utas. A kalandot imádom, de szeretek kényelmes helyeken, jó körülmények között lakni és jókat enni. A májkrémes vagy téliszalámis szendókat imádom, de azokat inkább itthon eszem. Az utazások során a helyi kulináris élményeket szeretem kipróbálni a helyi piacon vagy akár egy jó étteremben. Az utazásaimat eddig általában mások szervezték a munkák miatt, de ha privátban megyek, akkor szeretek kötöttségek nélkül lenni és néha csak úgy lógni a levegőben.
A hat utazás közül, melyiket vártad/várod a legjobban és miért?
Mindegyik útra izgalommal készülök. Túl vagyok már egy karibi hajóúton, amit a világ legnagyobb hajóján az Oasis of the Seas fedélzetén töltöttem. Ezt vártam a legjobban, mert az utazás egy teljesen új oldalát ismertem meg vele. A cruising egy zseniális dolog, nagyon élveztem annak ellenére, hogy nekem túl kötött volt a program. A kikötőkben néhány órát tölt csak az ember, így sok idő felfedezésre nincs, aztán vissza a ladikra és másnap már egy újabb városban van az ember. Voltam Mauritiuson, ahol egy egyedülállóan all inclusive hotelben, a Club Med-ben voltam. Itt rengeteget sportoltam és zabáltam, valamint helyi érdekességeket fedeztem fel. Provence-ban egy kulturális körutazáson voltam. Levendulamezők, hangulatos utcácskák, várak voltak út közben. Furcsa volt, hogy utasként vettem részt a programon és nem idegenvezetőként. Az elején minden felszálláskor a buszon elkezdtem számolni az utasokat, aztán eszméltem, hogy ez nem az én feladatom most. A napokban jöttem vissza egy másik hajóútról. Az olasz Costa egyik hajóján jártam be Olasz-, Görög-, és Horvátországot. Egy hét alatt annyi remek helyszínt láttam, mint más négy-öt nyaralás során. Hátra van még a Disneyland Párizs, egy Baltikum túra és egy síút ősszel. Alig várom mindegyiket! Az élmények a www.alegjobballas.hu blogon és a www.facebook.com/alegjobballas oldalon vannak.
Ha lenne rá lehetősége, hogy meghosszabbítsd világutazó szerződésed, akkor melyek azok a helyek, ahova még nagyon szeretnél eljutni és miért?
A legelső helyszín a bakancslistámon Brazília és azon belül is Rio de Janeiro. Látni szeretném a város kontrasztos arcát: a divatot, a gazdagságot és a tengerpartot, valamint a favellákat. A másik vágy Tokyo és annak is a trendi-cool-alternatív-urbánus arca érdekel. Ahogy ma ezt a blogot olvasgattam találtam még néhány izgalmas helyszínt, ahova elmennék Afrikába és Ázsiába.
Ha megnéztétek Balázs kalandjairól készült videókat és blog bejegyzéseket és felmerült bennetek néhány kérdés, kommentbe küldjétek el!
A Yacht Island Design cég a "Streets of Monaco" névre keresztelt luxusjacht után - melyet a monacói F1-es versenypálya ihletett - most egy újabb, hasonlóan különleges projektre készül. A "Tropical Island Paradise" jacht dizájnját a karibi szigetvilág inspirálta. A fedélzeten kialakított "luxussziget" egyik végén egy hatalmas óceánra néző úszómedence található, mely a fedélzet másik végén egy vulkán oldalából zubogó vízesésből táplálkozik. Az öbölben bungalók sorakoznak mellettük bár és étterem. A jacht belterében kap helyet a mozi, a könyvtár, a játékszoba, az edzőterem és wellness-részleg. A 90 m hosszú luxusjacht maximum 10 fős társaság számára lesz bérelhető.